15 میلیون نفر فشار خون دارند/ وزارت بهداشت به دنبال کاهش 30 درصدی مصرف نمک مردم است


15 میلیون نفر فشار خون دارند/ وزارت بهداشت به دنبال کاهش 30 درصدی مصرف نمک مردم است

نمکی گفت: در بسیج ملی فشار خون ما به دنبال ایجاد آگاهی مردم از خطر مصرف نمک بالا هستیم و تلاش می کنیم تا بتوانیم مردم کاهش 30 درصدی در مصرف نمک داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، «سعید نمکی» در «نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون» گفت: آنچه که در نظام سلامت به عنوان بودجه اختصاص یافته است، میزان قابل قبولی می باشد و نمی توان بیشتر از این بودجه را برای سلامت در نظر گرفت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما باید به سمت کیفی کردن خدمات و استفاده کیفی از منابع حوزه سلامت برویم و در این راستا به سراغ اولویت پیشگیری در درمان باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بیماری هایی که بار بیشتری بر درمان وارد می کنند باید هدف گذاری شوند، گفت: فشار خون در نظام سلامت ما بار مالی بالایی دارد و در کشور برآورد شده است که حدود 15 میلیون نفر به فشار خون مبتلا باشند که حداقل 40 درصد از این افراد از بیماری خود خبر ندارند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه عدم اطلاع از بیماری فشار خون برای بیمار بسیار مضر است، خاطرنشان کرد: عدم اطلاع بیماران از فشار خون خود باعث می شود تا آنها به فکر درمان نباشند و وقتی که افراد سکته مغزی، قلبی و یا نارسایی کلیوی پیدا می کنند از بیماری خود خبردار می شوند.

وی با بیان اینکه کنترل فشار خون یکی از اولویت های بسیار مهم نظام سلامت است، گفت: متاسفانه در هنگام مراجعه بیماران به پزشک همکاران ما فشار خون بیماران را کنترل نمی کنند که این امر نیز باید در اولویت پزشکان قرار گیرد.

نمکی با تاکید بر اینکه افراد بالای 30 سال باید فشار خون را کنترل نمایند، گفت: ایجاد آگاهی در مردم از مراحل اولیه برای مراجعه و درمان می باشد و در کنار آن مردم باید یاد بگیرند که چگونه فشار خون بالای خود را کنترل نمایند.

وی با بیان اینکه عدم تغذیه مناسب از عوامل موثر در ایجاد فشار خون است، گفت: تغذیه نامناسب و مصرف نمک از مهمترین دلایل ابتلای ایرانیان به فشار خون است و اگر ما بتوانیم 30 درصد از میزان مصرف نمک مردم را در کشور کم کنیم، می توانیم بگوییم کار مفیدی صورت گرفته است.

وزیر بهداشت گفت: رستوران ها، آشپزخانه های بزرگ و سلف سرویس ها و همچنین خانم های خانه دار از اولویت های مراجعه ما برای کاهش مصرف نمک هستند.

وی افزود: در بسیج ملی فشار خون هدف گذاری شده است تا با استفاده از همه ظرفیت ها 20 میلیون نفر برای کنترل فشار خون مراجعه نمایند و بتوانیم دو میلیون نفر از افرادی که از فشار خون بالای خود اطلاعی ندارند، تشخیص داده شود که پس از شناسایی نیز نباید افراد رها شوند و برای آنها برنامه های درمانی تدارک دیده شده است.

وی افزود: رسانه ها نقش بسیار بالایی در ایجاد آگاهی مردم دارند و از آنها درخواست می کنم تا با ایجاد خلاقیت مردم را از کنترل فشار خون خود آگاه کنند.

پایان پیام/55

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...