جسم و روح آزاده ایرانی هرگز تن به بند و ذلت نمی سپارد


جسم و روح آزاده ایرانی هرگز تن به بند و ذلت نمی سپارد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نام نیک، عزت و آزادگی قیمتی ترین میراث شاهنامه است، جسم و روح آزاده ایرانی هرگز تن به بند و ذلت نمی سپارد.

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سیدعباس موسوی امروز- چهارشنبه- در صفحه اینستاگرام خود نوشت: زبان عاجز از شکر نعمت این شاعر پرآوازه جهانی و گنج پایان ناپذیر اوست، ارج نهادن به مقام فاخر این دُردانه شعر پارسی و سخن از اثر سترگ شاهنامه نه کاری است خُرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: شاهنامه اگر چه شاهکار ادبی حماسی جهان است؛ اما این اثر به اذعان محققان و نام آوران جهان، شناسنامه و سند هویت ایران زمین و ایرانیان نیز هست. خمیرمایه شاهنامه، داشته ها و پنداشته های کهن ایران زمین است.
موسوی افزود: این کیمیاگر شعر و ادب اسطوره ها، افسانه ها، حماسه ها و تجربه های ادبی را که به روایت محققان بزرگ جهانی، نخستین داستان و زمزمه های ادبی انسان است، از زیر آوارهای تاریخ بیرون کشید و با گذر از طبع بلند، هوش سرشار، ذوق بی پایان و قلم زرنگار خویش، کاخی بلند و بی گزند از نظم پی افکند.
وی تصریح کرد: اثر بی بدیل این خلوت گزیده شعر بافته ای زربفت از رنج، روحیه خردورز و علو طبع ایرانی است که در صافی تخیل بی مثال فردوسی صیقل خورده است. در مکتب شاهنامه نام و ننگ برای ایرانیان سرشتی آشتی ناپذیر دارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: نام نیک، عزت و آزادگی قیمتی ترین میراث شاهنامه است. جسم و روح آزاده ایرانی هرگز تن به بند و ذلت نمی سپارد.
موسوی همچنین در روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، نام و یاد این حماسه سرای جهانی را گرامی داشت.

بهر بر و بوم و فرزند خویش
زن و کودک و خرد و پیوند خویش
همه سربه‌سر تن به کشتن دهیم
از آن به که کشور به دشمن دهیم
در عنوانی که سیدعباس موسوی در عکس های صفحه اینستاگرام خود گذاشته آمده است: تصویر اول: نگارگری خان سوم رستم و تصویر دوم: سردیس فردوسی نصب شده در مسکو.
سیام**3061**9121

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر مرد جذابی که با پولدار ترین خانم مدل اینستاگرام ازدواج کرد! + عکس ها و بیوگرافی