5 تصور نادرست درباره ضربان قلب


5 تصور نادرست درباره ضربان قلب

طبیعی است که نگران باشید ضربان قلب شما نرمال است یا خیر. ممکن است گاهی اوقات تصور کنید قلبتان بسیار کند می زند یا اینکه ضربان تند قلب، شما را نگران کند. حقیقت این است که حرف های زیادی درمورد ضربان قلب می شنوید که بسیاری از...

به گزارش بهداشت نیوز: طبیعی است که نگران باشید ضربان قلب شما نرمال است یا خیر. ممکن است گاهی اوقات تصور کنید قلبتان بسیار کند می زند یا اینکه ضربان تند قلب، شما را نگران کند. حقیقت این است که حرف های زیادی درمورد ضربان قلب می شنوید که بسیاری از آن ها غلط هستند، الان زمان آن رسیده که باورهای غلط را شناخته و دور بریزید.

1-تصور نادرست: ضربان قلب طبیعی بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است.

این یک معیار قدیمی است. بسیاری از پزشکان فکر می کنند این مقدار باید کمتر باشد. در حدود 50 تا 70 ضربان در دقیقه ایده آل است.
مطالعات اخیر نشان داده است ضربان قلب بالای 76 ضربه در دقیقه در زمان استراحت می تواند با خطر
حمله قلبی در ارتباط باشد.
هرچه اندام، تناسب بیشتری داشته باشد ضربان قلب در زمان تحرک کمتر است. ممکن است در زمان استراحت ضربان قلبتان 80 باشد اما این به معنای سالم بودن نیست.

2-تصور نادرست: ضربان قلب نامنظم به معنی این است که در حال سکته قلبی هستید.

وقتی قلب با الگوی نامنظمی می تپد فرد دچار پالپیتیشن یا تپش قلب می شود. ممکن است احساس کنید ضربان قلب شما افزایش یافته یا چند تا درمیان می زند یا دچار کوبش یا لرزش درقلب شوید. اما اکثر اوقات این وضعیت زندگی فرد را تهدید نمی کند.
عوامل زیادی باعث پالپیتیشن می شود، مثلا:

الکل

کافئین

ورزش

استرس

کم آبی

دارو

تب

اختلال تیروئید

سیگار

مکمل های غذایی مانند گیاه خوک طلایی (goldenseal)، گیاه خرزهره، گیاه دم شیر (motherwort)، گیاه افدرا

داشتن ضربان قلب نامنظم به معنی ابتلا به حمله قلبی نیست. اما اگر علامت تازه ای باشد یا اگر همراه آن درد قفسه سینه یا اشکال در تنفس نیز بروز کرد با پزشک تماس بگیرید.

3-تصور نادرست: اگر ضربان قلب فردی سریع باشد، همیشه به معنای استرس است.

استرس تنها یکی از عواملی است که می تواند سرعت ضربان قلب رابالا ببرد. در زمان ورزش، هیجان یا احساس اشتیاق و ناراحتی نیز چنین حالتی بروز می کند.
وقتی بلند می شوید ضربان قلبتان به مدت 15 تا 20 ثانیه افزایش می یابد و سپس به حالت عادی باز می گردد. حتی آب و هوا (رطوبت یا دما) نیز می تواند ضربان قلب را افزایش دهد.
اگر داروهای تیروئید مصرف می کنید، ضربان بالا نشانه این است که میزان داروی مصرفی تان زیاد است. در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

4-تصور نادرست: اگر ضربان قلب فردی طبیعی باشد فشارخون او نیز عادی است.

گاهی اوقات ضربان قلب و فشار خون هماهنگ با یکدیگرند. به عنوان مثال وقتی در حال ورزش هستید یا عصبانی یا ترسیده اید هر دو با هم بالا می روند.
اما این دو همیشه به یکدیگر مرتبط نیستند. اگر ضربان قلب شما عادی باشد ممکن است فشار خون اینطور نباشد؛ ممکن است فشار خون بسیار بالا یا بسیار پایین باشد و شما متوجه آن نشوید.
حتی اگر ضربان قلب به نظر طبیعی بیاید، همواره فشار خون خود را چک کنید.

5-تصور نادرست: اگر ضربان قلبم کند است، به این معناست که قلبم ضعیف است.

لزوما نه. ضربان کند قلب می تواند نشانه ای از سلامتی و تندرستی باشد. عضله قلب یک ورزشکار در وضعیت بهتری است، بنابراین نیازی ندارد برای حفظ وضعیت عادی قلب، زیاد کار کند.
عموما اگر فرد دچار بیهوشی، سرگیجه، تنگی نفس، یا درد قفسه سینه شود کندی ضربان قلب مسئله ساز است. اگر این علائم را دارید به پزشک مراجعه کنید.

روش اندازه گیری ضربان قلب

بهترین ناحیه برای پیدا کردن ضربان قلب (نبض) این ها هستند:

مچ دست

داخل آرنج

کنار گردن

روی پا

برای اندازه گیری ضربان قلب انگشت اشاره و انگشت سوم را با هم روی گردن به سمت لوله نای قرار دهید، ضربان را به راحتی احساس خواهید کرد. برای اندازه گیری ضربان روی مچ دست، دو انگشت را بین استخوان و تاندون در مسیر شریان رادیال (در سمتی که انگشت شست قرار دارد) قرار دهید، نبض را احساس خواهید کرد. برای دریافت دقیق ترین نبض، انگشت خود را روی محل نبض بگذارید و تعداد ضربان ها را ظرف 60 ثانیه بشمارید.

ضربان قلب در حال استراحت به معنای کمترین مقدار خون مورد نیاز بدن فرد است که قلب پمپاژ می کند، زیرا شخص فعالیتی ندارد و قاعدتا مقدار کمتری خون نیاز است. به گفته بنیاد ملی قلب، ضربان قلب در حالت نشسته یا درازکش و در حالیکه فرد آرام و ریلکس است و بیمار نیست بطور متوسط بشرح زیر است:

کودکان 10 سال به بالا و بزرگسالان (و سالمندان) 60 تا 100 عدد در دقیقه

ورزشکاران حرفه ای 40 تا 60 عدد در دقیقه

اما ضربان قلب زیر 60 لزوما به معنای مشکلات جسمی نیست. می تواند در نتیجه مصرف داروهایی مانند مسدود کننده های بتا باشد. ضربان قلب کمتر در افرادی که فعالیت های جسمی بسیار زیادی دارند یا بسیار ورزش می کنند نیز دیده می شود. افراد بسیار فعال اغلب ضربان قلب کمتری دارند زیرا عضله قلب آن ها در شرایط بهتری است و برای حفظ شرایط عادی نیازی به سخت کار کردن ندارد.
فعالیت جسمی متوسط معمولا باعث تغییر ضربان قلب در حال استراحت می شود. اگر اندام بسیار متناسبی داشته باشید ضربان قلبتان می تواند به 40 نیز برسد. فردی با فعالیت فیزیکی کمتر ضربان قلبی بین 60 تا 100 دارد. زیرا عضله قلب برای حفظ عملکردهای عادی بدن باید سخت تر کار کند.

عوامل دیگر چگونه روی ضربان قلب اثر می گذارند؟

دمای هوا: وقتی دما ( و رطوبت) افزایش می یابد قلب اندکی بیشتر خون پمپاژ می کند. بنابراین ضربان قلب افزایش می یابد اما نه بیشتر از 10 ضربه در دقیقه.

حالت بدن: در حالت درازکش، نشستن یا ایستادن معمولا ضربان قلب تغییر چندانی نمی کند. گاهی اوقات به مدت 15 تا 20 ثانیه پس از ایستادن اندکی ضربان قلب افزایش می یابد اما پس از چند دقیقه به حالت اول باز می گردد.

تغییرات روحی: اگر دچار استرس، اضطراب یا شادی یا غم بیش از اندازه شوید ضربان قلبتان بالا می رود.

سایز بدن: معمولا سایز بدن ضربان قلب را عوض نمی کند. اگر بسیار چاق باشید ممکن است در حالت استراحت ضربان قلب بیشتری داشته باشید البته این ضربان بیشتر از 100 عدد در دقیقه نخواهد شد.

مصرف دارو: داروهایی که باعث انسداد آدرنالین می شوند (مسدود کننده های بتا) ضربان قلب را کاهش می دهند، البته مصرف بیش از اندازه داروی تیروئید یا دوز بیشتر از نیاز نیز باعث افزایش ضربان قلب می شود.

بهپو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی