آشتی آب با زمین‌های کویری خراسان جنوبی


آشتی آب با زمین‌های کویری خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تا پایان برنامه هفتم با اجرای پروژه‌های غیرسازه‌ای، 54 میلیون مترمکعب به منظور جبران کم آبیاری مدیریت خواهد شد تا کشاورزان که بخش اعظمی از مردم استان را تشکیل می‌دهند، متضرر نشوند.

غلامرضا قوسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تا پایان برنامه هفتم با اجرای پروژه‌های غیرسازه‌ای از قبیل مدیریت الگوی کشت و پروژه‌های زراعی و باغی، 54 میلیون مترمکعب به منظور جبران کم آبیاری مدیریت خواهد شد.

وی افزود: 23 هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده و در 16 درصد اراضی کشاورزی این سامانه‌ها اجرا شده است که اجرای این سیستم‌ها تاثیر بسزایی در افزایش بهره وری و کارآیی مصرف آب دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: هم اکنون 22 درصد اراضی کشاورزی کشور به سامانه نوین آبیاری مجهز شده که هدف گذاری شده تا پایان برنامه ششم توسعه در استان به این رقم برسیم.

قوسی اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر استان و از طرفی باتوجه به اینکه 30 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، نباید حجم آب چاه‌های کشاورزی کاهش یابد چرا که با این شرایط کشاورزان متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان 141 هزار هکتار است و سالانه به 900 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد، تصریح کرد: کم آبی باعث شده که نسبت به سایر استان ها متوسط عملکرد کمتری داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون اقدامات خوبی از جمله احیا و مرمت قنوات، اجرای روش‌های نوین آبیاری، کشت محصولات با حداقل نیاز آبی و جایگزین کردن اراضی باغی به جای اراضی زراعی برای سازگاری با کم آبی در استان انجام شده است.

قوسی اظهار کرد: با کاهش مقدار آبدهی چاه‌های کشاورزی استان موافق نیستیم چرا که با این اقدام کاهش سطح درآمد کشاورزان و نهایت شاهد مهاجرت آنان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون معیشت بیش از 80 هزار خانوار استان وابسته به کشاورزی است که در صورت کاهش مقدار آب اختصاصی به بخش کشاورزی باید برای اشتغال این افراد فکر اساسی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: خشکسالی‌های چندین ساله در استان ضربات سنگینی به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان وارد کرده و بسیاری از اراضی دیم خشک شده است.

قوسی خاطرنشان کرد: همواره آسان‌ترین کار، گزینه مناسبی نیست بلکه باید اقدام اساسی برای مدیریت منابع آب صورت گیرد نه اینکه بلافاصله حجم آبدهی کنتورهای هوشمند کاهش یابد و در مقابل کشاورز متضرر شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید