این بیماری در کمین زنان با چربی شکمی بالا


این بیماری  در کمین زنان با چربی شکمی بالا

چربی شکمی – که به نام «چاقی سیبی شکل» هم معروف است- خطر «حمله قلبی» را در زنان بالا می برد. مطالعات نشان می دهد «چربی شکمی» در این زمینه از چاقی کلی خطرناک تر است.

به گزارش بهداشت نیوز:چربی شکمی – که به نام «چاقی سیبی شکل» هم معروف است- خطر «حمله قلبی» را در زنان بالا می برد. مطالعات نشان می دهد «چربی شکمی» در این زمینه از چاقی کلی خطرناک تر است.
با اینکه «چاقی» خطر حمله قلبی را در هر دو گروه مردان و زنان افزایش می دهد، اما یک مطالعه بزرگ در انگلیس نشان می دهد زنانی که دور کمر بزرگی دارند و نسبت اندازه کمر به باسن در آنها زیاد است، نسبت به مردهایی که اندام سیبی شکل مشابهی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به حمله قلبی قرار دارند.
شان پیترز، محقق ارشد این مطالعه، می گوید: «یافته های ما نشان می دهند نحوه توزیع بافت چربی در سطح بدن –به ویژه در زنان، بیشتر از میزان کلی چاقی –مثل شاخص توده بدنی- می تواند خطر حمله قلبی را مشخص کند.» شاخص توده بدنی -BMI- یک روش متداول سنجش بر اساس قد و وزن است.
اندام گلابی شکل –کمر باریک تر اما چربی بیشتر در اطراف باسن- به اندازه چاقی سیبی شکل خطرناک نیست.
پیترز در ادامه می افزاید: «در حال حاضر هیچ درمان دارویی برای چربی شکمی وجود ندارد. با این وجود غربالگری های دقیق تر در ارتباط با خطر بیماریهای قلب و عروق و دیابت در بین زنانی که چربی شکمی سیبی شکل دارند به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک زیادی می کند.»
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است: «40 درصد زنان جهان دچار اضافه وزن هستند و 10 درصد از آن ها چاقند.»
محققان با اشاره به اینکه: «چاقی احتمال حمله قلبی را بالا می برد» می گویند: «حمله قلبی مهم ترین عامل مرگ در جهان است. همچنین چاقی خطر سکته مغزی، فشار خون، دیابت و برخی سرطان ها را هم بالا می برد.»
در مطالعه ای جدید در انگلیس حدود 500 هزار فرد بین سنین 40 تا 69 سال به مدت 7 سال تحت بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد نسبت کمر به باسن و دور کمر زنان به ترتیب 15 درصد و 7 درصد بیشتر از مردان، با خطر حمله قلبی مرتبط است.
همچنین نسبت کمر به باسن در زنان 18 درصد و در مردان 6 درصد بیشتر از BMI خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. پیترز می گوید: «البته عوامل بیولوژیکی که خطر حمله قلبی را افزایش می دهند هنوز مشخص نیست.»
تفاوت نحوه ذخیره چربی در زنان و مردان و ارتباط آن با فاکتورهای خطر مختلف احتیاج به مطالعات بیشتری دارد.
او ادامه می دهد: «اگر بدانیم الگوی ذخیره چربی چه تاثیری روی بیماری های ناشی از چاقی می گذارد می توانیم به نحوه عملکرد مکانیسم های بیولوژیکی دست پیدا کنیم و به هر جنسیتی آگاهی بدهیم تا این اپیدمی جهانی کاهش یابد.»
«وبمد» در این باره می نویسد: تحقیق مشابهی در امریکا هم این یافته ها را تایید کرده است. سخنگوی انجمن قلب امریکا می گوید: «ما هم در امریکا داده های مشابهی داریم و چربی شکمی علاوه بر خطر حمله قلبی، التهاب ها و مقاومت انسولینی را هم افزایش می دهد. این خطر در زنان بیشتر از مردان است. زیرا درصد چربی زنان بیشتر از مردان است.» او در ادامه می گوید: «زنان باید در میان سالی مراقب افزایش وزن خود باشند و در صورت افزایش وزن باید مصرف قند و کربوهیدرات را کاهش دهند و ورزش کنند، تا فرایند افزایش وزن آن ها معکوس شود.»
این گزارش 28 فوریه 2018 در مجله «Journal of the American Heart Association» به چاپ رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه