علت افزایش نرخ حق بیمه تامین اجتماعی


علت افزایش نرخ حق بیمه تامین اجتماعی

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه هرسال شورای عالی کار حداقل دستمزد را افزایش می‌دهد گفت: به تبع آن سازمان تامین اجتماعی نیز ناچار است نرخ حق بیمه را افزایش بدهد. امسال حداقل حقوق تا 36.5 درصد افزایش یافت که روی افزایش نرخ حق بیمه اختیاری بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش بنکر (Banker)،محمدحسن زدا در پاسخ به پرسشی درباره علت افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ حق بیمه اختیاری در سال جاری اظهار کرد: هرسال شورای عالی کار حداقل دستمزد را افزایش می‌دهد و به تبع آن سازمان تامین اجتماعی ناچار است نرخ حق بیمه را افزایش بدهد.
وی افزود: خود ما در هیچ برهه زمانی نرخ حق بیمه را تغییر نداده‌ایم، ولی چون هر سال شورای عالی کار حداقل دستمزد را تغییر می‌دهد، این تغییرات روی حق بیمه پرداختی نیز تاثیر می‌گذارد. امسال حداقل حقوق تا ۳۶.۵ درصد افزایش یافت که روی افزایش نرخ حق بیمه اختیاری بی‌تاثیر نبوده است.
سرپرست سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه باید آن سوی موضوع را هم دید گفت: افزایش حق بیمه دریافتی باعث می شود ما در نهایت حقوق مستمری بگیران را هم افزایش دهیم.
در قانون تامین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای افرادی که مدتی به واسطه اشتغال تحت پوشش بیمه اجتماعی بوده اما به دلیل عدم اشتغال، از پوشش این بیمه خارج شده اند، تدابیری اندیشیده شده است به نحوی که این گونه اشخاص با دارا بودن حداقل ٣٠ روز سابقه پرداخت حق بیمه، بتوانند بیمه خود را به طور اختیاری ادامه دهند.
متقاضیان بیمه اختیاری می توانند تا سن ٥٠ سالگی با دارا بودن حداقل ٣٠ روز سابقه پرداخت حق بیمه که به لحاظ بازنشستگی معتبر باشد، بیمه خود را به طور اختیاری ادامه دهند. همچنین چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا، بیش از ٥٠ سال باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی، معادل مدت مازاد سنی وی خواهد بود. تمامی متقاضیانی که حداقل ١٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند نیز بدون رعایت شرط سنی تقاضای آنان پذیرفته خواهد شد.
بیمه‌شدگان اختیاری باید پس از شروع بیمه، حق بیمه هرماه را حداکثر تا آخرین روز دوم ماه بعد پرداخت کنند در غیر اینصورت قرارداد منعقده از تاریخ عدم پرداخت حق بیمه لغو و ادامه بیمه آنان موکول به تسلیم تقاضای جدید و موافقت سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.
تمامی بیمه شدگان اختیاری و آن دسته از مستمری بگیرانی که با احتساب سابقه پرداخت حق بیمه ادامه به طور اختیاری، درردیف مستمری بگیران قراردارند، همانند بیمه شدگان اجباری از پرداخت فرانشیز درمانی معاف خواهند بود و هزینه کفن و دفن و همچنین وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) به آنان مطابق مقررات مربوطه ارائه می شود.
متقاضیان ادامه بیمه به طور اختیاری باید قبل از انعقاد قرارداد، توسط سازمان تامین اجتماعی، مورد معاینه پزشکی قرار گیرند اما آن گروه از متقاضیانی که طبق گواهی پزشک معتمد سازمان، در زمان ارائه تقاضای ادامه بیمه به طور اختیاری، از کارافتاده کلی شناخته شوند، نمی‌توانند از حمایت مربوط به از کارافتادگی برخوردار شوند.
به نوشته ایسنا، همچنین حداقل مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری مطابق بخشنامه ٦٨٦ امورفنی بیمه شدگان در سال ۹۸ برابر یک دوم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار خواهد بود.
همچنین مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری که مبنای پرداخت حق بیمه آنان در سال ١٣٩٧ از رقم روزانه‌ ٣٧٠,٤٢٣ ریال بیشتر می باشد، همانند سایر سطوح دستمزدی معادل ١٣ درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ٨٧.٠٤٩ ریال در سال جاری افزایش می یابد که در هر حال از یک دوم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیمه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022