گزارشی از تخریب سنگ نگاره های کوه ارنان مهریز دریافت نشد


گزارشی از تخریب سنگ نگاره های کوه ارنان مهریز دریافت نشد

یزد - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز می گوید: تاکنون گزارشی مبنی بر تخریب سنگ نگاره های کوه تاریخی ارنان واقع در بخش مرکزی دریافت نشده است.

الهام جلوداری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اعضای تیم یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان و استان یزد منظم و مستمر با گشت زنی در منطقه نسبت به نظارت و مراقبت بر آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی منطقه نظارت دارند.
وی ادامه داد: در صورت مشاهد هرگونه تخریب و سوء استفاده از آثار تاریخی و فرهنگی در شهر و روستاها نسبت به ارائه گزارش اقدام و با همکاری مردم و دستگاه های اجرایی موضوع پیگیری می شود.
این مسئول میراث فرهنگی مهریز اظهار داشت: یکی از مهمترین آثار تاریخی متعلق به مهریز، سنگ نگاره های کوه ارنان است که در فضایی باز و کوهستانی مورد بازدید مسافران و گردشگران قرار دارد.
به گفته خانم جلوداری همکاری مردم و گردشگران در حفاظت از آثار منطقه خوب است، اگر تخریبی هم رخ دهد، این اداره طبق مقررات وظایف خود را انجام می دهد و جای نگرانی نیست.
به گزارش ایرنا، سنگ نگاره های کوه ارنان شهرستان مهریز، اثر ماندگار ملی و طبیعی ایران است که در طول سال میزبان خیل مسافران، مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی است .
در کوه دهستان ارنان آثار بسیار ارزنده ای که نمایان گر هنر انسان های گذشته هست به یادگار مانده است که از لحاظ باستان شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد .
روی صخره و سنگ کوهپایه های ارنان نقوشی به یادگار است و زوایای مختلف زندگی انسان هایی که زمانی در این منطقه از کویر لوت ساکن بودند را نشان می دهد.
ستیز مردی برهنه با حیوانی درنده، انسانی سوار بر مرکب، مرد برهنه گرز به دست، سگ شکاری، تعدادی نقوش بزهای قوی هیکل شاخ بلند، آهو و پرنده در میان دیگر نقوش نامعلوم که احتمالا نمادین هستند روی سنگ ها دیده می شوند .
کوه ارنان به فاصله 60 کیلومتری جنوب شرقی مهریز و مشرف به سه روستای این منطقه که سرو، ارنان و بخ نام دارد قرار دارد.
آن چه باعث استقرار مردمان و جانوران در روزگاران پیشین در این منطقه شده ، شرایط مناسب زیستی آن و آب و هوای معتدل و مناسب بود .
چشمه های آب، آبگیر فصلی و گیاهان قابل تغذیه برای حیوانات علف خوار باعث شد که این منطقه به صورت جلگه ای آباد در آید.
سنگ نگاره های کوه ارنان یکی از تک کوه های نادر ایران مرکزی به شمار می رود و از منظر زمین شناسی ، تاریخی (سنگ نگاره ها و قنات) و هم از منظر طبیعی اجتماعی (وجود چشمه و در پی آن ایجاد روستا و مسکن گزیدن مردم) دارای اهمیت است .
کوه دهستان ارنان منفرد و دور تا دور آن را دشت فرا گرفته و این اثر آتشفشانی دارای پرتگاه است و غارهای طبیعی را نیز در دل خود محافظت می کند.
دردامنه شرقی آن چشمه ای وجود دارد که درختان انجیر وحشی، درمنه، خارشتر ، گز و شور و غیره اطراف را سیراب می کند.
مطالعات باستان شناسی نشان می دهد که همگی نقوش موجود بر سنگ نگاره های این کوه با ابزار فلزی و فولاد و با ضربه بر سنگ، کنده کاری شده است.
سنگ نگاره های ارنان در بین همه آثار مهریز از لحاظ قدمت دارای مقام اول است و این کوه و محوطه اطراف آن در سال 1378 و به شماره ثبتی 2361 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
دهستان ارنان با یک هزار و 500 نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب شرقی مهریز واقع شده است.
شهرستان مهریز با 55 هزار نفر جمعیت دارای 600 اثر تاریخی و فرهنگی است.
7536/ 2047/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان