کشاورزانی که مکانیزه شدن باغهایشان را نمی خواهند!


کشاورزانی که مکانیزه شدن باغهایشان را نمی خواهند!

رئیس اداره فن آوری های نوین و مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: بخش‌هایی همچون باغبانی، شیلات، دامپروری و … در این استان تمایلی به تجهیز شدن به مکانیزاسیون ندارند.

سید مجید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: از سال ۹۲ تاکنون حدود ۱۳۷ میلیارد تومان خط اعتباری برای تجهیز شدن به فن آوری های نوین و مکانیزه در بخش کشاورزی جذب شده است. ۹۵ درصد اعتبارات جذب شده در بخش زراعت این استان و به خصوص برای خرید ادوات مورد نیاز بوده است.

وی با اشاره به اینکه بخش‌هایی همچون باغبانی، شیلات، دامپروری و … در این استان تمایلی به استفاده از تجهیزات مکانیزه ندارند، ادامه داد: تسهیلات ارائه شده در این حوزه با نرخ حدود ۱۵ درصد است و کشاورزان فعال در آن حوزه‌ها تمایل دارند تا اعطای این تسهیلات با نرخ بهره کمتر باشد. از سوی دیگر مساحت باغات این استان بسیار کوچک و در اندازه یکی دو هکتار است به همین علت به هیچ عنوان برای یک باغدار صرف نمی‌کند که باغ را مکانیزه کنند.

وی توضیح داد: به عنوان مثال یک باغدار با داشتن باغ یکی دو هکتار ترجیح می‌دهد تا برای سم پاشی آن از سم پاش پشت موتوری استفاده کنند تا خودروی سم پاش. از سوی دیگر بیشتر باغات خراسان شمالی سنتی هستند و از نوع باغات درجه یک نیستند که بتوان آنها را مکانیزه کرد.

وی با بیان اینکه در بخش‌هایی از زراعت همچون کاشت، داشت و برداشت گندم تا مقداری قابل توجهی عملیات به صورت مکانیزه انجام می‌شود، تاکید کرد: اما در محصولی همچون پنبه این امر محقق نشده است و در این امر نیز مسائلی همچون بالا بودن قیمت کمباین قابل استفاده در این محصول دخیل بوده است.

رئیس اداره فن آوری های نوین و مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: زمانیکه پنبه با دست برداشت می‌شود نسبت به برداشت این محصول توسط خودروهای مکانیزه، تمیزتر و پاکیزه‌تر حاصل می‌شود.

وی افزود: علاوه بر آن تعداد زیادی از نیروهای کارگری به هنگام برداشت این محصول به کار گرفته می‌شوند اما زمانیکه خودروهای مکانیزه وارد کار شود، باید با حجم زیادی از نیروهای کارگری چه کرد؟

بهشتی ادامه داد: شخم و شیار در جهت مخالف نیز از دیگر عواملی است که سبب شده تا نتوان از ابزارآلات مکانیزه استفاده کرد. در برخی از نقاط به گونه‌ای در تپه‌ها شخم و شیار در خلاف جهت انجام شده که اگر تراکتور وارد شود، امکان چپ کردن آن خودرو وجود دارد،

این مقام مسئول گفت: همچنین یکی دیگر از مهمترین عللی که موجب شده تا کشاورزان تمایلی به خرید خودروهای مکانیزه کشاورزی نداشته باشد افزایش قیمت روز به روز به آن است و برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد که آنها را خریداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای ورود تجهیزات مکانیزه کشاورزی در این استان بسیار کار شده اما متأسفانه راندمان استفاده از آن در حوزه کشاورزی افزایش نیافته است. به عنوان مثال یک دستگاه تراکتور باید پاسخ گوی ۳۵ تا ۴۰ هکتار زمین کشاورزی باشد اما میزان عملکرد آن در سطوح خیلی کمی بوده است.

بهشتی تصریح کرد: کشاورزان تجهیزاتی همچون تراکتور را با دریافت تسهیلات خریداری کرده‌اند اما استفاده چندانی از آن برای زمین‌های کشاورزی و باغات نمی‌کنند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق