کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور/ بیماری MS ربطی به مصرف زیاد لبنیات ندارد


کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور/ بیماری MS ربطی به مصرف زیاد لبنیات ندارد

سرانه مصرف لبنیات در کشور به ازای هر شخص تنها 47 کیلوگرم است و بر اساس تحقیقات این آمار در حال کم شدن است این درحالی است که آنچه می گویند بیماری MS از مصرف زیاد لبنیات به وجود می آید، صحت ندارد.

خبرگزاری شبستانشیراز:

استفاده از لبنیات در طول تاریخ در سبک خوراکی ایرانی، سابقه دیرینه دارد، اگر به آموزه های اسلامی مراجعه کنیم در می یابیم که همواره بزرگان دین به نوشیدن شیر تاکید داشتند که می توان به چند نمونه آن در این گزارش اشاره کرد، از امام باقر (ع) به نقل از حضرت رسول (ص) بیان شده است که: «در شیر گاو درمان هر دردی است.»، در حدیثی از امیرالمومنین، امام علی (ع) آمده است: «نوشیدن شیر شفای هر درد است مگر مرگ» و یا اینکه در کتاب معتبر کافی از امام صادق (ع) روایت شده است که شخصی از ایشان پرسید: من در بدنم احساس ضعف می‌کنم. فرمودند: «بر تو باد مصرف شیر چرا که گوشت را می‌رویاند و استخوان را استحکام می‌بخشد.»، اما امروزه به خاطر تغییر نوع سبک زندگی، تغییر ذائقه مردم، میزان مصرف لبنیات در کشور و استان به اندازه ای که باید باشد، نیست، سرانه مصرف لبنیات در کشور به ازای هر شخص تنها 47 کیلوگرم است و بر اساس تحقیقات این آمار در حال کم شدن است، این در حالی است که میانگین سرانه دنیا 150 کیلوگرم و این رقم در آمریکا و اروپا بین 280 تا 300 کیلوگرم هست.

«کشک» یکی از محصولاتی است که از شیر گرفته می شود و دارای ارزش غذایی بالایی است، وجود ویتامین D، کلسیم، منیزیوم، آهن، سدیم و پتاسیم باعث شده تا حتی این محصول حتی برای آنان که توان استفاده از شیر ندارند می توانند از این محصول استفاده کنند.

به گفته «نوین نصیری»، سرپرست محصول «کشک» شرکت «رامک»، یک سال و نیم است که تحقیقات خود را برای موضوع کشک آغاز کرده ایم که هنوز در حال جستجو هستیم تاکنون 50 غذا که از مشتقات کشک در کشور مهیا می شود که توانسته ایم به آن دست یابیم، این درحالی است که «مهرداد نیاکوثری»، استاد بخش علوم صنایع غذایی دانشگاه شیراز می گوید: تاکنون 275 نوع خوراکی که از کشک در آن استفاده می شود، در کشور شناسایی شده است.

نصیری می افزاید: کشک می تواند از شیر هم پر طرفدار تر باشد و بر اساس تحقیقات از خواص خوبی برای لاغری برخوردار است چرا که این محصول فاقد مواد قندی است و انرژی زیادی دارد و به علت داشتم اسید های عالی ضد عفونی کننده دستگاه هاضمه محسوب می شود و می تواند برای زنان باردار بسیار مهم باشد.

«کشک» بخشی از فرهنگ ایرانی است که متاسفانه مثل سایر خرده فرهنگ ها رو به کمرنگی گذاشته است، کشک در قدیم به خاطر حفظ سلامت دندان و لثه و همچنین عدم نیاز به سرما بیشتر مورد استفاده قرار می گرفته است، این محصول لبنی همیشه به عنوان یک خوراکی خوشمزه سبک و مقوی در جیب مردم قدیم جا داشته است و شهرهایی که سنت های خود را حفظ کرده اند، اطلاعات خوبی در مورد کشک دارند ولی مردم کلان شهرها کمتر اطلاعات کشکی دارند.

* رابطه بیماری MS و مصرف لبنیات

نیاکوثری با رد این مطلب که تاکنون تحقیق خوبی در مورد این محصول نشده است، می گوید: اولین پایان نامه دکتر در مورد کشک، پایان نامه یکی از دانشجویان من بود که هم اکنون در یکی از شرکت های لبنی شمال کشور فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه در کشک ویتامین B3، هم وجود دارد، می افزاید: صدا و سیما در تغییر ذائقه مردم خیلی مقصر است چرا که یک دکتر داخلی می آورد و در مورد آنچه که وی به آن تخصص ندارد از او می پرسد و او هم سخن می گوید و شیر فرادما را زیر سئوال می برد و این باعث می شود تا تولیدکنندگان هم دچار شوند، ذائقه را ما می سازیم، زمانی هیچ کس غیر پنیر لیقوان نمی خورد اما امروز همه پنیرهای غیر از لیقوان می خورند.

نیاکوثری در پاسخ به سئوالی در خصوص رابطه بیماری MS با مصرف زیاد لبنیات، می گوید: آنچه می گویند بیماری MS از مصرف زیاد لبنیات به وجود می آید، صحت ندارد.

وی، کشک را عامل خوبی برای مکمل های ورزشی می داند و می افزاید: متاسفانه لبنیات سنتی در شهر، مینی سنتی هستند و پروژه ای صنایع غذایی در حال اجراست که تمامی مشکلات میکروبی این شرکت ها را بررسی می کند.

* شیرهایی که از سلامت و کیفیت کافی برخوردار نیستند، سر از مغازه های تهیه لبنیات سنتی در می آورند

«وحید بااقبالی»، دستیار پژوهشی صنایع غذایی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه کپک ها مسمومیت هایی به شکل مزمن ایجاد می کنند و موجب بروز سرطان در آینده می شوند، می گوید: پایه اصلی همه محصولات لبنی، شیر هست که کیفیت شیر در محصول بسیار مهم است و شیرهایی که از آزمایشگاه های کنترل سلامت و کیفیت کارخانجات رد می شوند سر از مغازه های تهیه لبنیات سنتی در می آورند، به همین دلیل من مخالف ارائه مجوز کارگاه های لبنیات سنتی هستم اما متاسفانه نزدیک به 280 کارکاه ساخته شد ولی بسیاری از آنها نتوانستند رقابت کنند و ورشکسته شدند.

* طعم تیز دوغ محلی به خاطر فساد چربی در محصول است

«حنان لشکری»، هم با اشاره تنوع مواد غذایی زیاد در سطح کشور و فارس، می گوید: مناطق سردسیر لبنیات را شیرین و مناطق گرمسیر و متعدل ترش می پسندد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان با اشاره به اینکه طعم یک سیستم پیچیده است، می افزاید: مصرف کشک بیشتر به طور سنتی مورد توجه قرار می گیرد اما مردم نمی دانند که در اثر تابش آفتاب کاهش ارزش غذایی دارد.

وی، آمار آلودگی تولید لبنیات سنتی نسبت به صنعتی را 10 به 2 عنوان می کند و می گوید: بنابر این سنتی را رد می کنم و یکی از دوغ های معروف سنتی استان مقدار بسیار زیادی نگهدارنده به آن اضافه می شود که می تواند برای سلامتی انسان ضرر داشته باشد، مردم طعم تیز دوغ و کره محلی را می پسندند اما نمی دانند که این طعم تیزی که در دوغ و کره محلی ایجاد می شود به خاطر فساد چربی در آن است.

* کشک 2 و نیم برابر شیر کلسیم دارد

«سید محمد مظلومی»، با اشاره به اینکه کشک های سنتی امکان ایجاد بوتولیسم دارند و باید جوشانده شوند، می افزاید: در کشک صنعتی امکان زندگی این نوع میکروب وجود ندارد.

معاون پژوهشی دانشکده علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه تحقیقات در مورد کشک در حوزه تکنولوژی شکل گرفته اما در حوزه بالینی برای کشک تحقیقات زیادی نشده است، می گوید: یکصد گرم کشک معادل 240 گرم یا یک لیوان شیر، کلسیم دارد که کلسیم موجود در کشک، 2 و نیم برابر شیر و ماست است.

وی با اشاره به اینکه کشک دارای کمتر از نیمی از لاکتوز شیر است، می افزاید: کشک در پیگیری از سنگ های کلیوی می تواند موثر باشد و استفاده روزانه 800 تا یک هزار گرم کلسیم البته با مشورت دکتر تغذیه و در شرایط خاص می تواند باعث لاغری شود.

«ابراهیم ترابی»، معاون شرکت «رامک» با اشاره به اینکه روزانه 20 تن کشک تولید می کنیم که بر اساس نیاز سنجی بازار در فکر توسعه خط کشک خواهیم بود و این درحالی است که ابتدا با تولید 500 کیلوگرم کار خود را آغاز کردیم، می افزاید: ارگان های نظارتی محصولات ما را مورد بررسی قرار می گیرند.

«بابک مازندرانی»، معاون اجرایی شرکت «رامک» با اشاره به تولید کشک به شکل لیوانی برای اولین بار در کشور توسط این شرکت، می گوید: این محصول جز محصولاتی است که مورد استقبال خانواده ها قرار می گیرد؛ با اقبالی هم در این رابطه می گوید: شرایط موجود محصولات در کارخانه «رامک» بر اساس دانش و به خاطر نظارت دقیق، قابل توجه است.

نصیری با تاکید بر اینکه روند تولید کشک سنتی نسبت به کشک صنعتی تفاوت زیادی دارد، می افزاید: در کرمان که استفاده کشک زیادی دارند، کشک را به نام «رامک» هم شناخته می شود و تولید کشک صرفا تنها نیم درصد تولید لبنیات ایران است.

«محمد هاشم پور»، با اشاره به اینکه صادرات کشورهای حوزه خلیج فارس در حال انجام است و تاکنون چندبار کشک به کانادا صادر کرده ایم، می افزاید: تولید محصولاتی نظیر ماست محلی شیراز و پنیر 2 برابر کلسیم و پروتئین را در دستور کار خود قرار داده ایم و به سمت محصولات فراسودمند رفتیم.

به گفته مدیر بازاریابی شرکت «رامک»، شرکت رامک با شعار «دوست بزرگ و کوچک» خود را حامی مصرف کننده می داند، سلامتی از طریق تغذیه برای همگان از اهداف این شرکت است.

«محمدصادق عرب»، مدیر کنترل کیفیت شرکت «رامک» هم می گوید: 10 آزمایش شیمیایی و میکروبی قبل و 15 آزمایش بعد از تولید محصول روی آن انجام می دهیم که از سلامت و کیفیت کامل آن مطلع شویم.

گزارش: محسن تورع

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام