حضرت آیت الله سبحانی: خداوند منافقان را به وسیله اولاد و اموال عذاب می کند


حضرت آیت الله سبحانی: خداوند منافقان را به وسیله اولاد و اموال عذاب می کند

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی سبحانی گفت: کثرت اولاد و اموال نباید موجب شگفتی و عجب قرار گیرد بلکه خدا می خواهد به وسیله این دو عامل منافقان را در دنیا عذاب کند و هلاک شوند در حالی که کافر هستند. به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، این مرجع تقلید شیعیان در نهمین روز ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر […]

حضرت آیت الله سبحانی: خداوند منافقان را به وسیله اولاد و اموال عذاب می کند

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی سبحانی گفت: کثرت اولاد و اموال نباید موجب شگفتی و عجب قرار گیرد بلکه خدا می خواهد به وسیله این دو عامل منافقان را در دنیا عذاب کند و هلاک شوند در حالی که کافر هستند.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، این مرجع تقلید شیعیان در نهمین روز ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم در مدرسه حجتیه که به سوره توبه اختصاص دارد، با اشاره به آیه« فَلا تُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ بِها فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ کافِرُونَ» بیان کرد: این آیه فقط خطاب به پیامبر اکرم(ص) نیست بلکه ما نیز باید از این آیه عبرت بگیریم زیرا در زمان پیغمبر اکرم(ص) منافقان هم فرزندان و هم ثروت زیادی داشتند شاید بعضی از صحابه پیغمبر اکرم(ص) فکر می کردند اگر اینها کافر هستند مورد مهر خدا نیستند پس این همه اولاد و ثروت چیست؟ آنان کثرت اولاد و ثروت را دلیل بر تقرب می گرفتند.

آیت الله سبحانی با اشاره به معنای تحت اللفظی این آیه گفت: کثرت اولاد و اموال نباید موجب شگفتی و عجب قرار گیرد بلکه خدا می خواهد به وسیله این دو عامل منافقان را در دنیا عذاب کند و هلاک شوند در حالی که کافر هستند.

او با اشاره به اینکه قرآن در مواردی اموال و اولاد را از برکات الهی برشمرده است تصریح کرد: اشکال این است که اموال و اولاد زیاد مایه عذاب در دنیا نیست پس چه طور قرآن اینگونه می فرماید؟

مرجع تقلید شیعیان توضیح داد: در اینجا چهار جواب برای این سوال آمده است؛ اول اینکه می گویند«فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا» متعلق به «لِیُعَذِّبَهُمْ» نیست و متعلق به «أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ» است و در اینجا مسئله تقدم و تاخر است البته این جواب از نظر ما پاسخ صحیحی نیست و ما نمی توانیم در قرآن چنین دستکاری کنیم زیرا قرآن کتاب فصیح و بلیغ است و اگر اولاد و اموال ظرف دنیاست پس چرا در کنار آن نگفت و ظاهر این است که این ظرف عذاب است.

او با اشاره به پاسخ دیگر مفسرین به این سوال بیان کرد: بعضی از مفسرین می گویند که منافقین دارای اموال زیاد بودند و به دلیل دلبستگی به اموال همیشه نگران بودند که این خود نوعی عذاب بود و اما در مورد اولاد خود می ترسیدند که مبادا در آینده مسلمان شوند چون مسیر جامعه، مسیر اسلامی بود بنابراین هم اموال و هم اولاد منافق برای او مایه عذاب است.

آیت الله سبحانی افزود: این پاسخ در قسمت اولاد درست است زیرا عبدالله بن ابی فرزندش، حنظله شهید احد است واقعا بعضی از اولاد منافقان از نظر اسلام در درجه بالا بودند. پس نگران بودند که مبادا فرزندی که تربیت کردیم وارد دینی شود که بر خلاف دین ماست، اما از نظر اموال این دغدغه مخصوص منافقان نیست مسلمان هم اگر ثروتمند باشد این دغدغه را دارد و لذا انسان های ثروتمند همیشه یک نوع دغدغه اموال خود را دارند و حال آنکه قرآن می خواهد بگوید این دو از خصیصه منافقان است و اموال زیاد برای ثروتمندان عذاب روحی است.

او پاسخ سوم را از مغنیه بیان کرد و گفت: این عالم لبنانی آزادمنش مشکل را حل کرده و از نظر اولاد همان نظر دوم را گرفته است اما در مورد اموال این طور گفته است که منافقان نگران بودند بعد از مرگشان اموال دست مسلمانان بیفتد و از این اموال در نشر توحید استفاده شود همین اندیشه مایه عذاب آنها بود که عذاب اندیشه است این پاسخ خوبی است که هم اولاد و هم اموال را حل کرده است.

مفسر قرآن کریم در خصوص پاسخ چهارم به این مسئله خاطرنشان کرد: در «لِیُعَذِّبَهُمْ» مراد از عذاب، آتش زدن نیست بلکه خسران است اگر ما معنای کلمه را خسران بگیریم مشکل حل است زیرا خاسر کسی است که زحمت بکشد اولادی تربیت کند، اموالی جمع کند اما از آن هیچ استفاده ای نکند این خاسر است و همین ها در دنیا معذب هستند و از این اموال کوچکترین بهره ای را نمی برند. معذب کسی است که خاسر و به تمام معنا کارش بیهوده باشد و با این همه اموال و اولاد سرانجامش جهنم است.

او با اشاره به آیه ۱۷۸ سوره آل عمران « وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ» گفت: خداوند متذکر می شود که خیال نکنید عمر طولانی به نفع آنان است بلکه به ضررشان است زیرا هرچه عمر کنند معصیت می کنند، قهرا عذابشان دو برابر می شود و این آیه دلیل بر جبر نیست کسانی که این آیه را دلیل بر جبر می گیرند خیال می کنند «لام» غایت است درحالیکه «لام» عاقبت است.

آیت الله سبحانی با اشاره به آیه ۵۶ سوره توبه «وَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْکُمْ وَمَا هُمْ مِنْکُمْ وَلَکِنَّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ» گفت: آدمی که زیاد قسم می خورد در باره او شک کن آدم هایی که قلب و زبانشان موافق نیست غالبا قسم می خورند. فرق در اینجا به معنای ترس است زیرا از مسلمانان می ترسند به خاطر همین ترس و در آیه بعد دلیل می اورد که از کجا معلوم که این ها از شما می ترسند؟
او به تفسیر آیه ۵۷ »لَوْ یَجِدُونَ مَلْجَأً أَوْ مَغَارَاتٍ أَوْ مُدَّخَلًا لَوَلَّوْا إِلَیْهِ وَهُمْ یَجْمَحُونَ» پرداخت و بیان داشت:این ها اگر یک پناهگاهی غیر از مدینه باشد یا غار و یا زیرزمینی باشد به سوی آن می روند و این ها از شما می ترسند، این نشان دهنده ارتباط آیات است و لذا بافت انسان متفاوت از بافت منافق است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط