آرشیو 12سازمان قم به اسناد ملی ارسال شد


آرشیو 12سازمان قم به  اسناد ملی ارسال شد

قم- ایرنا - مدیر دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم گفت: آرشیو 12 سازمان این استان که بیش از 30 سال از تاریخ آنها گذشته برای ارزشیابی، حفظ و نگهداری به سازمان مرکزی اسناد ملی در تهران ارسال شد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی قبادی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مواد قانونی با تاکید بر اینکه ادارات حق امحاء اسناد خود را ندارند افزود: بر اساس قانون، اسنادی که بیش از 30سال از عمر آنها گذشته باید به سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور برای حفظ و نگهداری قرار گیرد.
وی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را نگهبان میراث مکتوب کشور دانست و گفت: اسناد آرشیو ادارات پس از صورتجلسه در اختیار کارشناسان سازمان اسناد ملی قرار گرفته و از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: این اسناد پس از ارزشیابی، به دو دسته دارای ارزش نگهداری و فاقد ارزش نگهداری تقسیم می شوند که اسناد فاقد ارزش نگهداری به طور مستقیم به کارخانه های خمیر کاغذ و اسناد ارزشمند به کتابخانه ملی ارسال خواهد شد.
قبادی گفت: ممکن است از 10 هزار سند آرشیوی یک اداره تنها 100 سند از آنها ارزشمند باشد که تمام این اسناد به دقت مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی افزود: به دلیل اینکه دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم از حداقل امکانات برای انجام آزمایش، گندزدایی و ذخیره اسناد در مخازن استاندارد محروم است، اسناد جمع آوری شده استان، برای طی کردن مراحل مختلف از آزمایش تا ذخیره سازی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی در تهران ارسال می شود.
وی با تاکید برضرورت آگاهی مسئولان دراهمیت حفظ اسناد و میراث مکتوب قم ادامه داد: متاسفانه به دلیل بی اطلاعی برخی مسئولان استان از شرح وظایف سازمان اسناد ملی و اهمیت حفظ و حراست از اسناد مهم و آرشیو ادارات، شاهد از بین رفتن بخش زیادی از اسناد تاریخی قم در سال های گذشته بودیم.
قبادی با اشاره به فعالیت یکسال دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در قم، خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت فراوان در امکانات و نامناسب بودن ساختمانی که در اختیار این دفتر قرار گرفته است، تلاش هایی برای مذاکره با ادارات مختلف استان به منظور آشنایی با این سازمان و وظایف قانونی آنها در قبال ذخیره و نگهداری اسناد صورت گرفته است.
وی افزود: بسیاری از ادارات دولتی در آرشیو اسناد خود با چالش و کمبود فضا مواجه هستند که واگذاری اسناد قدیمی بالای 30 سال به سازمان اسناد ملی علاوه بر رفع این چالش، موجب برطرف شدن برخی از مشکلات بهداشتی و امنیتی ناشی از دپوی این اسناد در ادارات می شود.
مدیر دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم ادامه داد: اسناد در مخزن مرکزی سازمان اسناد و کتابخانه ملی بر اساس محرمانه و عادی بودن آنها دسته بندی می شوند به گونه ای که نوع و محل ذخیره این اسناد با یکدیگر متفاوت و جدای از هم است.
سازمان کتابخانه ملی در سال 1316 شمسی و آرشیو ملی در سال 1349 شمسی به منظور حراست و نگهداری میراث مکتوب و اسناد ملی در کشور ایجاد و به منظور هماهنگی در فعالیت ها این 2 سازمان در سال 1381 به یکدیگر ادغام و سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کشور شکل گرفت.
7404/ 6133/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !