تغییر ساختار در وزارت ورزش و جوانان با اصلاح سیاست ها انجام گیرد


تغییر ساختار در وزارت ورزش و جوانان با اصلاح سیاست ها انجام گیرد

تهران-ایرنا-حزب ندای ایرانیان در واکنش به بررسی طرح تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش در مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای نوشت: حوزه جوانان نیازمند نظام مدیریتی کارآمد است و باید تغییر ساختار همراه با اصلاح در برنامه‌ریزی، سیاست‌ها و راهبردها، مأموریت‌ها و نظارت در حوزه جوانان انجام گیرد.

در بیانیه روز چهارشنبه حزب ندای ایرانیان آمده است: با توجه به اهمیت نقش جوانان در تحقق گام دوم انقلاب، حزب ندای ایرانیان پیشنهاد تفکیک امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان را اعلام می‌دارد.
این بیانیه در مبحثی با عنوان 'پرهیز از تکرار تجربه‌های نادرست گذشته' خاطرنشان کرد: در نتیجه برداشت‌های مختلف و گاهی ناصحیح از ماده 53 قانون برنامه‌ پنجم توسعه، کماکان درگیر مرحله‌ آزمون‌وخطای ادغام و تفکیک هستیم، صرف ادغام و حذف سازمان‌های دولتی که گاهی نقش مهمی در امور جاری هم دارند منجر به کوچک‌سازی دولت در گذشته نشده و در آینده نیز نخواهد شد.
در ادامه این بیانیه آمده است: بررسی نقش و اهمیت سازمان ملی جوانان قبل از ادغام و بررسی عملکرد سازمان برنامه ‌و بودجه قبل از انحلال در دولت دهم شاهد این مدعاست.
بیانیه ادامه داد: حزب ندای ایرانیان ضمن تأکید بر لزوم استفاده از نظر کارشناسان، مجدانه از طراحان و ارائه‌دهندگان طرح‌های این‌چنینی انتظار دارد قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی، نقاط مثبت و منفی طرح سنجیده شده و بسترهای مناسب برای اجرا مهیا شود.
حزب ندای ایرانیان در ادامه پیشنهادهای خود در موضوع 'بررسی خلأهای قانونی' اشاره کرد و افزود: ناکارآمدی در ساماندهی امور جوانان، چه قبل از ادغام و چه بعد از آن، ناشی از وجود خلأهای قانونی زیادی است که در گذر سالیان ایجاد شده است، نبود قانون‌های حمایتی از سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد و غیردولتی، فقدان راهکارهای اساسی جهت هماهنگی نهادهای فرابخشی، ضعف پاسخگویی نهادهای ذی مدخل در بحث جوانان، عدم توجه به تفاوت موجود در جنس مطالبات جوانان با سایر مطالبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در تبیین قوانین، از مهم‌ترین خلأهای قانونی موجود است که نیاز دارد موردتوجه و بازنگری قرار گیرد.
حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: با توجه به تفاوت‌های ماهوی میان بخش ورزش و جوانان در سه حوزه‌ معیارهای عملکرد، صلاحیت مدیران و فرایند، عملاً ادغام آن‌ها به‌مثابه ایجاد مخلوطی ناهمگن بود که هیچ‌گاه با یکدیگر ترکیب نمی‌شوند.
این بیانیه در بحث 'معیارهای عملکرد' اظهارداشت: اگرچه در بخش ورزش، عملکرد با شاخص‌های کمّی همچون کسب مدال در المپیک یا قهرمانی تیم‌های ورزشی در رقابت‌های آسیایی و منطقه‌ای و یا حضور در جام جهانی سنجیده می‌شود اما مقوله‌ جوانان، نیازمند ارزیابی با معیارهایی کیفی است تا بتواند برای دغدغه‌ها و چالش‌هایی همچون اشتغال، هویت اجتماعی، ازدواج، سرگرمی، آموزش و آسیب‌های اجتماعی راهکارهای مناسب ارائه کند.
حزب ندای ایرانیان درباره 'صلاحیت مدیران' نوشت: در حوزه‌ صلاحیت مدیران، مقوله‌ ورزش به مدیرانی آشنا به علم روز و شیوه‌های درآمدزایی با توانایی ایجاد ارتباط با ورزشکاران و دارای شناخت کافی از ورزش و آشنا به جو حاکم بر محیط‌های ورزشی نیاز دارد حال‌آنکه مدیران مرتبط با مسائل جوانان باید به علوم نوین و بعضاً بین‌رشته‌ای مانند روانشناسی اجتماعی، نوآوری اجتماعی، کارآفرینی، مبانی فقه و حقوق و مانند این‌ها مسلط و مجهز باشند تا در زمان تصمیم سازی برای قشر جوان، بتوانند از بینشی فرا نگر در حل مشکلات بهره‌جویند.
این بیانیه یادآور شد: در مقوله‌ 'فرایند' نیز، حوزه‌ ورزش دارای یک سری قوانین مدون داخلی و بین‌المللی است که صرفاً وظیفه‌ نهاد وزارتی در این بخش محدود به سیاست‌گذاری‌های کلان و توسعه ورزش همگانی است اما حوزه‌ فرایندی در مقوله‌ی جوانان، امری که نیازمند ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف حاکمیتی است.
این تشکل اصلاح طلب افزود: با این تفاوت‌های قابل‌توجه، پیشنهاد حزب ندای ایرانیان بر طرح تفکیک استوار است اما جدا کردن بخش جوانان از وزارت موجود، نیازمند تدوین شرح وظایف و مأموریت‌های جدید و اصلاح سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت است، در صورت تشکیل مجدد سازمان جونان و بدون بررسی مشکلات موجود در قوانین و مقررات، فرایندها، سازوکارها و پشتوانه حقوقی، مشکلات موجود رفع نخواهد شد. حوزه جوانان نیازمند نظام مدیریتی کارآمد است. ضروری است تغییر ساختار همراه با اصلاح در برنامه‌ریزی، سیاست‌ها و راهبردها، مأموریت‌ها و نظارت در حوزه جوانان انجام گیرد.
حزب ندای ایرانیان در ادامه این بیانیه آورده است: در طرح ادغام موجود، تصویب قانون وزارتخانه به آینده موکول شد و در نهایت با اتصال نمودارهای سازمانی موجود به یکدیگر، نمودار ناکارآمد کنونی ایجاد شد اما جهت پیش‌گیری از تکرار چنین اشتباهاتی امروز استفاده از پیشنهادهای اصلاحی در بهبود نمودار سازمانی ضروری است.
این بیانیه تصریح کرد: با توجه به فرابخشی بودن موضوع جوانان، پیشنهاد می‌شود شرح وظایف و مأموریت‌هایی که برای ارگان متولی امور جوانان (سازمان ملی جوانان در قالب جدید) تدوین می‌گردد، در راستای کاهش نقش دولت در تصدی‌گری امور جوانان باشد و نیز با توجه به الزام‌های بین‌المللی مبنی بر کاهش نقش دولت در امور ورزشی و ارتقای نقش فدراسیون‌های ورزشی به‌عنوان نهادهای عمومی مردمی، نقش‌آفرینی دولت در این زمینه نیز محدود به سیاست‌گذاری‌های عمومی و مدیریت بخش ورزش همگانی گردد.
حزب ندای ایرانیان اضافه کرد: لازم است زاویه نگاه به حوزه جوانان از حالت فانتزی و تزئینی به نگاه بنیادی و زیربنایی تغییر یابد، لذا سپردن مسئولیت حوزه جوانان به مدیرانی مستقل که با تفویض اختیارات قانونی از جانب رئیس‌جمهور اثرگذاری آن‌ها در ساختار حاکمیتی تا حد ممکن افزایش می‌یابد برای ارتقاء جایگاه جوانان در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور بسیار مفید خواهد بود.
در پایان این بیانیه آمده است: پیشنهاد می‌شود نمایندگان مجلس با توجه به اهمیت موضوع، با درخواست از ریاست مجلس تلاش کنند موضوع به‌صورت ویژه در صحن موردبررسی قرار گیرد؛ زیرا در غیر این صورت تا پایان این دوره مجلس به نتیجه نخواهد رسید.
سیام**3202**9121

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !