کارگاه کشت نشایی گوجه فرنگی در میاندوآب برگزار شد


کارگاه کشت نشایی گوجه فرنگی در میاندوآب برگزار شد

مهاباد- ایرنا- کارگاه آموزشی کشت نشایی مکانیزه گوجه فرنگی با هدف کاهش مصرف آب امروز /چهارشنبه/ برای اولین بار در روستای مشیرآباد از توابع بخش مرکزی میاندوآب برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی روز چهارشنبه در این کارگاه آموزشی اظهار داشت: امروز در دنیا به منظور بالا بردن ضریب بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی، بیشتر محصولات به صورت نشایی کشت می شود.
علی عیدی افزود: در این روش کشت، چون نشاها در گلخانه یا محیط بسته تهیه می شود از خسارت عوامل غیرمترقبه و آفات در امان می ماند.
وی با بیان اینکه در این روش کنترل بیماری ها به سهولت انجام می شود، گفت: مزارع گوجه فرنگی که به روش نشایی کشت می شود عاری از علف های هرز به خصوص علف هرز خطرناک «سس» است.
«عیدی» یکنواختی مزرعه، کاهش مصرف نهاده های کشاورزی ازجمله بذر و سموم نباتی، کاهش هزینه های کارگری به ویژه در عملیات وجین را از سایر مزایای این روش کشت عنوان کرد.
وی اظهار داشت: امسال در سطح استان محصولاتی با نیاز آبی بالا شامل 150 هکتار چغندرقند، 130 هکتار ذرت، پیاز، کلم، کدو، هندوانه، خربزه و سبزی و صیفی جات به صورت نشایی و مکانیزه و با استفاده از نوار آبیاری تی تیپ کشت شده است.
وی افزود: کشت چغندرقند به صورت نشایی در مقایسه با کشت آن به صورت مستقیم، 30 تا 40 درصد مصرف آب را کاهش می دهد، از اینرو در راستای اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه و مصرف بهینه آب، باید نسبت به ترویج کشت نشایی محصولات آب بر و جلب مشارکت کشاورزان منطقه اقدام شود.
وی با تاکید بر توسعه سیستم های نوین آبیاری بویژه نوار آبیاری یا تیپ، بیان کرد: کشاورزانی که دارای پروانه بهره برداری از آب یا حق آبه هستند می توانند جهت دریافت نوار آبیاری یا تیپ به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
رییس اداره بهبود تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی نقده نیز نحوه کار دستگاه نشاکار را تشریح و اظهار داشت: عمق و فاصله کشت در این دستگاه براحتی قابل تنظیم است و دستگاه مجهز به سنسوری بوده که به پستی و بلندی سطح خاک حساس است و بصورت خودکار تعادل خود را حفظ می کند.
فیروز فرجامی با بیان اینکه با این روش قابلیت کشت 2 هزار و 500 تا سه هزار نشاء در هر ساعت امکان پذیر است افزود: این دستگاه تک موتوره بوده با قدرت یک اسب بخار که در طول 24 ساعت تنها 2 لیتر بنزین مصرف می کند.
وی بیان کرد: مشخصات دستگاه نشاکار در سایت مکانیزاسیون کشور ثبت شده است و کشاورزان می توانند جهت خرید دستگاه، یارانه و تسهیلات بانکی دریافت کنند.
«فرجامی» گفت: در کشت گوجه فرنگی بصورت نشایی، نشاء ها در سینی کشت و در گلخانه تهیه می شود و استفاده از بذرهای هیبرید و ضدعفونی شده تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد در واحد سطح دارد.
وی ادامه داد: «کوکوپیت» مناسب ترین بستر بذر برای نشاء گوجه فرنگی است اما می توان از ترکیب خاک، ماسه بادی، پودر چوب، کود حیوانی بسیار پوسیده نیز استفاده کرد.
وی اضافه کرد: برای کشت گوجه فرنگی بصورت نشائی در هر هکتار 2 هزار تا 25 هزار عدد نشا مورد نیاز است و با کشت مزرعه به این روش، کشاورز در عرض یک روز صاحب مزرعه 2 ماهه شده و عملکرد محصول در واحد سطح افزایش چشمگیری دارد.
به گزارش ایرنا، در این کارگاه آموزشی شرکت کنندگان از نزدیک با نحوه کار و تنظیم دستگاه نشاکار آشنا و مزرعه گوجه یک کشاورز اهل روستای 'مشیر آباد' میاندوآب نیز با دستگاه نشاکار کشت شد.
با عنایت به برنامه های ترویجی، کشت مزارع الگویی و مشاوره های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی میاندوآب، استفاده از نوار آبیاری تی تیپ با استقبال بیش از حد کشاورزان منطقه روبرو شده است از اینرو با توجه به اثر بخشی فعالیت های ترویجی با کشت این مزرعه الگویی، کشت نشائی محصولات آب بر در سال های آتی در منطقه افزایش خواهد داشت.
میاندوآب دارای 82 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 52 هزار هکتار اراضی آبی و 30 هزار هکتار اراضی دیم است و سالانه بیش از 50 نوع محصول زراعی و باغی نزدیک به 950 هزار تُن از این اراضی تولید می شود.
9871/6185/7129

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان