چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟


شما ممکن است شب را به کمپ بروید یا در یک صعود کوهنوردی، مسیری را اشتباه بروید و مجبور شوید شب را در طبیعت بگذرانید، در این حالت شما نکات بسیاری را باید به کار ببندید. حفظ گرمای بدن یکی از این موارد است. در این مطلب نکاتی برای حفظ گرمای بدن بخوانید. $$111

شما ممکن است شب را به کمپ بروید یا در یک صعود کوهنوردی، مسیری را اشتباه بروید و مجبور شوید شب را در طبیعت بگذرانید، در این حالت شما نکات بسیاری را باید به کار ببندید. حفظ گرمای بدن یکی از این موارد است. در این مطلب نکاتی برای حفظ گرمای بدن بخوانید.

$$111

از دست رفتن گرمای بدن

به هنگام کمپبنگ در دل طبیعت، شما با یک پناهگاه، آتش و لباس مناسب می‌توانید گرمای بدن خود را حفظ کنید. هنگامی‌که بدن در سرمای بیش از اندازه قرار گیرد، دچار هیپوترمی می‌شود و شما باید هوشیار باشید که با رعایت نکاتی کوچک اما کلیدی، بدن خود را در شرایط عادی نگه دارید. به 5 دلیل، بدن دمای خود را از دست می‌دهد. شناخت این علل، نقش پناهگاه، آتش و لباس را در هر شرایطی برای‌تان آشکار می‌سازد.

1. تبخیر

رطوبت پوست تا زمانی که تبخیر شود، دما را جذب می‌کند و از آنجایی که انرژی زیادی صرف می‌شود تا آب به آن نقطه برسد، سبب می‌شود تا به‌ سرعت سرد شود. در هوای سرد تمام تلاش‌تان را به کار ببندید تا عرق نکنید. (البته در هوای گرم نیز برای حفظ آب بدن عرق نکردن ضروری است). اگر خیس شدید، سعی کنید لباس‌های خیس‌تان را عوض کنید. به یاد داشته باشید آب حرارت بدن را 25 برابر بیشتر از هوا جذب می‌کند.

چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟

2. جابجایی هوا

جریان هوا روی سطح پوست، دمای تولیدشده توسط بدن را جابجا می‌کند، در نتیجه، در هوای بسیار گرم در داخل پناهگاه‌تان، لباس خود را از تن بیرون آورید، حفره‌ای روی پناهگاه ایجاد کنید و اجازه دهید حرارت به‌ وسیله باد به بیرون منتقل شود و همینطور در هوای سرد، تمامی منافذ پناهگاهتان را بپوشانید که باد در آن جریان پیدا نکند. پاچه‌های شلوار خود را گتر کنید تا هوا در لباس‌تان جریان پیدا نکند. استفاده از کلاه و جوراب تجربه جدیدی را در داخل پناهگاه برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟

3. نفس کشیدن

قسمتی از حرارت بدن با تنفس جابجا می‌شود. شاید تعجب کنید که تنفس بخار یک فنجان چای داغ به‌ طور چشمگیری در مقایسه با تنفس هوای سرد در حفظ دمای بدن مؤثر است. شما می‌توانید با گذاشتن یک فنجان چای داغ، هم با نوشیدن آن بدن خود را گرم‌کنید، هم با تنفس بخار آن گرمای قابل‌ توجهی به بدن‌تان تزریق کنید. در هنگام راهپیمایی، کوهنوردی و... از طریق بینی نفس بکشید. این عمل کمک می‌کند هوا تا قبل از ورود به ریه‌هایتان کمی گرم شود.

چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟

4. تشعشع

بدن شما، مانند آتش و یا یک سنگ داغ، حرارتش را به محیط متصاعد می‌کند. اینجا نقش لباس و پناهگاه مناسب آشکار می‌شود. شما می‌توانید با نشستن در آفتاب، کنار آتش و یا بردن چند سنگ داغ به داخل پناهگاه، این حرارت را افزایش دهید. اگر حس می‌کنید که ممکن است زیادی گرم‌تان شود، بین خود و منبع حرارتی، مانعی قرار دهید.

چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟

5. انتقال دما

وقتی دو جسم با حرارت‌های متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند، انتقال حرارت در بین آن‌ها ایجاد می‌شود تا حدی که هم‌دما شوند. شما یک ‍پناهگاه خار و خاشاکی خوب با درهایی محکم ساخته‌اید اما در پوشاندن کف آن با خار و خاشاک کافی، کوتاهی کرده‌اید. در آن هنگام، زمین با 10 درجه حرارت خود، دمای بدن شما را می‌مکد. نقاط تماس خود با هر شی‌ء دیگری که امکان گرفتن حرارت بدن شما را دارد عایق کنید. (در سفرهای زمستانی خود، مراقب برخورد بدن‌تان با اشیاء فلزی باشید، در این حالت ممکن است به‌سرعت دچار سرمازدگی عضو شوید)

چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟

در هنگام سفر به طبیعت و برنامه‌های کمپینگ تا حد ممکن این نکات را رعایت کنید تا از طبیعت بیشتر لذت ببرید.

تور تهرانگردی



1398/02/26 | کد مطلب: 3064
برچسب‌ها: نکات سفر
چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟
چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟ حامد احمدی
چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟

کارشناس ادبیات، کارشناس ارشد گردشگری، علاقمند به سفر و طبیعت


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟