بروز مسمویت به مواد غذایی نیز مانند ویار، در طول دوران بارداری طبیعی است. ممکن است برخی غذاها نفرت انگیز و زننده به نظرتان بیاید و نسبت به بو و طعم آن احساس ناخوشایندی داشته باشید. مثل این است که ناگهان نسبت به غذا هایی که قبلا از خوردنشان لذت می بردید، نفرت پیدا کنید. بیزاری از مواد غذایی ممکن است آزار دهنده باشد زیرا اجازه نمی دهند شما به درستی غذا بخورید، اما می توان آنها را کنترل کرد. این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام را بخوانید تا راجع به بیزاری از مواد غذایی در دوران بارداری، علل آن، ناسازگاری های رایج و نکاتی درخصوص نحوه غلبه بر آن بیشتر بدانید.

بیزاری از مواد غذایی در دوران بارداری از چه برهه ای آغاز می شود؟

نتایج یک مطالعه نشان داده است که ۵۴٪ زنان باردار در اوایل دوران بارداری خود، بیزاری از مواد غذایی را تجربه می کنند. این وضعیت می تواند در هر مرحله از بارداری رخ دهد، اما بیشتر در اوایل یا همان سه ماه اول بارداری خودش را نشان می دهد. این ناسازگاری ممکن است با پیشرفت بارداری یا بعد از فارغ شدن و زایمان شما، برطرف شود.

بیزاری از مواد غذایی؛ دلایل بیزاری از مواد غذایی در بارداری

عوامل ایجاد بیزاری از مواد غذایی در دوران بارداری کدامند؟

علت دقیق بیزاری از مواد غذایی در دوران بارداری مشخص نیست، اما محققان در این رابطه چندین نظریه ارائه داده اند:

۱. نوسانات هورمونی:

درست مانند تغییرات رفتاری و بدنی در دوران بارداری، بیزاری از مواد غذایی نیز می تواند ناشی از تغییرات هورمونی باشد. با این حال، میل یا ویار و بیزاری از مواد غذایی هیچ ارتباطی به هم ندارند.

۲.حالت تهوع صبحگاهی:

حالت تهوع در ماه های اولیه بارداری شایع تر است و می تواند باعث بیزاری از مواد غذایی شود. به عنوان مثال، تنها بوی غذا های خاص می تواند در شما حالت تهوع بوجود بیاورد.

۳.حساسیت به طعم و بو:

در طول بارداری، حس های زنان قوی می شود. هرگونه حساسیت غیرطبیعی یا بیش از حد می تواند شما را از خوردن هرگونه غذایی منع کند. به عنوان مثال حساسیت به طعم تلخ ممکن است شما را از خوردن چای، قهوه یا شکلات منع کند.

۴.فرضیه حفاظت از جنین:

این فرضیه می گوید یک سری مکانیسم های خاص به زنان باردار اجازه مصرف غذا های حاوی سموم و پاتوژن ها یا عوامل بیماری زا را نمی دهد و هدف از این کار محافظت از مادر و جنینش است. این امر به بیزاری از مواد غذایی نیز منجر می شود.
اما شما به چه غذا هایی حساسیت دارید؟ آیا می توانید حتی چیزی بخورید؟ در قسمت بعد به اطلاعات بیشتر در این باره پی خواهید برد.

بیزاری از مواد غذایی؛ دلایل بیزاری از مواد غذایی در بارداری

ناسازگاری های رایج غذایی در دوران بارداری:

همه زنان باردار نسبت به یک سری غذای خاص نفرت از خود نشان نمی دهند. بیزاری از مواد غذایی در بارداری به عوامل متعددی بستگی دارد و بر همین اساس هم متفاوت است. اما به طور کلی، اکثر زنان باردار نسبت به غذا های زیر حساسیت داشته و با آنها ناسازگارند.

۱.ادویه جات و یا غذا های تند:

شما ممکن است با غذا های تند و داغ ناسازگار باشید بخصوص در سه ماهه اول بارداری که احساس تهوع و استفراغ هم دارید.

۲. کافئین:

زنان باردار به کافئین نیز حساسیت از خود نشان می دهند. براساس مطالعه ای در خصوص مصرف کافئین، ۶۵% درصد از زنان در زمان بارداری نسبت به نوشیدن قهوه ناسازگاری نشان دادند.
بعضی از مادران باردار مصرف چای را نیز کاهش دادند.

۳.طیور، گوشت و غذا های دریایی:

بنا به گزارشی مبنی بر بیزاری از مواد غذایی نسبت به تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی و سایر غذا های دریایی در دوران بارداری، مصرف این قبیل مواد غذایی در دوران بارداری کاهش یافته است.

۴.مواد غذایی دیگر:

زنان باردار ممکن است نسبت به محصولات لبنی، غذای سرخ شده و غذا های پرنشاسته نیز حساس و ناسازگار باشند.

آیا می توانید از بیزاری از مواد غذایی در دوره بارداری جلوگیری کنید؟

نه، هیچ راهی برای پیشگیری از این وضعیت وجود ندارد. با این حال، می توانید با تلاش خود حالت تهوع را کنترل کرده و بر بیزاری از مواد غذایی غلبه نمایید. اگر شما نیاز های بدن خود را بشناسید و تغییرات مطابق با آن را هم در نظر بگیرید، احتمالا می توانید بر بیزاری از مواد غذایی خود نیز فائق آیید.
جهت مطالعه و آشنایی با رهنمون های ساده ای که می تواند به شما برای مقابله با این بیزاری از مواد غذایی کمک کند، ادامه مطالب را دنبال نمایید.

بیزاری از مواد غذایی؛ دلایل بیزاری از مواد غذایی در بارداری

چگونه می توان بر بیزاری از مواد غذایی در دوران بارداری غلبه نمود؟

ناسازگاری های غذایی با مرور زمان عادی می شود و نباید نگران کننده باشد.
۱‌. اگر نسبت به غذا های خاصی حساسیت و ناسازگاری دارید، جایگزینی برای آنها بیابید.
۲. به مدت طولانی گرسنه نمانید چون خالی بودن معده به مدت طولانی نیز می تواند در شما احساس تهوع و بیزاری از مواد غذایی ایجاد نماید.

۳. تلاش کنید تا خودتان را برای مدتی سرگرم و حواس خودتان را پرت نموده و غذا هایی را بخورید که هوس کرده و دوست دارید. با این حال، حواستان باشد که آنها را به تعادل بخورید.
۴. چیزی را بخورید که شکم شما را نرم کرده و به شما آرامش دهد. می توانید آب نبات های نعنایی، لیمویی یا زنجبیلی بخورید.
۵. برای جلوگیری از تهوع و استفراغ، به مقدار کم و در فواصل منظم غذا بخورید.
۶. تمرکز بر سالم غذا خوردن

7. ‌حواستان به خوابتان باشد و ببینید که آیا خواب سالم و درستی دارید (یا نه).
۸. سعی کنید غذای خود را خودتان و مطابق با طبع و ذائقه تان بپزید.
۹. با پزشک خود مشورت کنید و ببینید که آیا می توانید از ویتامین های پیش از زایمان به منظور تامین نیاز مواد مغذی بدن خود استفاده کنید. پزشک حتی ممکن است دارو هایی را برای خلاص شدن از حالت تهوع و استفراغ به شما تجویز کند.
۱۰. از خوردن مواد غذایی ناسالم اجتناب کنید زیرا ممکن است برای شما و نوزادتان مناسب نباشد.
بیزاری از مواد غذایی یک وضعیت موقت است و برای مدت طولانی گریبان گیرتان نخواهد بود‌.
چه مدت ممکن است به طول انجامد؟
با اینکه ناسازگاری های غذایی به طور معمول در سه الی چهار ماهه اول بارداری رایج تر است، اما ممکن است در هر مقطع زمانی در طی دوران بارداری ظاهر و ناپدید شوند‌. بیزاری از مواد غذایی معمولا پس از زایمان از بین می رود، اما در برخی موارد ممکن است پس از زایمان نیز ادامه یابد.
چه زمانی باید با دکتر تماس بگیرید؟
هنگامی که شما نسبت به مواد غذایی تند و یا مواد غذایی سرخ شده و یا هر چیز قابل کنترل ناسازگار هستید، جای نگرانی نیست. با این حال، اگر شما با همه غذا های سالم ناسازگار هستید و نسبت به مواد غذا های غیر خوراکی مثل رس و کاغذ (که در پزشکی تحت عنوان گل خواری یا ویار به گل معروف است) ویار دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید.
اشتها و ذائقه شما در طول بارداری، به دلیل تغییرات جسمی متغیر است. به جای ابراز نگرانی در مورد اینکه چرا این اتفاق می افتد، سعی کنید نیاز های بدنتان را بشناسید. ذهن خود را از عادت های غذایی ناسالم دور کرده و به سمت سالم غذا خوردن معطوف نمایید. و درصورتی که دچار شک و تردید شدید، با دکتر خود در مورد آن صحبت کنید و به دنبال حمایت شریک زندگی خود باشید.