تولید پکرهای متورم‌شونده قابل بازیافت کاربردی در چاه‌های نفت


تولید پکرهای متورم‌شونده قابل بازیافت کاربردی در چاه‌های نفت

جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به انگیزش موفقیت آمیز چاه‌های نفتی کشور با استفاده از پکرهای متورم شونده قابل بازیافت تولیدشده شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر جمال ارغوانی هادی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و مسئول پروژه پکرهای متورم شونده قابل بازیافت در این خصوص گفت: یکی از نیازهای مهم شناسایی شده در کشور در سال ۱۳۹۴ ابزارهای مسدودکننده درون چاهی برای تعمیرات چاه‌های نفت بود که با اعمال تحریم‌ها علیه کشور و خروج شرکت‌های مطرح نفتی خارجی از ایران شدت یافته بود.

وی افزود: مرکز توسعه محصول شریف پس از مطالعات امکان‌سنجی منسجم و شناسایی رده‌های مختلف تکنولوژی به کار رفته دراین ابزارها، طراحی و ساخت ابزارهای پیشرفته فوق را امکان‌پذیر تشخیص داد و طی قراردادی با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در آبان ۱۳۹۵ به طور جدی طراحی مستقیم و ساخت انواع پروتوتایپ‌های مورد نیاز را آغاز کرد.

دکتر ارغوانی گفت: با توجه به عدم امکان تامین نمونه خارجی، مهندسی معکوس امکان‌پذیر نبود و روش طراحی مستقیم در پیش گرفته شد. حجم عمده‌ای از فعالیت‌های طراحی از جمله طراحی اجزا و مکانیزم‌های مختلف ابزار، ماشین آلات خاص تولید، انواع جیگ، فیکسچر و قالب‌های خاص، کلیه تجهیزات تست مورد نیاز و طراحی الاستومرهای پیشرفته مهندسی تا پایان سال ۱۳۹۵ انجام گرفت.

مدیر مرکز توسعه محصول شریف افزود: با شروع سال ۱۳۹۶ ساخت تجهیزات و پروتوتایپ‌های اولیه محصول انجام شد و اولین تست ابزار در اندازه ۵ اینچ در اوایل تابستان ۱۳۹۶ با موفقیت انجام گرفت و تا پایان سال ۹۶ تست‌های ابزار در اندازه ۷ اینچ نیز به نتیجه رسید. با شروع سال ۱۳۹۷ نمونه‎های اصلی ابزار ساخته شد و مطابق استانداردهای API و ISO مورد تست و ارزیابی و تایید نهایی (مرداد ۹۷) قرار گرفت. بدین ترتیب تمهیدات مورد نیاز برای انجام تست‌های میدانی در چند حلقه چاه پیگیری شد و اولین تست میدانی در یک حلقه چاه واقع در میدان نفتی اهواز با عملیات اسیدکاری انتخابی در عمق ۲ هزار و ۷۷۵ متری در لوله جداری ۷ اینچ با موفقیت کامل و افزایش تولید قابل توجه انجام گرفت. تاکنون ۶ عملیات اسیدکاری انتخابی با درصد موفقیت ۱ درصد در میادین نفتی اهواز، مارون، رگ سفید گچساران و رگ سفید آغاجاری با استفاده از پکر ۲.۱۲۵ اینچ در لوله آستری ۷ اینچ انجام شده است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف افزود: با شروع سال ۱۳۹۸ و نامگذاری این سال به نام "رونق تولید"، خط تولید پکرهای متورم شونده قابل بازیافت اجرا شد و تولید انبوه این ابزار در حال انجام است. با توجه به دستیابی به فناوری‌های کلیدی این محصول، طیف گسترده‌ای از محصولات با تکنولوژی مشابه از جمله پکرهای متورم شونده قابل بازیافت در سایزهای ۲.۱۲۵، ۲.۵، ۲.۷۵ و ۳ اینچ، ابزار نصب هیدرولیک، پلاگ‌های متورم شونده قابل بازیافت و ابزارهای جانبی، کیت‌های ریدرس و انواع خدمات تست ابزارهای درون چاهی و ریدرس این ابزارها در حال ارائه است. با توجه به بومی بودن دانش طراحی و ساخت، امکان ارائه محصول در اندازه‌های سفارشی و مطابق نیاز مشتری وجود دارد. همچنین دستیابی به فرمولاسیون خاص الاستومر مورد استفاده در این ابزار، ارائه انواع محصولات الاستومری صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور را مقدور کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز توسعه محصول شریف آماده ارائه خدمت و محصول به کلیه شرکت‌های داخلی و خارجی است و متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مرکز توسعه محصول صنعتی شریف به آدرس spdc.sharif.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا