حمله پوما به بز کوهی و نبرد با شکار | فیلم


پوما (Puma)، در زمره یکی از بزرگترین گربه‌سانان قاره آمریکا قرار می‌گیرد. این پستاندار از Yokun در کانادا تا آمریکای جنوبی یافت می‌شود. از آنجایی که این گربه‌سان درطیف مناطق بسیار وسیعی یافت می‌شوند، قبایل محلی و گردشگران اسامی متفاوتی را به این جانور نسبت داده‌اند. از جمله این اسامی می‌توان به گربه وحشی، شیر کوهی و پلنگ فلوریدا اشاره کرد. در...

پوما (Puma)، در زمره یکی از بزرگترین گربه‌سانان قاره آمریکا قرار می‌گیرد. این پستاندار از Yokun در کانادا تا آمریکای جنوبی یافت می‌شود. از آنجایی که این گربه‌سان درطیف مناطق بسیار وسیعی یافت می‌شوند، قبایل محلی و گردشگران اسامی متفاوتی را به این جانور نسبت داده‌اند. از جمله این اسامی می‌توان به گربه وحشی، شیر کوهی و پلنگ فلوریدا اشاره کرد. در حقیقت پوماها بیش از ۸۰ اسم دارند و تقریبا می‌توان گفت که این جانوران بیش از هر جانور دیگری اسم دارند! لازم به ذکر است که در ایران بیشتر پوما را با نام «شیر کوهی» می‌شناسند و این جانور را نباید با گربه دم‌کوتاه، سیاه‌گوش، شیر و یا پلنگ اشتباه گرفت. به طور کلی پوماها با رنگ زرد بدنشان قابل تشخیص‌اند. از دیگر مشخصه‌های اصلی آنان می‌توان به صورت گرد، دم بلند و گوش‌های تیز اشاره کرد. طول بدن پوماها معمولا بین ۱/۸ تا ۲/۴ متر است و وزن آن‌ها بین ۵۰ تا ۸۲ کیلوگرم متغیر است.

پوماها می‌توانند به گستره‌ای بزرگ از محل‌های سکونت و شرایط آب‌وهوایی عادت کنند. آن‌ها در سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می‌شوند اما شکار باعث مهاجرت و پراکنده شدن آن‌ها در مناطقی چون مکزیک و آمریکای غربی و غرب وحشی یا فلوریدا و قسمت‌های جنوب غربی کانادا شده است. برعکس بسیاری از نژادهای گربه‌سانان، پوماها به صورت دسته‌ای و گروهی زندگی نمی‌کنند. آن‌ها در مناطق وسیع به تنهایی به حیات ادامه می‌دهند و به طور کلی موجوداتی منزوی هستند. پوماها موجوداتی هستند که خود را در هوای گرگ و میش نشان می‌دهند و در این ساعت‌ها به شکار کردن مشغول می‌شوند. نور کم باعث می‌شود که در برابر شکارشان دیده نشوند و بخاطر دید شبانه بسیار خوب‌شان مزیتی منحصربه‌فرد در این ساعت‌های روز دارند.

با توجه به موزه باغ وحش دانشگاه میشیگان، بعد از جفت‌گیری، پومای ماده فرزند را به مدت ۸۴ تا ۱۰۶ روز حمل می‌کند. پس از آن ۱ تا ۶ توله‌ از او به دنیا می‌آیند که نقاطی برروی پوست آن‌ها برای یکی شدن با محیط طبیعی وجود دارد. هر پومای ماده می‌تواند هر دو سال یک بار باردار شود.

منبع: کجارو

(۱۳۸۸)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس