در گام دوم انقلاب اسلامی باید به سفره قرآن رجوع کنیم / بذر انقلاب اسلامی از دل قرآن رویش کرد


در گام دوم انقلاب اسلامی باید به سفره قرآن رجوع کنیم / بذر انقلاب اسلامی از دل قرآن رویش کرد

صالحی گفت: سفره ای که انقلاب پهن کرد ارتباط بین سفره بندگی مردم و معنویت بود و امروز در گام دوم انقلاب اسلامی نیز نقطه های تاسیس زندگی های ما باید به شاخصه های قرآنی متصل شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» امروز شنبه(۲۱اردیبهشت ماه) در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین دوره نمایشگاه قرآن کریم با اشاره به اینکه در قرآن کریم واژه های پر بسامدی وجود دارد که جایگاه خود را در نظام معرفت الهی نشان می دهند اظهار داشت: یکی از این واژگان کلمه «الله» است که بیش از ۲۷۰۰ بار در قرآن کریم به کار رفته است، درواقع کلمه الله یک کلمه کانونی است که نشان می دهد قرآن برپایه توحید می چرخد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از حو‌زه هایی که می تواند معارف قرآن را نشان دهد پر تکرار بودن واژگان هاست، از طرف دیگر برخی واژه ها هم تکدانه هستند و یکبار در قرآن به کار رفتند اما همچو‌ن صدفی در قرآن هستند، همانند کلمه کوثر که یکبار در قرآن به کار رفته است و این تک به کار رفتن این کلمه ما را به سمتی می برد که ارزش واژگان را بدانیم.
وی تاکید کرد: یکی از تک واژه ها «رمضان» است که یکبار در قرآن بکار رفته است، تنها یک ماه نامش در قرآن است که آن هم ماه رمضان است پس این نشان‌ می دهد که این ماه دردانه ایام الله مخلوق الهی است. کانون رمضان نیز قرآن است، همه ملت ها روزه داشتند اما تفاوت روزه در شریعت پیامبر اکرم(ص) به آن است که اولا این روزه یک ماه است و از طرفی دیگر این روزه در ماه رمضان است که شرافتش به نزول قرآن است.
صالحی یادآور شد: تجلی اعظم خداوند قرآن کریم است و این تجلی اعظم است که خداوند را در جهان خلقت نشان می دهد. امسال چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را داریم، اگر به ریشه های انقلاب اسلامی برگردیم می بینیم که این انقلاب از سفره قرآن شکل گرفت، بدون تردید وقتی به تاریخچه تفکر و جنبش امام راحل در دهه ۴۰ و ۵۰ نگاه می کنیم می بنیم که چگونه معماران انقلاب اسلامی حرکت های خود را با قرآن پیوند زدند.
وی افزود: شهید مطهری به عنوان یکی از معماران انقلاب اسلامی بخشی از آثارشان به طور مستقیم با قرآن ارتباط دارد، مرحوم طالقانی در دهه های متوالی عمر خود در محضر قرآن بود، محفل او پر از فضل قرآن بود و مجالس تفسیر ایشان یکی از درهای گشایش انقلاب اسلامی به شمار می رفت، همچنین بخشی از آثار مستقیم شهید بهشتی نیز در برداشت از قرآن است. فرهنگیان و کسانی هم که با نهضت امام راحل همراه شدند به نحوی از رزق قرآن بهره بردند و بذر انقلاب اسلامی از همین قرآن رو‌یش کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: قرآن با نیازهای روز پیوند دارد و به نوعی برای زندگی و حیات طیبه است، این دیدگاه در فضای دهه های ۴۰ و ۵۰ ما محسوس بود، صدای امام راحل بر سفره قرآن لبیک پیدا کرد، در حال حاضر در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم از این رو باید بازگشت هایی به قبل داشته باشیم و به سمت سفره هایی برویم که انقلاب به این عظمت را ساخت.
صالحی ابراز داشت: خوشحالم که شعار امسال نمایشگاه قرآن «قرآن معنای زندگی» است و باید با این شعار گام دوم انقلاب را آغاز کنیم، تا به امروز کارهای خوبی در امر قرآن انجام شده است، این کارنامه زرین است و وقتی می‌گوییم دانشگاه ها و شبکه های قرآنی و انتشارات قرآنی زیادی داریم افتخار آمیز است.
وی در پایان گفت: سفره ای که انقلاب پهن کرد ارتباط بین سفره بندگی مردم و معنویت بود اما امروز نقطه های تاسیس زندگی های ما باید به شاخصه های قرآنی متصل شود. ممکن است قرآن در حو‌زه های مختلف مطرح شود اما قرآن نیامده است که صرفا ما را با آرایه های خود پیرایش کند بلکه قرآن آمده تا ما را از ناپاکی ها وجودی خود پاک کند. این نسبت بین قرآن و فضای انقلاب اسلامی بود.
پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت