چگونه تفاوت بین آلزایمر و جنون را بیان کنیم؟ جنون به اصطلاح چتری برای نشانه هایی مثل معیوب شدن فکر و حافظه است که در زندگی های امروزی زیاد دیده می شود؛ آلزایمر نیز نوع خاصی از جنون می باشد. انواع دیگر جنون شامل جنون عروقی، لویی بادی یا زوال عقل، جنون فرونتو تمپورال، بیماری پارکینسون و بیماری هانتینگت. می باشد.طبق آمار سازمان جهانی سلامت، 47 میلیون از مردم دنیا دچار جنون هستند. در حالی که گاهی اوقات آلزایمر و جنون را یکی می دانند اما تفاوت های مهمی بین آنها وجود دارد. در این مقاله از بخش روانشناسی و بیماری های دکتر سلام با تفاوت بین آلزایمر و جنون آشنا خواهید شد.

تفاوت بین آلزایمر و جنون

ریچارد ایساکسون، رهبر کلینیک جلوگیری از آلزایمر در نیویورک اینگونه می گوید: آلزایمر رایج ترین نوع جنون است، طوری که تقرببا 60 تا 70 درصد زمانی که فرد دچار جنون است، آلزایمر نیز دارد. تنها دلیل زیاد بودن آلزایمر در بین انواع دیگر جنون به تعداد نیست، بلکه علم و اطلاعاتی که در پس آلزایمر است از انواع دیگر جنون بیشتر و کامل تر است.

آلزایمر و جنون چه تفاوت هایی با هم دارند؟ + راهنمای کامل

عوامل موثر بر جنون به طور گسترده ای متفاوت است

مشکل متابولیک (مثل مشکلات تغذیه ای و تیروئید)، بیماری های عروقی یا جراحت های تاثیرگزار بر روی سلول های مغزی بر جنون تاثیر می گذارد. دکتر ایساکسون اینگونه توضیح می دهد: حتی بیماری جنون گاوی که بسیار نادر است، می تواند باعث جنون شود.

وضعیتی که به آن جنون افسردگی کاذب گفته می شود، یکی دیگر از این عوامل است. زمانی که سطح سروتونین های انتقال دهنده کاهش پیدا می کند، ممکن است فرد دچار حواس پرتی شود. یا ممکن است زمانی که آشفته هستید، نتوانید چیزها را به خاطر آورید که جنون را آشکار می کند.

از طرف دیگر، آلزایمر ماهیت خود را دارد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که با کنار گذاشتن پلاک های بتا_آمولید و پروتئین های تائو باعث تخریب ناحیه ای از سلول های مغزی می شود که وظایفی مثل کنترل فکر، حافظه و استدلال را دارد.

فاکتورهای چندگانه ای که باعث آلزایمر می شوند

یک نوع جنون ترکیبی داریم که بر اثر عوامل چندگانه است که باعث ایجاد جنون می شود. دکتر ایساکسون می گوید: بیماران مبتلا به آلزایمر 30 درصد زمان بیماری را مبتلا به بیماری های عروقی بودند که باعث بدتر شدن علائم ذهنی می شود. آلزایمر، جنون و زوال عقل یا لویی بادی، اغلب همزمان با یک دیگر اتفاق می افتند.

علائمی که بسیار ساده به نظر می رسد

چند بار گم کردن کلید و یا فراموش کردن جایی که ماشین پاک کرده اید، از مشکلات پایه ای حافظه است. پس چگونه بفهمیم که در راستای ابتلا به جنون یا آلزایمر هستیم؟

طبق اعلام انجمن آلزایمر، برای شناسایی افراد مبتلا به جنون، دو مورد از این موارد باید به طور قابل توجهی معیوب شده باشند: “حافظه، ارتباط و زبان، تمرکز، استدلال، قضاوت و درک بصری.

انجمن در مورد آلزایمر این نکته را یادآوری می کند که ممکن است اطلاعات جدید را فراموش کنید یا باید از طریق اعضای خانواده حقایقی را به یاد بیاورید، در این صورت مراقب خودتان باشید. ( منظور مواردی نیست که ناخودآگاه اسم کسی را فراموش می کنید و بعد به یاد می آورید، این موارد طببعی است). تحقیقات نشان می دهد که سختی استفاده از نقشه نیز می تواند نشانه هشداردهنده ای از آلزایمر باشد.

آلزایمر و جنون چه تفاوت هایی با هم دارند؟ + راهنمای کامل

ممکن است توانایی جلوگیری از آلزایمر را داشته باشید

دکتر ایساکسون می گوید: ما کلینیک جلوگیری از آلزایمر داریم که می توانید در مورد نشانه های در حال پبشرفت با یکدیگر در این مکان صحبت کنید. این کلینیک در مورد اینکه چگونه سبک زندگی_ رژیم سالم، تمرین، فعالیت های اجتماعی و محرک مغز، مثل تمام عادات دیگر می تواند خطر آلزایمر را کاهش دهد، تحقیق می کند.

در حقیقت در مطالعه ای در سال 2014 ، فاکتورهای مشخصی هستند که می تواند تا 33 درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. مهم ترین راه های جلوگیری از آلزایمر: کنترل دیابت و فشار خون بالا، کاهش وزن در افراد چاق، فعال بودن، درمان افسردگی، ترک سیگار و تحصیل در مدرسه. مطالعه ای در سال 2017 ، در اجتماع بودن (وقت گذراندن با دوستان و اعضای خانواده) و توجه کردن به عوامل کنترل کننده آلزایمر را از راه های جلوگیری آن می داند.

آپشن های درمانی که بستگی به نوع جنون دارد

طبق اثبات سازمان FDA تقریبا هیچ درمانی برای جنون وجود ندارد (بغیر از داروی کشف شده برای جنون پارکینسون). اما چهار دارو هستند که آلزایمر را هدف می گیرند. طبق گفته دکتر ایساکسون، درحالی که این داروها نمی توانند مانع پیشرفت آلزایمر شوند (یا آن را درمان کنند)، می توانند نشانه ها را در بیماران کنترل کنند.

بیماران دکتر ایساکسون می گویند که این داروها ممکن است شش تا نه ماه تاثیر داشته باشند، اما افراد زیادی در بلند مدت از آن استفاده می کنند، چون تا حدی به بهبود علایم رفتاری آنها مثل اضطراب و پرخاش کمک می کند. او می گو ید: بعد از قطع این داروها علائم روانی بدتر می شود.

مانند تمام انواع دیگر جنون، تغییر سبک زندگی می تواند بهترین گزینه باشد. مثلا درمان جنون عروقی در گرو اقداماتی برای سلامت رگ ها و قلب می باشد: کاهش فشار خون و کلسترول، و کنترل دیابت. دکتر ایساکسون می گوید: مدیریت دیگر وضعیت های مزمن نیز اهمیت دارد؛ زیرا بعضی از افراد به سرعت پیش به سوی جنون می روند.

آلزایمر و جنون چه تفاوت هایی با هم دارند؟ + راهنمای کامل

می توانید بفهمید که آیا در خطر آلزایمر هستید یا نه؟

اگر به پزشک مراجعه کنید، او می تواند علائم شما و تاریخچه پزشکی شما را بررسی کرده و تست دارویی از شما بگیرد. آزمایش ها و عکسبرداری از مغز مثل اسکن یا ام.آر.آی (MRI) می تواند در بتا امیلاز ناحیه مغزی شما آلودگی ایجاد کند.

اگر نگرانید که در معرض آلزایمر باشید، دکتر ایساکسون و همکارانش تستی را رایگان طراحی کرده اند که بر پایه نام، صورت و شغل است که همین تست کوچک نشان می دهد که به تست گسترده تری نیاز دارید یا نه . این نتایج با میزان بتا_ آمیلوئید ها در مغز مرتبط است.

جای نگرانی نیست

فراموش کردن طرز کار ترموستات منزل، ترس از ترک خانه به دلیل فراموش کردن محله یا گم کردن لوازمتان که باعث می شود در منزل بمانید، کمی نگران کننده است، مخصوصا اینکه کسی که دوستش را دارید این نگرانی را نیز نشان دهد. دکتر ایساکسون می گوید: اگر نگرانید، به دکتر خود مراجعه کنید. یاد بگیرید، اطلاعات کسب کنید و ارزیابی شوید. تشخیص زودهنگام باعث درمان سریع تر و بهتر می شود.