بزرگنمایی خروج کارکنان غربی از عراق با هدف جنگ روانی


بزرگنمایی خروج کارکنان غربی از عراق با هدف جنگ روانی

بغداد ـ ایرنا ـ همزمان با تاکید مقامات عراقی بر وجود امنیت مطلوب در عراق و اصرار مقامات آمریکا بر وجود تهدیدات در این کشور، اخبار ضد و نقیضی از خروج یا کاهش تعداد مستشاران برخی کشورهای غربی منتشر می شود که از نظر عراقی ها یک جنگ روانی است.

همزمان با انتشار اخبار ضد و نقیض از خروج یا کاهش تعداد کارکنان غربی در عراق، «جبار یاور» سخنگوی نیروهای مسلح اقلیم کردستان عراق نیز گفت که آمریکا, آلمان و هلند به دلیل آنچه تشدید تنش در منطقه اعلام کردند آموزش نیروهای پیشمرگه در اقلیم کردستان عراق را متوقف کرده اند.
وی افزود: تصمیم گرفته شده شامل نیروهای پیشمرگه در اقلیم کردستان عراق می باشد.
به گفته وی، همزمان با این تصمیم، آمریکا و آلمان تحرک و جابجایی مستشاران نظامی خود را در کل عراق محدود کرده اند.
این در حالی است که بجز آمریکا که نیروهایش در آمار رسمی تا 10 هزار نفر اعلام می شود، حجم حضور نیروهای بقیه کشورهای عضو ائتلاف مدعی مبارزه با داعش، بسیار محدود و بعضا صوری و عمدتا در بخش آموزش نیروهای عراقی است.
بعنوان مثال دولت آلمان 100 مشاور نظامی در اقلیم کردستان عراق در پوشش آموزش نیروهای نظامی پیشمرگه مستقر کرده است.
دولت هلند نیز 50 مشاور نظامی مستقر در اقلیم کردستان عراق دارد.
با این حال تعداد نیروهای نظامی آمریکا در اقلیم کردستان عراق مشخص نیست هر چند گفته شده که این کشور چندین پایگاه نظامی در این منطقه دارد.
دولت آمریکا همزمان با این تصمیم صدور ویزا برای شهروندان عراقی در بغداد و اربیل متوقف کرده است.
با این حال، روز چهارشنبه خبرگزاری های غربی همزمان با تکرار اطلاعیه های هشدار آمیز وزارت خارجه آمریکا و اعلام خروج کارمندان غیر ضروری آمریکا از عراق، چندین خبر در خصوص خروج مستشاران، دیپلمات ها و کارمندان غربی از جمله آلمانی و هلندی منتشر کردند که ساعتی بعد تکذیب شد.
وزارت دفاع عراق در بیانیه ای با تکذیب این خبرها از جمله گفت که کار نیروهای آلمانی در آموزش ارتش عراق و همکاری با وزارت دفاع این کشور همچنان ادامه دارد.
بیانیه افزود: تنها کارمندان و افرادی که حضور آنان چندان ضرورتی نداشته است به آلمان باز می گردند.
وزارت امور خارجه عراق نیز در بیانیه ای توقف فعالیت دیپلماتیک هلند در عراق را تکذیب کرد.
از سوی دیگر خبرهای تایید نشده ای مبنی بر کاهش تعداد کارکنان شرکت اکسون موبیل آمریکا در مناطق جنوبی عراق و تشدید تدابیر امنیتی در مراکز تابع آن در بصره منتشر شده است.
برخی نمایندگان پارلمان عراق از جمله 'علی الغانمی' عضور کمیسیون امنیت و دفاع نیز از هشدار امنیتی آمریکا انتقاد کرده و گفته اند که این درخواست ها و هشدارها هیچ توجیهی ندارد چون وضعیت امنیتی عراق مطلوب و با ثبات است.
وی گفت: مراکز دیپلماتیک از جمله سفارت آمریکا در بغداد به شکل خوبی تامین امنیتی و با پیشرفته ترین تجهیزات حفاظت می شود و دلیلی بر این گونه هشدارها وجود ندارد.
'علی جبار' نیز در اظهاراتی گفت که هشدارهای امنیتی آمریکا و خروج برخی کارکنانش از عراق یک اقدام تحریک آمیز برای عراق و ایران است که با هدف افزایش حضور نظامی این کشور صورت می گیرد.
وی افزود: آمریکا با این کار می خواهد دولت عراق را ناتوان نشان دهد که نمی توان به زعم او جلوی الحشد الشعبی را برای حمله به اهداف آمریکایی بگیرد، به همین دلیل باید حضور نظامی اش را در عراق تقویت کند.
همزمان و در حالی که واشنگتن دلیل فراخوان بخشی از کارکنانش در عراق را وجود تهدیدات قریب الوقوع مرتبط با ایران خوانده است، وزارت امور خارجه عراق در با اطلاعیه بدون اشاره به هشدارهای امنیتی و جنگ روانی آمریکا، تصریح کرده است که وضعیت امنیتی عراق کاملا با ثبات و امن است.
وزارت خارجه عراق با تاکید بر عزم این کشور برای حفظ روابط دوستانه و همکاری با شرکای خود، بر ضرورت تکیه بر زبان گفت و گو برای حل مشکلات منطقه تاکید کرده است.
ناظران مسائل سیاسی، ادعاهای مختلف مقامات آمریکایی مبنی بر وجود تهدیدات علیه مراکز خود و از جمله دو اطلاعیه سه شنبه و چهارشنبه وزارت خارجه و اطلاعیه چند روز پیش سفارت این کشور در بغداد که بدون هماهنگی با دولت عراق و برغم تاکید مقامات بغداد بر مطلوب بودن شرایط امنیتی را بخشی از عملیات جنگ روانی آمریکا برای افزایش تنش در عراق و منطقه از یکسو و تحت فشار قرار دادن بیش از پیش دولت عراق برای همراهی با فشارها علیه ایران و نیز جبهه مقاومت در عراق از سوی دیگر توصیف کرده اند.
این در حالی است که مناطق مختلف عراق و از جمله بغداد، طی ماههای اخیر شاهد بهبود قابل توجه شرایط امنیتی بوده است.
بسیاری از ناظران امنیتی در عراق بر این باورند که آمریکا در حالی با هدف براه انداختن جنگ روانی، القای ناتوانی امنیتی دولت عراق و تحت فشار گذاشتن آن اطلاعیه های هشدار آمیز صادر می کند که در سال های اخیر هیچگونه عملیات تروریستی یا حتی سوء قصد علیه شهروندان یا مقرهای آمریکایی در عراق گزارش نشده است امری که در اظهارات عصر دیروز (سه شنبه) نخست وزیر عراق در جریان کنفرانس خبری هفتگی خود نیز به آن تصریح کرده بود.
خاورم**351**10**380

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس