ایران 2019 در ماراتن جهانی تکواندو


ایران 2019 در ماراتن جهانی تکواندو

تیم ملی تکواندو ایران به عنوان یکی از مدعیان حاضر در مسابقات جهانی منچستر با تلفیقی از هوگوپوشان جوان در این پیکار‌ها شرکت کرده است

ایران 2019 در ماراتن جهانی تکواندوبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ بیست و چهارمین دوره رقابت‌های جهانی تکواندو از ظهر امروز با حضور ۹۷۵ تکواندوکار از ۱۵۰ کشور در سالن «آرنا» منچستر آغاز شده است.
تیم ملی تکواندو در این دوره با ترکیب آرمین هادی‌پور، محمدحسن پلنگ افکن، سروش احمدی، میرهاشم حسینی، امیرمحمدبخشی، مهران برخورداری، عرفان ناظمی و سجاد مردانی در این مسابقات شرکت کرده، اما تاکنون روادید میرهاشم حسینی، عرفان ناظمی و سجاد مردانی صادر نشده است.
هدایت ملی پوشان ایران در این مسابقات این بار برعهده فریبرز عسکری به عنوان سرمربی، علی محمد بسحاق و وحید عبدالهی به عنوان مربیان تیم ملی است.

چهره جدید تیم جهانی
در دوره گذشته مسابقات جهانی که به میزبانی "موجو" کره جنوبی برگزار شد، تیم ملی ایران با ۲ مدال نقره آرمین هادی پور و میرهاشم حسینی و یک نشان برنز مسعود حجی زواره عنوان سوم مسابقات جهانی را با هدایت مهدی بی باک کسب کرد. فریبرز عسکری که از اسفند سال ۹۶ هدایت ملی پوشان ایران را برعهده گرفته است بعد از نتایج خوب در بازی‌های آسیایی جاکارتا، این بار مسابقات جهانی را پیش رو دارد.
در ترکیب تیم ملی سه تکواندوکار یعنی هادی پور، حسینی و مردانی تجربه رقابت‌های جهانی را دارند و پنج ملی پوش دیگر برای نخستین بار به این مسابقات اعزام می‌شوند.

وزن اول با دومین تجربه
آرمین هادی پور تکواندوکار ایران در وزن اول تیم ملی است که برای دومین بار پیکار‌های جهانی را تجربه خواهد کرد. او ۲ سال قبل موفق شد تا فینال جهان پیش برود و اکنون در رنکینگ المپیکیوزن ۵۸- کیلوگرم رتبه چهارم را دارد.

وزن دوم و جایگزین عاشورزاده
محمدحسن پلنگ افکن تکواندوکار وزن دوم ایران است که برای نخستین بار رقابت‌های جهانی را تجربه می‌کند. این تکواندوکار جوان موفق شد در انتخابی تیم ملی ۲ بار فرزان عاشورزاده باتجربه و قهرمان جهان را مغلوب کند و با مدال طلای جام فجر، به ترکیب اصلی تیم جهانی برسد.

وزن سوم با یک جابه جایی
در وزن سوم هم سروش احمدی تکواندوکار جدید تیم ملی محسوب می‌شود که جایگزین حسینی شده که به یک وزن بالاتر رفته است. احمدی مدال نقره رقابت‌های قهرمانی ۲۰۱۸ آسیا را در کارنامه دارد و با عملکرد خوب در رقابت‌های جام فجر و جام ریاست فدراسیون جهانی گام به مسابقات جهانی منچستر می‌گذارد.

وزن چهارم و ابهام در اعزام
میرهاشم حسینی در وزن چهارم و با رنکینگ دهم المپیکی دومین تجربه خود را در مسابقات جهانی خواهد داشت البته اگر روادید انگلیس برای او صادر شود. او در دوره گذشته مسابقات جهانی صاحب مدال نقره شده است.

وزن پنجم به امید درخشش بخشی
در وزن پنجم امیرمحمد بخشی بعد از کسب مدال طلای ۲۰۱۸ آسیا و نقره بازی‌های آسیایی جاکارتا جایگزین مسعود حجی زواره کاپیتان سابق تیم ملی تکواندو شده است و اولین تجربه جهانی خود را خواهد داشت.

وزن ششم و یک چهره جدید
مهران برخورداری یکی از تازه‌ترین چهره‌های اعزامی تکواندو ایران به رقابت‌های جهانی است که جایگزین پوریا عرفانیان تکواندوکار دوره قبل تیم ملی در این وزن شده است و شاید یکی از کم نام و نشان‌ترین هوگوپوشان تیم ملی محسوب می‌شود که با برتری در رقابت‌های انتخابی و عملکرد خوب انتخاب شده و ۲ مدال نقره از مسابقات جام فجر و جام ریاست فدراسیون جهانی کسب کرده است.

وزن هفتم و پرانگیزه
در وزن هفتم عرفان ناظمی جایگزین سعید رجبی شده است. او هم مثل چند تکواندوکار دیگر تیم ملی برای اولین بار به رقابت‌های جهانی اعزام شده است و انگیزه زیادی دارد تا بتواند در این میدان بدرخشد. ناظمی ۲ مدال طلای ۲۰۱۹ جام فجر و جام ریاست فدراسیون جهانی را در کارنامه خود دارد.

وزن هشتم باکاپیتان باتجربه
سجاد مردانی پرتجربه‌ترین تکواندوکار تیم ملی در منچستر است که در صورت صدور روادید انگلیس، برای چهارمین بار در رقابت‌های جهانی شرکت خواهد کرد. کاپیتان تیم ملی تکواندو که بعد از ناکامی در المپیک ریو با افت و خیز‌های زیادی روبرو شد، توانست با ۲ طلای مسابقات بین المللی جام ریاست فدراسیون جهانی و جام فجر در اسفند سال گذشته، این بار هم برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم جهانی اعتماد کادر فنی تیم ملی را کسب کند. او مدال نقره رقابت‌های جهانی ۲۰۱۳ مکزیک را هم در کارنامه دارد.

تکواندو بانوان بدون علیزاده
کیمیا علیزاده در وزن ۶۲- کیلوگرم یک مدال نقره در دوره گذشته مسابقات جهانی برای تیم ملی تکواندو بانوان کسب کرد و در این دوره باتوجه به مصدومیت و دوری از تمرینات غایب است و یلدا، ولی نژاد جایگزین او شده است.
تیم ملی تکواندو بانوان در ۶ وزن و با ترکیب مهلا مومن زاده در وزن ۴۶- کیلوگرم، ناهید کیانی در وزن -۴۹ کیلوگرم، پریسا جوادی در وزن ۵۷- کیلوگرم، یلدا، ولی نژاد در وزن ۶۲- کیلوگرم، کیمیا همتی در وزن ۶۷- کیلوگرم و اکرم خدابنده در وزن ۷۳- کیلوگرم با سرمربیگری مهرو کمرانی و مربیگری فاطمه صفرپور و ریحانه فولادی در رقابت‌های جهانی شرکت کرده است و نماینده‌ای در اوزان سوم و هشتم ندارد.
این هشتمین حضور بانوان در رقابت‌های جهانی محسوب می‌شود که همان کادر فنی دوره قبل هدایت ملی پوشان را در این دوره هم به عهده دارد.
ناهید کیانی و اکرم خدابنده تنها تکواندوکاران باتجربه تیم ملی محسوب می‌شوند که در دوره قبل رقابت‌های جهانی حاضر بودند و سایر تکواندوکاران نخستین تجربه جهانی خود را دارند. مومن زاده، ولی نژاد و همتی هم سه تکواندوکار نوجوان تیم ملی هستند که در بازی‌های المپیک ۲۰۱۸ جوانان حضور داشتند و به ترکیب تیم ملی بزرگسالان رسیده اند. خدابنده هم با تغییر در یک وزن پایین‌تر این بار در مسابقات جهانی شرکت کرده است.

برنامه روز نخست مسابقات جهانی
در روز نخست این رقابت‌ها، مبارزات اوزان ۴۶- و ۷۳- کیلوگرم بانوان و ۵۸- کیلوگرم مردان برگزار می‌شود که با انجام قرعه‌کشی مهلا مومن‌زاده، اکرم خدابنده و محمدحسن پلنگ افکن به عنوان نخستین نمایندگان تکواندو ایران به روی شیاپ چانگ می‌روند.
مهلا مومن‌زاده نماینده وزن ۴۶- کیلوگرم در دیدار نخست مبارزه به مصاف «آینور یواشپای» از قزاقستان می‌رود و در صورت برتری مقابل «جوردین اسمیت» نماینده میزبان قرار خواهد گرفت. در این وزن ۳۹ نفر شرکت کرده‌اند.
اکرم خدابنده تکواندوکار وزن ۷۳- کیلوگرم در گام اول با «کانسل دنیز» قزاق نایب قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا مسابقه دارد، و در ادامه به مصاف برنده دیدار ساحل عاج و اسپانیا می‌رود. در وزن هفتم بانوان ۳۰ هوگوپوش حضور دارند.
اما محمدحسن پلنگ افکن نماینده وزن ۵۸- کیلوگرم که به عنوان اولین نماینده مردان به روی شیاپ‌چانگ می‌رود، ابتدا با «جفرسون اُچوآ» از کلمبیا می‌رود و در صورت پیروزی با «تاوین هانپراب» از تایلند نایب قهرمان المپیک ریو ۲۰۱۶ مبارزه می‌کند. در این وزن ۵۹ نفر حضور دارند.
فینال این اوزان فردا برگزار می‌شود و به نفرات اول تا سوم این مسابقات ۱۲۰، ۷۲ و ۴۳.۲۰ امتیاز در رنکینگ المپیکی تعلق می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...