به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، بی تردید ابتلاء به اسراف یکی از مشکلات دنیای امروز است که پیامدهای ناخوشی را با خود داشته و خواهد داشت. در تحقیقی که به صورت کیفی و توصیفی و با استفاده از داده‌های غیر کنشیانجام شده است، اینکه اسراف چه چالش‌ها و تهدیدهایی را برای جهانیان ایجاد کرده است مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی شامل دو بخش اساسی است؛ بخش اول شامل شناسایی اسراف و مشخص ساختن معیارهای آن از منظر قرآن کریم و احادیث و بخش دوم به رابطه اسراف و سلامت و اینکه چگونه اسراف می‌تواند از ابعاد مختلف بر سلامت اثرگذار باشد در ایران و جهان پرداخته است.

از مجموع مباحث چنین استنباط شد که اسراف در کنار عوامل دیگر مانند کم‌تحرکی، استرس و ژنتیک به عنوان یک عامل برجسته از چند جهت می‌تواند بر سلامت افراد اثر منفی بگذارد؛ از جمله اسراف در غذا باعث امراضی مانند چاقی، کلسترول، قند خون، فشارخون و انواع امراض غیر واگیر دیگر می‌شود. اسراف به شکل دورریزی و ضایعات غذا موجب آلوده ساختن محیط زیست شده و هم از طریق هدر دادن غذا و نرسیدن غذا به طبقه فقیر بر سلامت اثر می‌گذارد.

استفاده از دخانیات، الکل و مواد مخدر که همه اسراف هستند و بر سلامت ضررهای زیادی دارند و تعداد اسراف‌های غیر خوراکی مانند اسراف در استفاده از تلفن همراه، اسراف در نگاه کردن تلویزیون، اسراف در استفاده از لوازم آرایشی و… که هر کدام تهدیدی بر سلامت است.

این تحقیق با عنوان «اسراف و آثار آن بر سلامت» توسط سید الیاس فراهت نوشته شده و مصطفی سلیمی‌فر، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، استاد راهنمای او در این پژوهش بوده است.(فارس)