ستاره‌ای که زامبی لقب گرفت! +عکس


ستاره‌ای که زامبی لقب گرفت! +عکس

دانشمندان ستاره شناس به علتی خاص و عجیب به یک ستاره که در فاصله 500 میلیون سال نوری زمین قرار دارد لقب ستاره زامبی داده‌اند.

ستاره‌ای که زامبی لقب گرفت! +عکس

یک ابرنواختری (supernova) انفجاری بزرگ است که وقتی یک ستاره سوخت خود را به پایان می‌رساند اتفاق می‌افتد. در واقع بزرگترین ستاره‌های جهان هستی زندگی خود را با انفجاری بزرگ به نام ابرنواختر به پایان می‌برند. با این حال دانشمندان علم ستاره شناسی دریافته اند همیشه چنین نیست.

در سال ۱۹۵۴ ستاره شناسان ستاره بزرگ iPTF ۱۴ hls را در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری مشاهده کردند که پس از انفجار به یک ابرنواختر درخشان تبدیل شد. در سال ۲۰۱۴ آن‌ها مشاهده کردند که همان ستاره iPTF ۱۴ hls دوباره به یک ابرنواختر دیگر تبدیل شد. در ابتدا ستاره شناسی با نام " لایر آرکاوی " فکر می‌کرد که این ابرنواختر توسط ستاره دیگری ساخته شده است که به نحوی موفق به سفر (قرار گرفتن) به محل ستاره‌ای که در سال ۱۹۵۴ منفجر شده بود شده است.

ستاره‌ای که زامبی لقب گرفت! +عکس

با این حال او هنگامی که متوجه شد این همان ستاره است شگفت زده شد. بعد‌ها iPTF ۱۴ hls، ستاره زامبی نامگذاری شد، زیرا به نظر می‌رسید از مرگ بازگشته است. با وجود آنکه iPTF ۱۴ hls تنها ستاره‌ای است که دوبار منفجر شده است دانشمندان بر این باورند که انفجار‌های چندگانه در ستاره‌هایی که توده حداقل آن‌ها برابر با ۱۰۰ خورشید است امری متداول است.

با این حال ستاره شناسان بر این باورند که iPTF ۱۴ hls در این لحظه برای همیشه مرده است. هر چند ممکن است این فرضیه نادرست باشد. ابرنواختر‌ها برای سه ماه درخشان به نظر می‌رسند و سپس به تدریج تیره می‌شوند. این در حالی است که iPTF ۱۴ hls به مدت بیش از دو سال درخشان بود. ممکن است لازم باشد تا دو دهه برای انفجار دوباره آن منتظر بمانیم. شاید این ستاره عجیب و مرموز با انفجار سوم خود همه را شگفت زده کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی