عزم صندوق ضمانت صادرات برای افزایش صادرات به عراق


عزم صندوق ضمانت صادرات برای افزایش صادرات به عراق

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از کاهش نرخ پوشش بیمه‌ای ضمانت نامه‌ها به مقصد عراق برای افزایش صادرات به این کشور خبر داد

افروز بهرامی در حاشیه نشست ماهانه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: نرخ کارمزد ضمانت نامه‌های ما در عراق، یک درصد و با نرخ موسسات بیمه‌ای خارجی در این حوزه، قابل رقابت است و این امکان را به فعالان اقتصادی ایرانی می‌دهد که فعالیت بیشتری در بازار عراق داشته باشند.
وی اضافه کرد: از آنجا که برای اعتبارسنجی مشتریان عراقی دچار مشکل بودیم به زودی دفتر صندوق ضمانت صادرات در عراق دائر می‌شود تا با حضور مستقیم در عراق، هم اعتبارسنجی مشتریان را سریعتر انجام دهیم و هم طرح‌های تحت پوشش صندوق را از نزدیک رصد کنیم.
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات گفت: در شرایطی که تحریم‌های آمریکا تلاش می‌کند فعالیت‌های بانک‌های ایران را محدود کند، این صندوق با توجه به شرح وظایف‌اش، می‌تواند بخشی از این محدودیت‌ها را بی‌اثر کند.
بهرامی افزود: در طول ماه‌های گذشته صادرکنندگان‌مان با توجه به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها برای نظام بانکی‌مان ایجاد کرده، برای دریافت بیمه‌نامه و رسید‌های صادراتی‌شان با مشکلاتی مواجه شده‌اند. این در حالی است که در شرایط کنونی، صندوق ضمانت صادرات می‌تواند بخشی از این کاستی‌ها را جبران کند. به طور نمونه ما در نبود LC می‌توانیم بخشی از ضمانت‌های لازم را صادر کنیم و حتی در حوزه بیمه سرمایه‌گذاری خارجی و تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی نیز اقدامات مناسبی را در دستور کار قرار خواهیم داد.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان این‌که این صندوق در حال حاضر، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تعهد و پوشش اقتصادی لازم را نهایی کرده است، افزود: این رقم تنها حدود پنج درصد از صادرات غیرنفتی ایران را شامل می‌شود. این در حالی است که بسیاری از کشور‌های توسعه یافته سهم صندوق ضمانت خود را به ۱۰ درصد رسانده‌اند و حتی در برخی از کشور‌های شرق آسیا این عدد به ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز می‌رسد. از این رو این صندوق هدف‌گذاری کرده که در کوتاه‌مدت سهم خود را به میانگین جهانی نزدیک کند.
وی با بیان این‌که یکی از مهمترین راهبرد‌های وزارت صمت توجه به بازار کشور‌های همسایه است، اضافه کرد: از ۱۵ کشور همسایه، ایران تنها ۲.۵ درصد از واردات آن‌ها را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که با پیگیری‌های لازم می‌توان این عدد را به شکل قابل توجهی افزایش داد. در این میان عراق یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران بوده و افزایش صادرات به این کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات درباره عملکرد صندوق ضمانت صادرات در عراق، گفت: ما در ۱۰ سال گذشته حدوداً ۳.۵ میلیارد دلار تعهد و ضمانت در عراق داشته‌ایم و تاکنون نیز ۱۱۳ میلیون دلار در این کشور خسارت پرداخت کرده‌ایم و این آمادگی وجود دارد، در صورت افزایش تقاضا این تعهد بالاتر رود. هم اکنون نیز برای ۳۰۰ صادرکننده ۶۴۰ میلیون دلار تعهد ضمانت نامه داریم.
وی افزود: بودجه عراق در سال ۲۰۱۹ میلادی به شکل جدی افزایش یافته و طرح‌های عمرانی در این افزایش سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. از این‌رو شرکت‌های ایرانی می‌توانند با استفاده از فرصت به وجود آمده شانس خود را برای حضور در عراق افزایش دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس