تراز دریاچه ارومیه 1.08 متر افزایش یافت


تراز دریاچه ارومیه 1.08 متر افزایش یافت
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به آخرین وضع تراز دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه ارومیه در ماه اردیبهشت نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱.۰۸ متر و نسبت به ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ماه سال گذشته) ۱.۶۱ متر افزایش یافته است.

عقیل اقدسی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با این افزایش تراز، اکنون حجم آب دریاچه به بیش از ۵.۱۹ میلیارد متر مکعب رسیده است در حالی که این میزان در روز مشابه سال قبل ۲.۱۳ میلیارد مترمکعب بود.

وی افزود: امروز وسعت دریاچه ارومیه به ۳۲۲۴ کیلومتر مربع رسیده است که پارسال در این روز ۲۳۴۵ کیلومتر مربع بود.

به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ در حد فاصل یکهزار و ۲۷۴ متر تا یکهزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان ‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

به واسطه بارش های مناسب سال آبی جاری امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه ( ۱۲۷۲ متر ) بیشتر شده است.

دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی