برداشت سیاه نیشکر در خوزستان همچنان ادامه دارد


برداشت سیاه نیشکر در خوزستان همچنان ادامه دارد

اهواز - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: برداشت در بخشی از مزارع نیشکر کشت و صنعت نیشکر دهخدا به روش سوزاندن، به آلودگی هوای اهواز در روزهای اخیر اضافه کرده است.

علی بنی عگبه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:بازدیدهای میدانی و بررسی تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که در روزهای اخیر بخشی از برداشت نیشکر در شمال اهواز و شرکت دهخدا به صورت سوزاندن مزارع انجام شده است.
وی با بیان اینکه این شرکت نیشکر به دلیل آبگرفتگی مزارع نیشکر از برنامه برداشت عقب افتاده بود افزود: اعتقاد سازمان محیط زیست این است که همه مزارع به صورت سبز برداشت شود اما در کارگروهی به ریاست دادستان مقرر شده بود که در پنج سال به تدریج برداشت سبز از مزارع نیشکر افزایش و برداشت سیاه (روش سوزاندن) کاهش یابد، که بر این اساس امسال قرار بود 30 درصد مزارع به صورت سبز و بقیه به صورت سوزاندن برداشت شود.
بنی عگبه همچنین گفت: امسال و در پی وقوع سیلاب با پدیده جدیدی روبه رو بودیم، بخشی از مزارع که به دلیل آبگرفتگی از بین رفته با رشد قارچ روبه رو بوده و بوی نامطبوع از آنها متصاعد می شود؛ از سوی دیگر نیاز به آماده سازی زمین ها برای فصل جدید کشت، باعث شده که بیشتر کشاورزان کاه و کلش باقی مانده در زمین خود را به آتش بکشند.
به گفته وی در تصاویر ماهواره ای بیشترین آتش سوزی مزارع کشاورزی در منطقه بامدژ و الهایی مشاهده شده اما در شمال اهواز نیز آتش سوزی هایی در مزارع اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه هر سال پس از فصل برداشت با موج سوزاندن مزارع کشاورزی روبه رو می شویم اضافه کرد: مکاتبات بسیاری با جهاد کشاورزی برای جلوگیری از سوزاندن مزارع انجام شده، این روند نسبت به گذشته کاهش یافته اما هنوز هم بسیاری از کشاورزان اقدام به آتش زدن مزارع بعد از برداشت می کنند.
بنی عگبه یکی دیگر از عوامل آلایندگی اهواز را فلرهای نفتی بیان کرد و افزود: مشعل های واحد بهره برداری مارون سه جنب ورزشگاه غدیر اهواز و میدان تپه در محدوده شهر اهواز هستند که ایجاد آلودگی می کنند.
وی ادامه داد: مشعل واقع در میدان تپه بهسوزی شده و آلودگی گذشته را ندارد، اما به تازگی به دلیل ایجاد نشت در مسیر انتقال گاز مسدود شده بود و میزان بیشتری از گازها سوزانده می شد.
در روزهای گذشته کاربران فضای مجازی تصاویری از آسمان دودگرفته اهواز و اطراف را منتشر کرده و با اشتراک گذاشتن ویدیوهایی که گفته شده ناشی از آتش سوزی مزارع نیشکر است، نسبت به آن اعتراض کردند.
مدیر روابط عمومی شرکت نیشکر و صنایع جانبی نیز در گفت وگو با ایرنا، هرگونه آتش زدن مزارع کشت و صنعت نیشکر واحد دهخدا را تکذیب کرد.
ولید آلبوناصر افزود: پس از سیلاب اخیر مزارع دهخدا هنوز زیر آب است و به طور کلی برداشتی از آن انجام نشده است.
مدیر روابط عمومی شرکت نیشکر در حالی برداشت نیشکر از واحد دهخدا را تکذیب می کند که در روزهای اخیر سایت این شرکت با انتشار اخبار و تصاویری از آغاز برداشت نیشکر از بخشی از مزارع دهخدا خبر داده بود.
ساکارا (پایگاه خبری صنعت نیشکر ایران) گزارش داده است که پس از فروکش کردن سیلاب در بخشی از مزارع کشت و صنعت نیشکر دهخدا، برداشت نیشکر بار دیگر در این شرکت آغاز شد و کارخانه تولید شکر به چرخه تولید بازگشت.
هم اکنون برداشت نیشکر در واحدهای این شرکت به پایان رسیده اما با توجه به اینکه در سیلاب اخیر بخش زیادی از مزارع واحد دهخدا به زیرآب رفته بود، برداشت محصول در آن به تاخیر افتاده است.
شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا در شمال اهواز، حد فاصل جاده اندیمشک تا رودخانه کارون، قرار دارد که بخشی از آن در محدوده شهرستان اهواز و بخشی از آن در محدوده شهرستان باوی است.
برداشت سیاه یا به عبارتی سوزاندن مزارع نیشکر در زمان برداشت، بیش از 10 سال است که با اعتراض هایی روبه روست، زیرا دود شدید و خاکستر ناشی از این روش برداشت روستاهای اطراف و شهر اهواز را دچار آلودگی می کند.
این روش به دلیل تخریب خاک و تولید گازهای سمی و تخریب زیستگاه جانوران، با مخالفت کارشناسان روبه رو بوده است.
80 هزار هکتار مزرعه نیشکر، در شمال و جنوب اهواز، در دوره برداشت نیشکر که 120 روز به طول می انجامد ، با سوزاندن مزارع نیشکر هوا را آلوده می کنند.
براساس ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده 2 قانون جلوگیری از آلودگی هوا سوزاندن مزارع و کاه و کلش ممنوع است. شورای سلامت خوزستان نیز از سال 90 ممنوعیت آتش زدن مزارع را مصوب و شرکت توسعه نیشکر را موظف به برداشت سبز کرده است.
از سوی دیگر طرح جامع کاهش آلودگی کلان شهر اهواز آتش زدن مزارع نیشکر و پسماندهای آن را یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای این کلان شهر برشمرده است. بر اساس این طرح که در سال 90 به تصویب رسیده، مقرر شده وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه های مربوطه ازابتدای سال 91 به گونه ای برنامه ریزی کنند تا با بهره گیری از دستاوردهای نوین و فناوری‌ جدید از سوزاندن پسماندهای کشاورزی در مزارع نیشکر ممانعت شود.
9754/ 6037

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق