ناگفته هایی از زندگی شخصی مارک ویلموتس؛ از عشق به همسر تا حضور در حزب اصلاح طلبان!


ناگفته هایی از زندگی شخصی مارک ویلموتس؛ از عشق به همسر تا حضور در حزب اصلاح طلبان!

از اولین ثانیه‌های نشر خبر مربوط به مذاکره فدراسیون با مربی بلژیکی، حاشیه‌های این خبر بر متن آن چربید. گفته می شود مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی قرار است قرارداد سه ساله‌ای را با ایران منعقد کند.

سرویس ورزش مشرق - مربی بلژیکی بدون تردید می‌تواند در تحول فوتبال ایران و پیشرفت این فوتبال برتر در قاره آسیا نقشی مهم ایفا کند، اما انتخاب مربی تیم ملی در روزگار فوتبال و غیر فوتبال ایران، کار ساده ای نبوده و فدراسیون فوتبال ایران برای رسیدن به هدف خود، کار بسیار سختی در پیش دارد.

از اولین ثانیه‌های نشر خبر مربوط به مذاکره فدراسیون فوتبال ایران با «مارک رابرت ویلموتس» بلژیکی، حاشیه‌های این خبر بر متن آن چربید. رسانه‌ها بیشتر به سراغ زندگی خصوصی، اتفاقات سیاسی و در کل بعد غیر فوتبالی زندگی این مربی رفتند تا شاید نکته جذاب و خواندنی از این ماجرا استخراج کنند.

این بازیکن و سرمربی بلژیکی که با ۵۰ سال سن، در کارنامه خود مربیگری در شالکه ۰۴ آلمان، دستیاری و سرمربیگری تیم ملی بلژیک و تیم ملی ساحل عاج را یدک می‌کشد.

ناگفته هایی از زندگی شخصی مارک ویلموتس؛ از عشق به همسر تا حضور در حزب اصلاح طلبان!

مرد بلژیکی در لباس بازیکن، ۴۲۱ بار به میدان رفت و با توجه به پست هافبک تهاجمی، ۱۳۳ بار گل زد. شاید اوج درخشش او مربوط به حضور در تیم فوتبال باشگاه استاندارد لیژ باشد که طی ۱۳۶ بازی موفق به ثبت رسمی ۶۷ گل زده شد. او برای تیم ملی بلژیک در ۷۰ حضور ملی، ۲۸ گل زده ثبت کرد و البته همیشه یک هافبک در خدمت تیم بود و مربیان از روحیه توأم با کار گروهی وی لذت می‌بردند.

مربی که ۴ جام جهانی را به عنوان بازیکن تیم ملی فوتبال بلژیک تجربه کرده و ۵ گل هم به ثمر رسانده است اکنون برای رساندن ایران به جام جهانی آماده می‌شود. در لباس شالکه ۰۴ آلمان، هواداران به او لقب خوک جنگی دادند، در تیم ملی بلژیک اما لقب گاو خشمگین دانگلبرگ (اشاره به زادگاه او دارد) به او اعطا شد.

زندگی سیاسی این مربی بلژیکی را نیز نمی‌توان در خلأ تفسیر کرد، از دوران نوجوانی به عالم سیاست علاقه داشت، کتاب‌های زیادی در این حوزه خواهند و حتی به رغم رشته تحصیلی غیر مرتبط، مقاله او درباره مدیریت جهانی از حقیقت تا واقعیت، در دانشگاه ملی بلژیک پذیرفته شد.

برای چهار سال به عنوان یک سناتور در عالم سیاست، در حزب اصلاح طلبان بلژیک فعالیت کرد. این حزب که به اختصار MR نامیده می‌شد از سال ۲۰۰۲ متولد شد و هنوز هم چراغ خاموش و آرام به حیات خود ادامه می‌دهد.

ناگفته هایی از زندگی شخصی مارک ویلموتس؛ از عشق به همسر تا حضور در حزب اصلاح طلبان!

شاید بتوان در یک پاراگراف کوتاه فوتبال حرفه‌ای او را به عنوان یک مربی اینگونه تفسیر کرد:

سه سال حضور در تیم ملی بلژیک به عنوان کمک مربی. او در این مدت دستیار دیک ادووکات و جورج لیکنز سرمربی کنونی تراکتورسازی بود. ترقی و حضور به عنوان سرمربی بلژیک. ۴ سال هدایت پرستاره ترین بلژیک تاریخ. حذف از یک چهارم جام جهانی ۲۰۱۴ با قبول شکست در برابر آرژانتین و همچنین شکست ناباورانه در برابر ولز در دور یک چهارم نهایی یورو ۲۰۱۶ و سپس اخراج. رفتن به ساحل عاج و یک شکست بزرگ دیگر. ۸ بازی که منجر شد به ۵ باخت و تنها ۲ برد. باخت به مراکش هروه رنار و ناکامی در صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ آخرین حضور او روی نیمکت هموطنان دروگبا بود و سپس اخراج.

بنا بر اعلام رسمی خبرگزاری DPA مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی قرار است قرارداد سه ساله‌ای را با فدراسیون فوتبال ایران منعقد کند. این مربی تا پایان جام جهانی قطر عهده دار هدایت تیم ملی فوتبال ایران خواهد بود. در هر حال، هزینه کردن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای ویلموتس، دستیارانش و سایر خدمات احتمالی در طی سه سال آن هم با توجه به وضعیت اقتصادی کشور از مواردی است که باید درباره آن توضیح شفاف و روشنی داده شود.

به نظر می‌رسد قیاس کی‌روش با ویلموتس چه از نظر آماری و چه از نظر کسب جام و حضور در تیم‌های مختلف اشتباه باشد. در هر حال او مختصات خودش را دارد و باید در تاریخ و جغرافیای خودش مورد بررسی قرار بگیرد.

ناگفته هایی از زندگی شخصی مارک ویلموتس؛ از عشق به همسر تا حضور در حزب اصلاح طلبان!

باید مراقب قرارداد ویلموتس هم باشیم تا یک ترکمنچای دیگر به قراردادهای عجیب و غریب فوتبال ایران اضافه نشود، تصمیم برای انتخاب سرمربی تیم ملی باید آنقدر درست باشد که پشیمان نشویم و امضای قرارداد نیز باید در اختیار افراد حقوقی در سطح بین‌المللی باشد که قرارداد را ببینند، نظر بدهند و این نظرات اعمال شود.

ویلموتس سابقه همکاری با ادووکات را در کارنامه دارد و می‌گوید فلسفه کاری‌اش شبیه به همین مربی هلندی است. نشریه لوسوار چاپ فرانسه، از قول او می‌آورد: من عملکرد دیک را دوست دارم، او مربی بزرگ و خوش فکری است و کسی که راه او را ادامه بدهد، سود کرده است.

به نظر می‌رسد ویلموتس، بسیار خانواده دوست است، علاقه زیاد به همسر و تشکر از او تقریباً در همه کنفرانس‌های مهم خبری و برنامه‌های تلویزیونی نشان‌دهنده این موضوع است.

مارک چند سال قبل از خداحافظی با پیراهن آژاکس با کاترین لامبیتس ازدواج کرد. کاترین بارها اظهار کرده با وجود اینکه بیش از یک دهه زندگی کنار مارک با فوتبال سر و کار دارد اما هیچ چیزی درباره فوتبال نمی‌داند. او وکیل متخصص در قانون ورزشی و دختر رئیس سابق باشگاه سنت ترویدن است که ویلموتس به عنوان بازیکن و سرمربی در آن حضور داشت. این زوج بلژیکی صاحب دو فرزند پسر و یک فرزند دختر هستند؛ لانا، مارتین ۲۰ ساله و رنو ۲۲ ساله. رنو در سری B ایتالیا برای تیم کارپی بازی می‌کند و مارتین هم عضو تیم فرنس واروش مجارستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...