فقط عمل به تعهدات می تواند برجام را نجات دهد


فقط عمل به تعهدات می تواند برجام را نجات دهد

بعیدی نژاد: نقض برجام به دست آمریکا و سکوت طرف اروپایی، برجام را به نابودی می کشاند.

فقط عمل به تعهدات می تواند برجام را نجات دهدبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس، با تشریح گام های قبلی و بعدی کشورمان در برجام گفت: با خروج آمریکا و نیز بسنده کردن دیگر امضاکنندگان به سخنرانی، ابراز تاسف یا سکوت ؛ این پیمان بین المللی در آستانه نابودی است.

هر پیمانی، برای ادامه حیات به رعایت تعهدات طرفین نیازمند است
حمید بعیدی نژاد، در نشستی با حضور خبرنگاران آمریکایی، انگلیسی و کارشناسان امور بین الملل و امنیت جهانی در محل رزیدانس سفارت ایران در لندن که بدون حضور دوربین ها برگزار شد گفت: هر پیمانی، برای ادامه حیات به رعایت تعهدات طرفین نیازمند است و برجام نیز از این قاعده، مستثنی نیست.
وی افزود: آمریکا یک سال پیش از برجام خارج شد و در اقدامی شگفت، به دیگر امضا کنندگان این پیمان بین المللی که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است فشار وارد کرد تا آن ها نیز برخلاف عرف بین الملل و مقررات حاکم بر پیمان های جهانی، از برجام خارج شوند.
اقدام واکنشی ایران، برای حفظ برجام است
بعیدی نژاد تاکید کرد: دیگر طرف های امضا کننده برجام، به ویژه اتحادیه اروپا و سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه نیز تاکنون به وظایف خود در این پیمان متعهد نبوده اند و ایران نتوانسته است به منافع خود در برجام دست یابد.
به گفته سفیر ایران، اروپایی ها خودشان اعتراف می کنند که به تعهدات خود در برجام، وفادار نبوده اند و به همین علت، ایران پس از یک سال از خروج آمریکا، نخستین واکنش را نشان داد تا بدین وسیله به دیگران هشدار دهد این پیمان در آستانه نابودی است.
بعیدی نژاد گفت :اقدام واکنشی ایران، برای حفظ برجام است و در نخستین گام، محدودیت ذخیره اورانیوم غنی شده و نیز آب سنگین در داخل، معلق شد که عملا به علت تحریم های آمریکا، خارج ساختن و فروش آن ها ناممکن شده بود.
با اقدامات آمریکا، اکنون روح برجام نقض شده است
وی هشدار داد با اقدامات آمریکا، اکنون روح برجام نقض شده و ایران 60 روز به دیگر اعضای برجام فرصت داده است تا برای تامین حقوق ایران، از جمله فروش نفت و دستیابی به پول فروش آن، اقدام لازم کنند .و اکنون اروپاییان و دیگر امضا کنندگان برجام، 60 روز فرصت دارند تا برجام را از نابودی نجات دهند.
به گفته سفیر ایران در لندن، اگر تا 60 روز اقدام های مورد نظر ایران محقق نشود، ایران در گام بعدی، به نوسازی راکتور نیروگاه اراک اقدام خواهد کرد زیرا همان گونه که در برجام آمده است، این راکتورقرار بود ابتدا با همکاری آمریکا و چین، مدرن شود اما با خروج آمریکا، قرار شد انگلیس و چین این کار را انجام دهند که عملا هیچ اتفاقی نیفتاد و ایران اکنون ناچار خواهد شد این راکتور را نوسازی کند و در نتیجه، تولید پلوتونیوم در اراک، دو برابر خواهد شد.
سفیر ایران افزود: به علت نگرانی هایی که شرکای ایران درباره میزان تولید آب سنگین در اراک ابراز کرده بودند، دو سال و نیم زمان برای گفتگو در این باره انجام شد اما اکنون ایران در کمتر از دو ماه و نیم راکتور پیشین را نوسازی و عملیاتی خواهد ساخت.
پیامدهای جدی اقدامات ایران
در ادامه نشست امروز بعیدی نژاد به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت. ابتدا خبرنگار شبکه 4 تلویزیون انگلیس پرسید «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس هفته پیش گفت: اگر ایران به نقض تعهداتش در برجام ادامه دهد، پیامدهایی برایش خواهد داشت. آیا انگلیس تحریم های بیش تری علیه ایران اعمال خواهد کرد یا با همکاری دیگر کشورها، اقدامی دیگر صورت خواهد داد؟ سفیر ایران گفت درباره سیاست های آتی انگلیس، پیش بینی نمی کند اما اگر اروپاییان برای تامین منافع ایران در برجام، اقدام نکنند پس از 60 روز قطعا پیامدهای جدی اقدامات ایران را خواهند دید و در صورت ادامه بی توجهی اروپا به نقض برجام از جانب آمریکا و سهل انگاری اروپاییان، این پیمان قطعا آینده نخواهد داشت.
دوران صبر ایران به پایان رسیده
بعیدی نژاد در پاسخ به پرسش کارشناس موسسه سلطنتی خدمات متحده، معروف به روسی(Royal United Services Institute (RUSI)، مبنی بر احتمال ناکافی بودن مهلت 60 روزه ایران به اروپا،گفت: شماری از سیاستمداران و نهادهای ایرانی معتقدند ما دیر به فکر واکنش افتاده ایم زیرا ایران یک سال صبر کرد اما نتیجه ای به دست نیاورد و اکنون برجام در آستانه نابودی کامل است.
وی تاکید کرد ایران بسیار صبوری کرد و اکنون دوران صبر ایران به پایان رسیده HSJ و دیگر امضا کنندگان برجام، به ویژه اروپاییان باید راه حل های عملی شان را در همین فرصت 60 روزه ارائه دهند.
نقض برجام به دست آمریکا و سکوت طرف اروپایی، برجام را به نابودی می کشاند
سفیر ایران در انگلستان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه ایندیپندنت مبنی بر این که ظریف وزیر خارجه ایران، از گروه B سخن گفت که شامل بنیامین نتانیاهو، بن سلمان، بن زاید و بولتون است آیا ایران احتمال می دهد افراد دیگری غیر از بولتون در دولت آمریکا، برای گفتگو مناسب باشند.وی همچنین پرسید با توجه به اعزام ناو لینکلن آمریکا و خرابکاری نفتکش ها در خلیج فارس، شرایط تا چه اندازه خطرناک تلقی می شود؟
سفیر ایران گفت: شواهد فراوانی در دست است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و تعدادی از رژیم های منطقه خلیج فارس، در صددند تا آمریکا را به برخورد نظامی با ایران بکشانند و تلاش می کنند تا اوضاع منطقه، متشنج شود.
وی افزود: این گروه ترامپ را به خروج از برجام ترغیب کردند و ایران تاکنون، خویشتندار بوده و مواضع خودش، از جمله انتظاراتش از برجام را تشریح کرده است.
بعیدی نژاد هشدار داد عده ای با خیال خام تصور می کنند ایران تا ابد در برجام باقی خواهد ماند در حالی که ایران فقط در صورت پایبندی همه اعضای برجام، این پیمان را می پذیرد و به همگان هشدار می دهد که نقض برجام به دست آمریکا و سکوت طرف اروپایی، برجام را به نابودی می کشاند.
وی افزود: شرایط بسیار جدی است و همگان باید احساس مسوولیت کنند زیرا فقط افراد ناآگاه ممکن است با اشتباه محاسباتی، خیال کنند ایران در هر حال، به برجام وفادار می ماند و با این تصور واهی، تنش بیافرینند.
خبرنگار سی ان ان در این نشست گفت : شواهدی در دست است که ترامپ خواهان درگیری نظامی با ایران نیست بلکه خواهان توافقی دیگر است؛ البته شماری از دستیارانش همچون جان بولتون، جنگ می خواهند. واکنش ایران به این درخواست چیست؟ بعیدی نژاد گفت: سخنان رئیس جمهور آمریکا، گنگ است و نمی توان به گفتار و نوشتار ترامپ، اعتماد کرد.
سفیر ایران سپس از روی تلفن همراه خود، بخشی از توئیت ترامپ را برای حاضران خواند که در آن، رئیس جمهور آمریکا نوشته بود ما فقط از ایران می خواهیم که بمب اتمی نسازد. سفیر ایران پاسخ داد برجام، بهترین گزینه برای رفع نگرانی آمریکا درباره دست نیافتن ایران به بمب اتمی بود هرچند که ایران اساسا، با استفاده از سلاح هسته ای، مخالف است اما ترامپ امریکا را از برجام خارج کرد. وی افزود: اگر آمریکا به برجام بازگردد، برای چگونگی اجرای همه بندهای این پیمان می توان با امضا کنندگان این پیمان، گفتگو کرد.
بعیدی نژاد تاکید کرد درخواست ترامپ برای گفتگوی تلفنی با مقامات ایران، ترفندی سیاسی و تبلیغاتی است و موضوعات بسیار مهم را نمی توان در گفتگوی رهبران دو کشور، حل و فصل کرد.
نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اصلا برای ایران اهمیت ندارد
خبرنگار بی بی سی پرسید از نظر ایران، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و احتمال انتخاب دوباره ترامپ یا روی کار آمدن فردی دیگر، تا چه اندازه مهم است؟ بعیدی نژاد گفت: سیاست داخلی در آمریکا و توزیع قدرت میان رئیس جمهور، کنگره و سنا، موضوعی تا حدودی پیچیده است اما در هر حال، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اصلا برای ایران اهمیت ندارد و ایران، فقط به منافع خود می اندیشد.
سفیر ایران افزود: به جای گمانه زنی درباره نتیجه انتخابات آمریکا، ما ترجیح می دهیم اهداف خود را دنبال کنیم و سیاست هایمان را به انتخابات آمریکا، گره نزنیم.
ایران برای حفظ ثبات در خلیج فارس، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند
بعیدی نژاد در پاسخ به پرسش دیگر درباره خرابکاری در نفتکش ها در خلیج فارس تاکید کرد: آرامش و امنیت این منطقه، اولویت ایران است و ایران برای حفظ ثبات در خلیج فارس، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.
وی افزود: عده ای در تلاشند تا هر اقدام بی ثبات کننده در غرب آسیا را به ایران نسبت دهند و با پخش شایعات، ایران را مسوول هر اقدام، از جمله خرابکاری در نفتکش ها نمایش دهند تا آمریکا را به درگیری نظامی با ایران بکشانند.
به گفته بعیدی نژاد، هرگونه ماجراجویی نظامی و درگیری با ایران، نه تنها برای آمریکا بلکه برای کشورهای منطقه که آتش افروز معرکه شوند، پیامدهای جدی و دردناک در بر خواهد داشت.
وی تاکید کرد نظامیان ایران معتقدند آمریکا به فکر درگیری نظامی با ایران نیست اما هیچ دولتی نباید به فکر آزمایش اراده ایران در تامین امنیت و منافعش بیفتد و برخلاف آمریکا، ما اهل این منطقه ایم و امنیت و ثبات خلیج فارس را خواهانیم.
مردم و دولت ایران، متحد در برابر زورگویی قدرت های خارجی ایستاده اند
به گفته سفیر ایران در لندن، اکنون مردم و دولت ایران، متحد در برابر زورگویی قدرت های خارجی ایستاده اند و حتی مخالفان سیاسی دولت نیز در این شرایط، اختلاف های خود را کنار گذارده و در کنار آن ایستاده اند و به همین علت، هرگونه اشتباه محاسباتی، بر صلح و امنیت وثبات منطقه، نتایج وخیمی خواهد گذارد.
بعیدی نژاد گفت: جمهوری اسلامی ایران فعلا به گفتگو امیدوار است و وارد مرحله آمادگی برای اقدامات غیر دیپلماتیک نشده است. وی حملات به نفتکش ها در خلیج فارس را اقدامی مشکوک توصیف کرد و گفت: دولت امارات، ابتدا منکر هرگونه حمله شد و سپس در اطلاعیه های پی در پی، اخباری منتشر کرد که با استفاده از آن ها، شایعات بی اساس درباره احتمال ارتباط ایران با این اقدامات مشکوک پخش شد.
به گفته سفیر ایران در انگلیس، پس از آمادگی های نظامی آمریکا، ما پیش بینی کردیم که ممکن است عده ای با حوادث ساختگی و اقدامات تصادفی، تلاش کنند تنش بیافرینند و این موارد، از جمله همان اقدامات مشکوک است.
اینستکس فقط بخشی از خواست ایران را تامین می کند
بعیدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار هفته نامه مسلم نیوز مبنی بر نظر موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره عملیاتی شدن سازوکار ویژه مالی اروپا، مشهور به اینستکس در روزهای آینده گفت: مقامات اروپایی مدعی اند این سازوکار تا چند هفته آینده، و نه چند روز آینده، عملیاتی می شود اما دوران وعده و وعید از نظر ایران، گذشته است.
وی تاکید کرد اینستکس فقط بخشی از خواست ایران را تامین می کند و به جای گوش فرا دادن به سخنرانی مقامات سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس، ما می خواهیم شاهد اقدامات عملی آنان باشیم.
خریداران نفت ایران، نباید تهدید و تحریم شوند
بعید نژاد در برابر این پرسش که فروش نفت ایران، ممکن است برای هند و چین جذاب باشد که نفت ایران را می خرند بنابراین، چرا ایران انتظار دارد کشورهای اروپایی در مدت 60 روز، کاری در این باره کنند، پاسخ داد: خریداران نفت ایران، نباید تهدید و تحریم شوند اما آمریکا مشغول این کار است و اروپاییان نیز سکوت کرده اند.
وی افزود: فروش نفت و دریافت پول آن، یکی از خواست های هشتگانه ایران از دیگر امضا کنندگان برجام است.
ایران نمی خواهد به نقطه خروج از ان پی تی برسد
وی در پاسخ به پرسش امکان خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، موسوم به ان پی تی، گفت: این موضوع همیشه در ایران مطرح بوده است زیرا هر کشوری که در پیمانی عضو می شود، تامین منافع خود را خواهان است. در پیمان ان پی تی نیز منافع ایران، یعنی دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز، تامین نمی شود و ایران به جای دریافت کمک از دولت های دارنده این فناوری، مدام تحت فشار قرار دارد که برای رفع این مشکل، یکی از گزینه ها خروج از ان پی تی است.
به گفته سفیر ایران در لندن، ایران نمی خواهد به نقطه خروج از ان پی تی برسد اما شاید اقدامات نامطلوب و مضر بعضی رژیم ها، ایران را ناچار از خروج از این پیمان سازد.
ماجراجویی نظامی با ایران، بازی خطرناکی است
سفیر ایران در پاسخ به پرسشی درباره امکان درگیری رژیم صهیونیستی و رژیم ال سعود با ایران گفت: تیم B که وزیر خارجه ایران آن را معرفی کرد مایل است آمریکا را به درگیری نظامی با ایران بکشاند که درباره این اشتباه محاسباتی، باید بسیار هوشیار بود زیرا هرگونه درگیری با ایران، پیامدهایی ویرانگر برای همه دولت های ماجراجو و جنگ افروز خواهد داشت و آن رژیم ها در امان نخواهند بود.
وی تاکید کرد: ماجراجویی نظامی با ایران، بازی خطرناکی است که همگان باید از آن دوری کنند.
سفیر ایران به دولت های اروپایی توصیه کرد به متحدان خود یادآور شوند که راه گفتگو را در پیش گیرند زیرا اولویت ایران، فعلا حفظ برجام است و برای گفتگو درباره چگونگی حفاظت از این پیمان، آماده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !