راه های تشخیص شارژر اصلی و تقلبی؛ بررسی 8 نشانه‌ی واضح!


راه های تشخیص شارژر اصلی و تقلبی؛ بررسی 8 نشانه‌ی واضح!

شارژرهای تقلبی در بازار به وفور وجود دارند و استفاده از آن‌ها خطرناک است اما راه‌های زیادی برای تشخیص شارژر اصلی و تقلبی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به وزن، لوگو، کیفیت ساخت و... اشاره کرد.

راه های تشخیص شارژر اصلی و تقلبی؛ بررسی 8 نشانه‌ی واضح!


ستاره
| سرویس تکنولوژی - آیا شارژر گوشی شما نیز خراب یا گم شده است؟ آیا شما نیز تا به حال مجبور به خرید شارژر جدید برای گوشی خود شده‌اید؟ اگر این طور باشد پس حتما شما نیز با دغدغه‌ پیدا کردن شارژر اصلی گوشی مواجه بوده‌اید. شارژرهایی که غیر اصلی و نامرغوب باشند، ممکن است آسیب‌های مختلفی به گوشی ما وارد کنند و تشخیص شارژر اصلی از تقلبی هم کار ساده‌ای نیست. اما نگران نباشید، در این مقاله ابتدا روش تشخیص شارژر اصلی او تقلبی را بررسی می‌کنیم و سپس به بررسی دلایل نامناسب بودن شارژرهای تقلبی خواهیم پرداخت.


چگونه شارژر اصلی و تقلبی را تشخیص دهیم؟

حالا با توجه به این که دانستیم به چه دلایلی نباید از شارژرهای تقلبی استفاده کرد، چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم که یک شارژر تقلبی است و شارژر دیگر اصلی؟ راه‌های متفاوتی برای این تشخیص وجود دارد که در ادامه با نمایش مثال‌هایی از شارژرهای سامسونگ، اپل و هواوی به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم.

۱. لوگوی حک شده روی شارژر

لوگوی برند و سایر نوشته‌های روی شارژر را به دقت وارسی کنید. معمولا در شارژرهای تقلبی، غلط‌های املایی یا تفاوت‌های ریز و جزیی در شکل نوشتن و ظاهر لوگو مشاهده می‌شود که با برند اصلی تفاوت دارد. دقت به این جزییات می‌تواند شما را از تقلبی بودن یک شارژر آگاه کند.

راه های تشخیص شارژر اصلی و تقلبی؛ بررسی 8 نشانه‌ی واضح!


۲. وزن کم

اگر احساس کردید که یک شارژر به شکل محسوسی سبک‌تر از بقیه‌ی شارژرهاست، به اصل بودن آن شک کنید چرا که اگر مواد اولیه‌ی باکیفیت و استاندارد در ساخت یک شارژر استفاده شود، وزن آن نباید خیلی سبک باشد.


۳. رنگ مایل به زرد به جای سفید

اگر رنگ شارژر سفید نبود و کمی به زردی متمایل می‌شد، بدانید که با یک شارژر تقلبی طرفید که از مواد مرغوبی ساخته نشده. این تغییر رنگ با کمی دقت قابل مشاهده است. شارژرهای اصلی سفید رنگ هستند و رنگ سفید آن‌ها بر اثر مرور زمان تغییر نمی‌کند.

در شکل زیر به تفاوت کیفیت چاپ، کیفیت و رنگ پلاستیک شارژر اصلی و شارژر تقلبی دقت کنید. در ضمن شارژرهای سامسونگ محصول شرکت چین هستند و شارژرهایی که بر روی آن ها عبارت Made in Vietnam درج شده است تقلبی اند.

راه های تشخیص شارژر اصلی و تقلبی؛ بررسی 8 نشانه‌ی واضح!


۴. عملکرد نامطلوب شارژر

شارژرهای تقلبی عملکرد خوبی ندارند. به طور مثال ممکن است روی آن‌ها نوشته باشد شارژ سریع، اما سرعت شارژ آن‌ها کم‌تر از شارژرهای معمولی باشد. اگر یک شارژر عملکرد مناسبی نسبت به توان اعلام شده روی آن نداشت، احتمالا یک شارژر تقلبی است. البته شارژرهای اصلی نیز ممکن است در اثر ضربه و یا نوسانات برق خراب شده و عملکرد مطلوب ارائه ندهند. با این حال اگر شارژری از نظر فیزیکی سالم بود اما عملکرد مطلوب نداشت نسبت به اصلی بودن آن باید شک کرد.

بیشتر بخوانید: علت دیر شارژ شدن گوشی و راه حل آن‌

۵. ارائه شدن شارژر در بسته‌بندی نامرغوب یا بدون بسته‌بندی

یک شارژر اصلی بسته‌بندی مرغوب و درست و حسابی دارد. اگر بسته‌بندی شارژری که می‌خرید بدون کیفیت باشد و یا اصلا بسته‌بندی موجود نباشد، احتمال این که با شارژر تقلبی طرف باشید زیاد است.


۶. عدم وجود نشانه‌های گواهی‌نامه‌های ایمنی

شارژرهای اصلی تست‌های ایمنی مختلفی را پشت سر می‌گذارند و از نهادهای ذیربط گواهی‌نامه‌ ایمنی دریافت می‌کنند. به عنوان مثال علامت UL که مخفف عبارت Underwriters Laboratories است، تاییده‌ سازمانی با همین نام بوده که وظیفه‌ی کنترل ایمنی وسایل الکترونیکی را بر عهده دارد. شارژرهای اصلی باید حتما با علامت ایمنی ارایه شوند.


۷. پلاستیک کیفیت پایینی دارد یا سرهم‌بندی شده است

شارژرهای اصلی علاوه بر این که از مواد اولیه‌ی مرغوب ساخته می‌شوند، از چندین مرحله‌ کنترل کیفیت نیز عبور می‌کنند. بنابراین اگر دیدید که یک شارژر به شکل بدی ساخته شده، پلاستیک‌های کناری‌اش لبه دار است، پلیسه یا تکه‌های اضافی دارد، در محل‌های اتصال اجزا لبه‌ اضافی یا فضای خالی وجود دارد و به طور کلی دارای ساختی بی‌کیفیت است، در تقلبی بودن آن شک نکنید.
به تفاوت این دو سری شارژر اپل دقت کنید. تناسب و رنگ و کیفیت اتصال شارژر اصلی مشخصا خیلی بهتر از شارژر کپی است.


راه های تشخیص شارژر اصلی و تقلبی؛ بررسی 8 نشانه‌ی واضح!
حالا به این دو شارژر دقت کنید. در شارژر اصلی، سامسونگ برای افزایش ایمنی و استحکام لایه‌ای از پلاستیک در پایین دوشاخ اضافه کرده که در شارژر کپی چنین لایه‌ای قابل مشاهده نیست.

راه های تشخیص شارژر اصلی و تقلبی؛ بررسی 8 نشانه‌ی واضح!


۸. کابل شارژر گشاد است یا درست جا نمی‌خورد

یک شارژر اصلی و باکیفیت علاوه بر آداپتور، از کابل خوب و بادوامی نیز برخوردار است. اگر دیدید که یک شارژر کابل ندارد، یا کابل آن کمی گشاد است و کامل در جای خود قرار نمی‌گیرد، یا مدام از جای خود بیرون می‌پرد، این‌ها هم نشانه‌های یک شارژر تقلبی است.

راه های تشخیص شارژر اصلی و تقلبی؛ بررسی 8 نشانه‌ی واضح!


چرا نباید از شارژرهای تقلبی استفاده کرد؟

۱. ریسک‌های مربوط به اتصال کوتاه و انفجار

شارژرهای تقلبی معمولا از مواد اولیه‌ بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت تهیه می‌شوند؛ به همین دلیل خطر ایجاد انفجار یا اتصال کوتاه در آن‌ها بیش‌تر است. هم‌چنین به دلیل عدم رعایت‌ استانداردهای لازم در پروسه‌ی تولید، نظارت خاصی بر کیفیت این نوع از شارژرها وجود ندارد و همین امر موجب ایجاد مشکلات ایمنی در هنگام استفاده از آن‌ها می‌شود.


راه های تشخیص شارژر اصلی و تقلبی؛ بررسی 8 نشانه‌ی واضح!


۲. خطر گرم شدن بیش از حد

گرم شدن بیش از حد (over heating) در شارژرها و باتری‌ها به دلیل بالا رفتن مقاومت در سیم هنگام عبور جریان اتفاق می‌افتد که یک مشکل رایج در میان باتری‌ها و شارژرهاست، اما این مسئله با ایجاد مدارهای ایمنی و استفاده از مواد باکیفیت تا حد زیادی کنترل می‌شود. در شارژرهای تقلبی این دو عامل وجود ندارد و خطر گرم شدن بیش از حد جدی‌تر است و حتی ممکن است به ذوب شدن قسمت‌هایی از شارژر و یا سیم‌ها بینجامد.


۳. خطر آسیب جدی به گوشی

شارژرهای اصلی دارای فیوزها و مدارهای ایمنی برای محافظت از تلفن دربرابر نوسانات جریان و ولتاژ هستند. حال آن که شارژرهای غیر اصلی عمدتا چنین محافظت‌هایی ندارند و برای همین استفاده از آن‌ها می‌تواند موجب آسیب به تلفن همراه شما شود. اگر برای اجتناب از هزینه‌ی بیش‌تر یک شارژر اصلی بخواهید شارژر غیر اصلی ارزان‌تر را تهیه کنید، ممکن است در نهایت مجبور شوید تلفن همراه آسیب‌دیده‌ی خود را عوض کنید. قطعا هزینه‌ی بیش‌تری دارد، نه!؟


۴. شارژ کندتر و آسیب به باتری

شارژرهای غیر اصلی معمولا شارژ کندتری ارائه می‌دهند زیرا فناوری‌های شارژ سریع معمولا هزینه‌بر است. از طرف دیگر، شارژرهای اصلی دارای مدارهایی هستند که در صورت شارژ کامل باتری، به طور خودکار فرایند شارژ را متوقف می‌کنند تا باتری اورشارژ (over charge) نشود. اورشارژ شدن به باتری صدمه می‌زند و باعث کاهش طول عمر آن می‌شود. شارژرهای غیر اصلی احتمالا از این مدارها نیز بی‌بهره‌اند؛ بنابراین استفاده از شارژر غیر اصلی هم فرایند شارژ را کند می‌کند و هم با اورشارژ کردن به باتری صدمه می‌زند.


۵. در صورت از کار افتادن شارژر، کاری از دستتان برنمی‌آید

شارژرهای تقلبی اصولا علاوه بر این که از مواد ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت ساخته شده‌اند، هیچ گارانتی و یا تضمین کیفیتی نیز ندارند. بنابراین اگر از کار بیفتند (که با توجه به کیفیت پایین، احتمالش زیاد است) هیچ کس پاسخ‌گوی شما نخواهد بود و نمی‌توانید از کسی طلب تعویض شارژر و یا پرداخت خسارت کنید. درواقع این شما هستید که مسئول این ضرر خواهید بود.


۶. به غیر از شارژر خود گوشی، شارژرهای معتبر دیگری هم در بازار وجود دارد

اگر شارژر گوشی‌تان خراب شد و شارژر اصلی در بازار موجود نبود، مجبور نیستید از شارژرهای تقلبی استفاده کنید. شرکت‌های معتبری وجود دارند که کارشان تولید لوازم جانبی از جمله شارژر، پاوربانک و ... برای گوشی‌هاست. می‌توانید شارژری مناسب برای گوشی خودتان از این شرکت‌ها تهیه کنید که هم شناخته شده‌اند و هم کیفیت خوبی ارائه می‌دهند و گارانتی دارند.
راه های تشخیص شارژر اصلی و تقلبی؛ بررسی 8 نشانه‌ی واضح!


شما چه راه‌هایی برای تشخیص شارژر اصلی و تقلبی می‌شناسید؟ لطفاً نظرات خود را در این خصوص با ما و دیگر مخاطبان ستاره در پایین صفحه و در قسمت "ارسال نظر" در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...