مراقبت های پس از زایمان، نکات خواندنی


مراقبت های پس از زایمان، نکات خواندنی

مراقبت های پس از زایمان بیش از مراقبت های دوران بارداری و زایمان، اهمیت دارد.

مراقبت های پس از زایمان بیش از مراقبت های دوران بارداری و زایمان، اهمیت دارد. چرا که در صورتی که شما به عنوان یک مادر به سلامت خود پس از زایمان بی توجه باشید، نه تنها خود دچار مشکلات فراوان می شوید، بلکه فرزندتان هم از نعمت یک مادر شاد و سالم بی بهره خواهد ماند.
پس از گذراندن دوره بارداری، داشتن یک زایمان راحت و بدون دردسر، آرزوی هر خانمی است. اما در این بین مراقبت های پس از زایمان اهمیت می یابد. یک مادری که تازه وضع حمل کرده، خود و اطرافیانش باید با برخی نکات کاملا آشنا باشند.

جنبه های روانی و جسمی
مراقبت های پس از زایمان به دو بخش مهم جسمی و روحی تقسیم می شوند. با دوران بارداری و زایمان، شکل طبیعی بدن مادر از درون و بیرون تغییر خواهد کرد و این تغییر ممکن است منجر به بر هم خوردن سلامت جسمی و روحی گردد. افسردگی های پس از زایمان از جمله بیماری های شایع مادران به لحاظ روحی است. این بیماری را مشاوران با کمک همسر شما به خوبی می توانند مدیریت کنند. همسر شما نقش بسیار تاثیر گذاری در این مرحله از زندگی دارد. ابراز علاقه و توجه قطعا شاه کلید حل تمامی مشکلات است.

نکات مهم در مراقبت های پس از زایمان
دوران پس از زایمان مانند دوران بارداری می تواند برای مادر خطرآفرین باشد، بنابراین اطلاع از علایم خطر این دوران نیز بسیار ضروری است. از جمله این علایم خطرناک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تب و لرز، خونریزی بیش از میزان قاعدگی درهر زمان و یا ادامه خونریزی بیشتر از حد لکه بینی بعد از ده روز، درد و ورم ناحیه بخیه ها، هر گونه درد، قرمزی و تورم پستان ها، لمس توده یا درد و تورم و خروج ترشحات چرکی ازمحل بخیه ها، خروج ترشحات چرکی و بدبو از مهبل، درد زیردل یا درد ساق پا، بی اختیاری دفع ادرار و مدفوع، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن و تکرر ادرار، سرگیجه و رنگ پریدگی و…در تمام موارد بالا بدون فوت وقت باید به پزشک متخصص مراجعه و روند درمان را دنبال نمود.

پس از زایمان
شش ساعت اول پس از زایمان چه طبیعی و چه سزارین، مهمترین و خطرناکترین زمان برای مادر می باشد. دراین مراقبت ها کنترل میزان خونریزی و علایم حیاتی مادر چون فشار خون، دمای بدن، نبض و تنفس اهمیت زیادی دارد. تمام این موارد توسط پزشکان و پرستاران در بیمارستان کنترل می گردد.

سایر مراقبت های ضروری پس از زایمان بعد از مرخص شدن
تغذیه:
رژیم غذایی مادران شیرده بعد از زایمان در مقایسه با غذای زنان باردار نیاز به کالری و پروتئین بیشتری دارد. زیرا باید پروتئین، کلسیم و سایر موادی که مادر دراثر شیردهی از دست می دهد تامین شود. در ضمن برای جلوگیری از کم خونی و کمبود ویتامین ها مصرف روزانه یک قرص آهن و یک قرص مولتی ویتامین تا سه ماه پس از زایمان برای مادر تجویز می شود. این تفاوت تغذیه از نظر کمیت چندان تفاوتی ندارد، بلکه تامین کیفیت تغذیه مورد توجه است.
یک توصیه:
بهتراست در زمان شیردهی از مصرف غذاهای نفاخ و حساسیت زا مثل گوجه فرنگی، پیاز، کلم، شکلات و ادویه زیاد خودداری نمایید!

توصیه هایی در باب تغذیه پس از زایمان
از سالاد کاهو فراوان استفاده کنید.
آلو و انجیر که داخل آب خیس شده میل کنید.
از جوانه گندم داخل سوپ یا سالاد بی بهره نمانید.
هفت تا هشت لیوان شیر به صورت روزانه نوش جان کنید.
سعی کنید از جگر و کباب در وعده های روزانه استفاده نمایید.
مصرف رازیانه خشک همراه با دوغ یا ماست بسیار مطبوع و مفید است.

نزدیکی پس از زایمان
دراین دوران بسیاری از زنان به علت درد ناشی از بخیه، تمایل به نزدیکی ندارند. بهتر است تا زمانی که خونریزی ادامه دارد و بخیه ها کاملا ترمیم نشده، نزدیکی نداشته باشید. معمولا بهبود محل بخیه های ناحیه تناسلی حدود ۲۰ روز طول می کشد. توصیه می شود تا زمانی که مادر احساس راحتی نکرده و تمایل به نزدیکی ندارد، از آن جدا بپرهیزد.

دردهای پس از زایمان
به علت انقباض رحم برای خروج لخته های خون باقی مانده، گاهی در روزهای اول پس از زایمان، دردهایی شبیه درد قاعدگی وجود دارد که به “پس درد” معروف است. این درد با شیردهی بیشتر می شود که علت آن وجود هورمونی است که در شیردهی ترشح شده و باعث انقباض رحم می گردد. اگر درد شدید و مداوم شده همراه با تب یا خونریزی باشد حتما باید به پزشک مراجعه شود.

یبوست
اغلب خانم ها درروزهای اول بعد از زایمان معمولا دچار یبوست می شوند. به محض شروع فعالیت روزانه این حالت از بین خواهد رفت. رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد غذایی دارای فیبر مثل سبزیجات و میوه به رفع یبوست کمک می کند.

چند پیشنهاد تجربه شده
روزی دو مرتبه در لگن پر از آب جوشیده و گرم شده همراه با یک قاشق سوپ خوری نمک بنشینید. سپس گازی را که از داروخانه تهیه کرده را کمی بتادین زده و به بخیه های خود بزنید و گاز را دور انداخته و یک گاز روی پوشک گذاشته و استفاده کنید.
روزی سه مرتبه درجه حرارت گذاشته شود، اگر از ۵/۳۷ بیشتر و سینه ها سفت نبود با پزشک خود تماس بگیرید و اگر سینه ها سفت بود، از قسمت بالا به طرف سینه دوشیده، از کمپرس حوله و آب گرم استفاده کنید.
دوش ایستاده گرفته و سپس از شکم بند پس از زایمان استفاده کنید.
ورزش های بعد از زایمان را حتما دنبال کنید.
مکمل های پس از زایمان را استفاده کنید.
تا دو هفته از توالت فرنگی استفاده شود.

پیشنهادهای خیلی مهم
در کنار تمام وقتی که برای نوزاد خود می گذارید، حتما به خود و ظاهرتان هم اهمت دهید. ورزش کرده و با رژیم غذایی صحیح، وزن اضافه شده خود را کم کنید.
با همسرتان حتما در روز هر چند کم اما وقت بگذرانید.
به پوست و موی خود اهمیت داده و حتما کمی آرایش کنید.
ارتباطات اجتماعی خود را تا هر اندازه که می توانید حتما ادامه دهید.
در صورتی که تنها هستید، از فردی مطمئن برای کمک درکارهای نظافت خانه یا نگهداری از کودک کمک بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید