دانشمندان روشی یافته‌اند که به موجب آن بزرگسالان در عرض دو ماه دندان در می‌آورند

انسان پس از ۷۴ سالگی همه دندان‌های خود را از دست می‌دهد. با اینکه در حال حاضر کاشت دندان‌های مصنوعی یا ایمپلنت‌ها تا حد زیادی مشکلات دندانی افراد را برطرف کرده است اما بعضا افراد مسن توانایی نگه داشتن دندان‌ها مصنوعی را در دهان خود ندارند و این مساله به سخت شدن شرایط زندگی آنها دامن می‌زند.

در همین راستا، بدنبال پیشرفت‌های علمی جدیدی که شاهد آنها هستیم، دانشمندان موفق شده‌اند با کمک سلول‌های بنیادین بیمار کاری کنند که در عرض ۹ هفته دندان‌های تازه‌ای در دهان فرد رشد کند.

محققان در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا سیتی نیویورک امیدوار هستند که بتوانند با کمک سلول‌های بنیادین هر فردی به او کمک کنند تا دندان‌های جدیدی در دهانش رشد کنند.

این دندان‌ها در حفره‌های خالی دهان رشد داده می‌شوند و این توانایی را دارند که با بافت لثه در اطراف خود آمیخته شوند. بر اساس گزارش منتشر شده در مجله علمی تحقیقات دندانپزشکی، محققان آزمایشات خود را روی ۲۲ موش آزمایشگاهی تست کرده‌اند و نتیجه آن مثبت بوده. اما هنوز روی انسان آزمایش نشده است.

پس از کاشتن فاکتورهای رشد در دهان موش، مواد استخوانی در دهان آن شروع به رشد کردند و در عرض ۹ هفته به یک بافت یکپارچه و منسجم رسیدند. به گفته محققان، این نخستین باری است که نوع بشر موفق شده ساختاری شبیه به دندان را در اندام‌های زنده‌ی موجودات زنده رشد دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی