میشل عون: آمریکا به حق حاکمیت نفتی و گازی لبنان احترام بگذارد


میشل عون: آمریکا به حق حاکمیت نفتی و گازی لبنان احترام بگذارد

رئیس‌جمهور لبنان در دیدار‌ با معاون وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر حفظ حاکمیت لبنان از آمریکا خواست به حق نفتی و گازی کشورش احترام بگذارد.

میشل عون: آمریکا به حق حاکمیت نفتی و گازی لبنان احترام بگذاردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «میشل عون» رئیس‌جمهور و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان امروز چهارشنبه در دیدار‌های جداگانه‌ای با «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر حفظ حاکمیت لبنان از آمریکا خواستند به حق نفتی و گازی کشورشان احترام بگذارد.

ساترفیلد امروز در کاخ ریاست جمهوری «بعبدا» به دیدار ژنرال عون، رئیس جمهوری لبنان رفت و با او گفتگو کرد.

عون در این دیدار با تاکید بر حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی لبنان گفت ترسیم خطوط مرز‌های جنوبی با فلسطین اشغالی، ثبات را در طول مرز‌ها حفظ می‌کند. امری که در قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به آن تصریح شده است.

رئیس‌جمهور لبنان از آمریکا خواست تا در تحقق این هدف سهیم شود و به مرز‌های زمینی و دریایی کشورش و همچنین حق کشف و استخراج نفت و گاز لبنان در منطقه اقتصادی دریای مدیترانه احترام بگذارد.

اشاره میشل عون به جانبداری واشنگتن از تل آویو در مسئله ترسیم خطوط مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بود.

از زمستان سال ۱۳۹۶ که اشتهای سیری ناپذیر اسرائیلی ها، ساخت دیوار بلند بتونی در مرز‌های جنوب لبنان و نقاط مورد اختلاف مرزی را به همراه داشت، مقام‌های لبنانی بار‌ها بر ضرورت نهایی شدن ترسیم خطوط مرزی بین المللی با رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

علاوه بر اختلاف در ۱۳ نقطه در مرز‌های زمینی، رژیم صهیونیستی چشم طمعی به بلوک شماره ۹ منابع نفت و گاز لبنان در دریای مدیترانه دوخته است و آمریکایی‌ها نیز به دنبال طرحی بودند تا مرز‌های بین لبنان و فلسطین اشغالی به گونه‌ای باشد که سهم صهیونیست‌ها از منابع نفت و گاز بیشتر شود. از این رو ساترفیلد بار‌ها و بار‌ها با سفر به بیروت سعی در میانجیگری با تل آویو را داشت که تاکنون پاسخ منفی دریافت کرده است.

قرار است در پایان سال جاری میلادی لبنان حفاری‌های خود در بلوک شماره ۴ نفتی و گازی در دریای مدیترانه را وارد فاز عملیاتی کند.

هفته پیش رئیس‌جمهور لبنان در دیدار با «الیزابت ریچارد» سفیر آمریکا در بیروت طرحی ارائه کرد که به موجب آن می‌تواند برای ترسیم خطوط مرز‌های جنوبی کشورش با رژیم صهیونیستی به کار گرفته شود.

امروز میشل عون در دیدار با معاون وزیر امور خارجه آمریکا در این باره بیشتر گفتگو کرد و قرار است هیئت‌های تخصصی دو طرف در این زمینه جلسات بیشتری برگزار کنند. اما نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز در دیدار امروز خود با دیوید ساترفیلد، بار دیگر بر موضع قاطع لبنان در حفظ حقوق حاکمیتی و ثروت‌های نفت و گاز کشورش تاکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به بیروت امروز همچنین با «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان و «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان دیدار و گفتگو کرد.

روزنامه لبنانی «الجمهوریة» امروز ضمن توصیف سفر ساترفیلد به بیروت به سفری در مربع نفت و گاز، نوشت معاون وزیر امور خارجه آمریکا به مقام‌های لبنانی گفت برای حفظ حقوق خود با اسرائیلی‌ها ولو به صورت غیرمستقیم وارد مذاکره شوند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قابل توجه خانم ها / ظلم به رحم چیست؟