«فردوسی شاعر بزرگ ایرانی» در رسانه سریلانکایی


«فردوسی شاعر بزرگ ایرانی» در رسانه سریلانکایی

گروه بین‌الملل ـ وبلاگ تامیل زبان تودو «thoothu» در سریلانکا به مناسبت بیست و پنجم اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی مقاله‌ای با عنوان «فردوسی؛ شاعر بزرگ ایرانی» منتشر کرد.

«فردوسی شاعر بزرگ ایرانی» در رسانه سریلانکایی

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ این مقاله را رایزنی فرهنگی ایران در سریلانکا در اختیار این رسانه قرار داده است و در آن با اشاره به زندگینامه فردوسی، درباره شاهنامه، اثر جاودان فردوسی، توضیحاتی ارائه و این اثر یکی از شاهکارهای ادبی جهان قلمداد شده است.

وبلاگ تودو آورده است: شاهنامه اثری منظوم و کلاسیک است که در آن فردوسی با صرف حدود 30 سال و با ارائه 60 هزار بیت، تلاش کرده در خصوص قهرمانان و شخصیت‌های افسانه‌ای ایرانیان به ذکر مطلب بپردازد و این کار به شیوه‌ای انجام شده که خواننده این ابیات خویش را در همان فضا احساس می‌کند.

نویسنده درادامه تأکید کرده است: یکی دیگر از نکات مهم خلق شاهنامه زنده کردن زبان فارسی است، زیرا در آن مقطع زمانی در ایران زبان عربی زبان علمی و ادبی محسوب می‌شد، اما با به میان آمدن شاهنامه مجدداً این زبان زنده شد و فردوسی نیز علناً اظهار می‌کند که من زبان فارسی را دوباره زنده کردم.

همچنین، در این مقاله به کدورت میان فردوسی و سلطان محمود که منجر به سرودن صد بیت شعر در نکوهش سلطان شده، عزیمت وی به شهر هرات و سپس به مازندران و اقامت در طوس پرداخته شده است.

در پایان بیان شده که در ایران همه ساله پانزدهم می برابر با بیست و پنجم اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی شناخته شده و از این شاعر و شخصیت ادبی تجلیل می‌شود. به همین دلیل این روز برای ایرانیان از نظر فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان