توجه به آموزش مهارت در دانشگاه آزاد/ به دنبال تحول در آموزش کشاورزی هستیم


طهرانچی گفت: مباحث آرمانی مربوط به علم و علوم پایه را دانشگاه‌های دولتی دنبال خواهند کرد، اما در دانشگاه آزاد به دنبال آموزش مهارت هستیم

توجه به آموزش مهارت در دانشگاه آزاد/ به دنبال تحول در آموزش کشاورزی هستیمبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد و حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی به منظور انجام همکاری‌های مشترک امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد با یکدیگر دیدار کردند.

طهرانچی در این جلسه که با حضور جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه آزاد و جهاددانشگاهی برگزار شد، با اشاره به تاسیس جهاد دانشگاهی در کشور، گفت: جهاد دانشگاهی قبل از شکل‌گیری مباحث فناوری، یک محیط خلق فناوری بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه وقتی از غرب وارد ایران شد، یک محیط آموزشی بود، گفت: ما تنها یک وجه دانشگاه که آموزش بود را وارد کشور کردیم و سازمان فناوری را به کشور نیاوردیم. جهاد دانشگاهی تلاش جهادگونه نسل جوان برای شکل‌گیری ۲ وجه سازمان فناوری و سازمان اجتماعی دانشگاه بود.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه هسته دانشگاه، دانش و فرهنگ و پوسته آن اقتصاد، فناوری و اجتماع است، اظهار داشت: ما فقط هسته دانشی دانشگاه را به کشور آوردیم، اما تلاش‌های جوانان پس از انقلاب اسلامی بر این اساس بود که وجه فناوری، اقتصادی و اجتماعی در دانشگاه شکل بگیرد.

طهرانچی با بیان اینکه جدا کردن جهاد دانشگاهی از دانشگاه اتفاق بدی بود که رخ داد، گفت: در سیر تفکر دانشگاه مفاهیمی مانند مرکز رشد، پارک علم و فناوری و ارتباط صنعت با جامعه خلق شد که همه این مفاهیم در جهاد دانشگاهی وجود داشت و جدا کردن دانشگاه و جهاد دانشگاهی، ضربه‌ای به آموزش عالی کشور بود، در واقع آموزش عالی کشور می‌توانست پویاتر عمل کند، اگر جهاد دانشگاهی را در درون خود حفظ می‌کرد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه پس از ۲۰ سال محیطی مانند مرکز رشد را در دانشگاه راه‌اندازی کردیم، تصریح کرد: این مراکز هیچ تفاوتی با جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۶۰ ندارد. در واقع انقلاب اسلامی در ابتدای راه خود، این موضوع را خلق کرده و نام آن را جهاد دانشگاهی گذاشته بود، این حرکت درون‌زا اگر تقویت می‌شد، می‌توانست به‌صورت کامل بالنده باشد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد خلق یک نظام آموزشی گسترده بود، اظهار داشت: همزمان که اروپا در دهه ۷۰ میلادی به سمت آموزش گسترده پیش رفت، دانشگاه آزاد نیز که در دهه ۸۰ میلادی تأسیس شد، همان مدل گسترده غرب را دنبال می‌کرد تا دانش را اجتماعی کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه آزاد دانشگاهی کلاس‌محور و یک شبکه اجتماعی مردمی بود، گفت: ملاحظه‌های فناوری در این دانشگاه جدی نبود. دانشگاه آزاد یک شبکه اجتماعی بود که مردم آن را ساخته بودند و امروز دارای ۵۲۳ واحد، مرکز و آموزشکده، ۷۰۳ مدرسه، ۶۰ هزار کارمند و عضو هیئت علمی است.

طهرانچی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در دوره جدید خود مسیری را طی کرده که علی‌رغم مشکلات، دستاورد‌های خوبی نیز داشته است، گفت: در دانشگاه آزاد نیز یک مسیر تحولی در نظر گرفته شده که در این مسیر، ما به شبکه اجتماعی بودن دانشگاه بسیار تکیه کرده‌ایم‌، دانشگاه آزاد در رشته‌های پزشکی متقاضیان جدی دارد، اما بقیه رشته‌ها با توجه به عدم کارآیی رشته تحصیلی برای اشتغال دانشجویان، مورد استقبال نیست و از این رو و در پاسخ به ناکارآمدی این رشته‌ها برای ایجاد اشتغال، دانشگاه آزاد وارد کار شده است.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه این دانشگاه با ۶ میلیون فارغ‌التحصیل، نقش مؤثری در توسعه شهر‌ها داشته است، تصریح کرد: در هر شهر کوچکی که بررسی کنید، نیرو‌های اداری و متخصص شهر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد هستند، چرا که دانشگاه‌های درجه یک دولتی پمپاژ استعداد می‌کنند، یعنی استعداد‌های هر شهر و روستا را به پایتخت پمپاژ کرده و آن‌ها را برنمی‌گردانند، اما دانشگاه آزاد به‌صورت کامل عکس عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد در نظر دارد با نوآوری در سطح آموزش، بسترساز اشتغال جوانان شود و برای این موضوع باید مطلوبیت رشته‌های دانشگاه هویدا شود، چرا که مردم در صورتی به دانشگاه آزاد می‌آیند که رشته‌های ما مطلوبیت داشته و به شغل متصل باشد.

طهرانچی افزود: مباحث آرمانی مربوط به علم و علوم پایه را دانشگاه‌های دولتی دنبال خواهند کرد، اما در دانشگاه آزاد به دنبال آموزش مهارت هستیم. در این دانشگاه یک تغییر رویکرد داریم که رویکرد ساختاری نیز جزئی از آن است. در این تغییر به این نتیجه رسیده‌ایم که یک نگاه فرآیندی به آموزش عالی در سطح کلان به کار ما نمی‌آید. از این رو معاونت آموزشی و پژوهشی را در واحد‌های کوچک خواهیم داشت، اما علمکرد صف و ستاد متفاوت است و معاونت‌های علوم انسانی و هنر، علوم پزشکی، علوم مهندسی و کشاورزی و آموزش‌های عمومی و مهارتی را در ستاد خواهیم داشت و آنچه به تحصیل دانشجو مرتبط است، در معاونت‌های موضوعی مربوطه بررسی خواهد شد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد با اشاره به طراحی سرا‌های نوآوری در این دانشگاه، اظهار کرد: سرای نوآوری محل تعامل و تبادل حوزه فناوری، تجاری و صنعتی است، در واقع محیط گفتمانی دانشگاه و جامعه خواهد بود.

وی با بیان اینکه معاونت فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد به عنوان یک موضوع جدا و مهم مورد بحث است، گفت: زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه آزاد بسیار حائز اهمیت است. ۱۱ هزار کارگاه و آزمایشگاه و ۱۴۶ هزار دستگاه پیشرفته آزمایشگاهی تنها قسمتی از این زیرساخت است و بحث اصلی ما کارآمد کردن این زیرساخت بزرگ برای پیشبرد امور خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد و جهاد دانشگاهی می‌توانند اشتراکات فراوانی با یکدیگر داشته باشند، اظهار داشت: این ۲ نهاد می‌توانند به یک حلقه مکمل تبدیل شده و در حرکت رو به جلوی یکدیگر مؤثر واقع شوند.

طهرانچی با اشاره به اینکه امروز آموزش کشاورزی در کشور به یک بن‌بست رسیده است، گفت: دانشگاه آزاد طرح تحول در آموزش کشاورزی را به جد دنبال می‌کند و دستاورد‌های خوبی داشته است. این دانشگاه امروز تنها هفت هزار دانشجوی رشته کشاورزی و هزار و ۶۰۰ استاد در این رشته دارد که نشان‌دهنده عدم استقبال مردم از رشته‌های مرتبط با کشاورزی است.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه در این دانشگاه به دنبال خلق دانشگاه‌های جوار صنعت هستیم، اظهار کرد: خلق دانشگاه‌های تک‌موردی و تک‌ستاره که می‌توانند در سطح کشور تکثیر شوند، در دستور کار دانشگاه آزاد است. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه فرشچیان، فرشتگان و جوار صنعت اشاره کرد؛ واحد‌هایی که در واقع در کشور مورد غفلت واقع شده‌اند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرشتگان مربوط به ناشنوایان است، گفت: میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان در سال ۱۳۰۸ مدرسه ناشنوایان را تاسیس کرد، اما این مورد در آموزش عالی کشور مورد غفلت واقع شد و پس از گذشته ۹۶ سال، دانشگاه آزاد اقدام به تاسیس دانشگاه برای ناشنوایان کرد.

طهرانچی ادامه کرد: دانشگاه آزاد همچنین اقدام به راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت کرده است. در این زمینه مدرسه عالی مهارتی حقوق راه‌اندازی شده که طی هفته‌های آینده اولین کارآموزان خود را جذب خواهد کرد. همچنین مدرسه صنایع خلاق در تهران و بازار سرمایه در مشهد نیز در حال راه‌اندازی و عملیاتی شدن است.

وی در پایان تاکید کرد: دانشگاه آزاد از هر پیشنهاد همکاری که مقوّم آموزش بوده و در اشتغال جوانان مؤثر باشد، استقبال خواهد کرد.

انتهای پیام/

نقش ۶ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد در توسعه شهر‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟