تحریم ایران فرصتی برای خاتمه سلطه دلار برجهان است


تحریم ایران فرصتی برای خاتمه سلطه دلار برجهان است

یک رسانه چینی در تحلیلی خاطر نشان کرد تحریم های سرسختانه آمریکا علیه ایران نشان داد که دنیا باید به سلطه دلار بر جهان خاتمه داده و ارزهای دیگری را برای مبادلات میان کشورها در نظر بگیرد.

تحریم ایران فرصتی برای خاتمه سلطه دلار برجهان استایران اکونومیست- تلویزیون 'سی جی تی ان' چین روز چهارشنبه گزارش کرد دلیل محکم این مدعا خروج آمریکا از برجام است توافقی بین المللی که طرف های دیگر به آن پایبند بودند ولی واشنگتن یکجانبه از آن خارج شد.
این رسانه می افزاید که آمریکا همچنین از دیگر کشورهای دنیا خواسته است از خرید نفت ایران خودداری کنند و تهدید کرده است در صورت تخلف از این درخواست، بانک ها و سازمان های ذی ربط آنها را نیز تحریم خواهد کرد.
این گزارش تاکید می کند که در زمان حاضر باید به دنبال راه حل هایی برای برون رفت از این شرایط بود شاید به دلیل اتکای کشورها به ارز دلار و وابستگی سامانه ها و بانک های آنها به موسسات مالی و بانکی آمریکا کاهش اتکا به دلار در کوتاه مدت آسان نباشد، اما طبیعتا در درازمدت می توان به ارزهای دیگر مراجعه کرد و تبادلات تجاری با کشورهای طرف تحریم را ادامه داد.
این شبکه چینی خاطر نشان می کند که تحریم های آمریکا دیگر برای هیچ کشوری مرز نمی شناسد و کل جامعه بین المللی را دچار مشکل کرده و باعث شده است تا مبادلات تجاری کشورها با یکدیگر دستخوش مشکلات و چالش های زیادی شود.
این رسانه تصریح می کند اتکای دنیا به سامانه تک ارزی دیگر قابل قبول نیست بیش از یک دهه است که برخی در تلاش هستند تا این وضعیت را تغییر دهند و بخصوص تحریم های ایران نشان داد که باید سامانه های ارزی متنوع تر شود.
این گزارش ادامه می دهد که متاسفانه هنوز سامانه چند جانبه ارزی در دنیا شکل نگرفته است به همین دلیل یکباره نیز نمی توان آن را ایجاد کرد اما راه حل اصلی برای کشورهایی که می خواهند با ایران معامله کنند این است که از دلار فاصله بگیرند و به سمت ارزهای دیگر بروند و سیاست های واشنگتن را در منزوی سازی کشورهای طرف تحریم خنثی کنند.
این رسانه افزوده است که اگر کشورها نتوانند دست به چنین اقدامی بزنند چالش هایی مانند تعاملات تجاری با کشورهای طرف تحریم مانند ایران سال های طولانی دامنگیر جهان خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک