دولت در بازسازی منازل آسیب دیده تا آخر در کنار مردم است


دولت در بازسازی منازل آسیب دیده تا آخر در کنار مردم است

اهواز- ایرنا- استاندار خوزستان گفت: دولت، نظام و مجموعه حاکمیت تا آخرین لحظه برای بازسازی و جبران خسارت مناطق سیل زده استان در کنار مردم ایستاده است.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در آیین آغازعملیات اجرایی بازسازی سه هزار واحد مسکونی آسیب دیده در سیل خوزستان در شعیبیه شوشتر اظهار داشت: سیلاب امسال در مقیاس وسیع تری نسبت به سال 95 رخ داد که با این وجود سعی کردیم برای احداث سیل بند و مهار سیلاب با تمام امکانات در کنار مردم باشیم.
وی افزود: امسال در حوضه کرخه بارش‌های با دوره بازگشت یک هزار ساله و در حوضه کارون و مارون بارش هایی با دوره بازگشت 200 ساله داشتیم که مناطق شعیبیه ، بامدژ و دشت آزادگان بیشتر از سایر مناطق متحمل خسارت شدند.
استاندار خوزستان ادامه داد: روز گذشته نیز در دیدار با رهبر معظم انقلاب، ایشان برشتاب بخشی برای بازسازی و کمک به مردم سیل زده خوزستان تأکید فراوان داشتند.
شریعتی تصریح کرد : اکنون با همکاری بنیاد مسکن کار ساخت و بازسازی منازل آسیب دیده آغاز شده و سعی می شود واحدهایی با مقاومت بالا در برابر بلایای طبیعی احداث شود.
وی ادامه داد: همچنین برای پیشگیری از خسارت های احتمالی در سال های آینده باید درحوضه کارون و کرخه کانالهای سیل بر ایجاد شود.
استاندار خوزستان گفت: این اقدام کمک می‌کند جریان های آب بیشتری از رودخانه عبور کرده و مشکل کمتری برای روستاهای اطراف ایجاد شود.
وی ادامه داد: اگرچه درگذشته در حوضه مارون و زهره کانال های سیل بر ایجاد شده و تا اندازه ای نیز از ورود سیلاب به روستاهای اطراف جلوگیری کردند اما این کانال ها باید تقویت شوند.
شریعتی اظهار داشت: کانالهای سیل بر در حوضه کارون علاوه بر مدیریت سیلاب ، می‌تواند کانون‌های ریزگرد را نیز تا اندازه زیادی مهار کند.
وی بیان کرد: اکنون به فرمانداران، دستگاه‌های اجرایی و معاونت عمرانی تاکید می کنیم با توجه به تصمیماتی که گرفته شده تلاش بیشتری برای خروج آب از زمین‌های مردم داشته باشند تا آن ها را برای کشت تابستانه آماده کنند.
وی افزود: اولویت بعدی بازسازی جاده ها و توسعه زیرساخت‌های راه‌های استان است که باید در این زمینه نیز تلاش مضاعفی صورت گیرد.
همچنین سهراب گیلانی نماینده شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی گفت: خوزستان بیش از 30 روز درگیر سیل بود و مردم در مشکلات ایجاد شده صبوری بسیار کردند که جای قدردانی دارد.
وی افزود: دولت و مجلس برای خدمت رسانی به سیل زدگان با جدیت پای کار ایستاده اند و انتظار می‌رود مردم نیز همکاری خوبی با دستگاه های خدمت رسان داشته باشند.
حسین پنبه دانه پور فرماندار شوشتر نیز در این مراسم گفت: تمام دستگاه‌هاه های اجرایی در کنار نیروهای مسلح برای امداد رسانی به مناطق سیل زده پای کار بودند و در حال حاضر همچنان برای بازسازی در کنار مردم هستند.
وی افزود: مردم نقش موثری در مهار سیلاب داشتند و با تلاش شبانه روزی حماسه بزرگی را خلق کردند که جای تقدیر دارد.
فرماندار شوشتر گفت: در سیلاب اخیر حدود 90 کیلومتر جاده اصلی و حدود 105 کیلومتر جاده آنتنی آسیب دیده و مردم شعیبیه برای تردد با مشکلات جدی مواجه هستند.
وی تصریح کرد: اداره کل راهداری و راه و شهرسازی خوزستان برای ترمیم جاده ها وارد عمل شده اند و اگرچه پل های ارتباطی برقرار است اما زیرساخت ها هنوز کیفیت لازم برای تردد را ندارند.
پنبه دانه پور اظهار داشت: از نظر آب روستایی نیز اقدامات خوبی در منطقه صورت گرفته و اکنون هیچ یک از روستاهای شعیبیه با مشکل بی آبی مواجه نیست اما آب این مناطق از نظر کیفیت باید تقویت شود.
همچنین مسعود انصاریان مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: تاکنون حدود 20 هزار واحد مسکونی آسیب دیده در استان شناسایی شده اما برخی از روستاها هنوز درگیر سیل بوده و آب در آنها فروکش نکرده است.
وی افزود: در بخش ایمن سازی واحدهای روستایی در مناطق سیل زده نیز اقدامات خوبی پیش بینی شده و در حال انجام است.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: تاکنون 248 روستا ارزیابی شده و از این تعداد حدود 20 هزار واحد برای تعمیر و بازسازی شناسایی و افراد آسیب دیده برای دریافت تسهیلات کمک معیشتی به بانک معرفی شده اند.
وی تصریح کرد : تاکنون 50 میلیارد ریال تسهیلات کمک معیشتی به آسیب دیدگان سیل پرداخت شده و این خدمات همچنان ادامه دارد.
انصاریان گفت: اکنون همزمان با شعیبیه در شهرستان های باوی، حمیدیه، دزفول، دشت آزدگان و کارون بازسازی منازل آسیب دیده آغاز شده است.
وی گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده، واحدهای تعمیری با همکاری مردم تا پایان شهریورماه سال جاری به پایان رسیده و بازسازی کامل منازل نیز تا پایان سال انجام می شود.
عملیات اجرایی سه هزار واحد مسکونی تخریب شده در سیلاب خوزستان روز چهارشنبه به صورت نمادین در بخش شعیبیه شهرستان شوشتر و با حضور رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد.
بنا به اعلام قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان تعداد 17 هزار و 693 واحد مسکونی خوزستان مورد ارزیابی قرار گرفته اند که از این تعداد 2هزار و 377 خانه تخریبی و 10 هزار و 606 واحد دیگر تعمیری هستند.
اوایل فروردین امسال به دلیل طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه سیلاب در مناطق حاشیه ای این رودخانه ها جاری شد.
بر اساس گزارش هلال احمر خوزستان 21 شهرستان خوزستان در فروردین امسال دچار سیلاب و آبگرفتگی شدند و در جریان این سیلاب به 250 هزار نفر امدادرسانی شد.
/6002 /7152

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد