به گزارش افکارنیوز،

جشنواره جهانی فیلم کن که از معتبر‌ترین جشنواره‌های اروپایی و جهان شناخته می‌شود از امروز ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) کار خود در سالن گرند لومیر شروع می‌کند و تا ۴ خرداد (۲۵ می) ادامه خواهد داشت. در ادامه مهمترین حاشیه‌های این جشنواره از انتشار پوستر رسمی تا اعلام فیلم اختتامیه را در این گزارش بخوانید.

عدم توافق کمپانی نتفلیکس با جشنواره فیلم کن

جشنواره فیلم کن در سال گذشته اجازه نداد تا فیلم‌های این کمپانی به دلیل عدم روایت قوانین اکران در بخش رقابتی این جشنواره حضور پیدا کنند و نتفلکیس نیز اعلام کرد فیلمی برای حضور در هیچ بخشی از این جشنواره نخواهد فرستاد، به همین منظور برای رفع مشکل این کمپانی با جشنواره فیلم کن به مذاکره نشست که به نتیجه نرسید و به فیلم جدید این کمپانی با کارگردانی مارتین اسکورسیزی به نام «مرد ایرلندی» که احتمال داشت خودش را به جشنواره برساند تیر خلاص را زد و به خاطر این اختلاف نتوانست در جشنواره حضور داشته باشد.

آغاز به کار جشنواره فیلم کن از امروز/ تصاویر

اعلام رئیس هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره کن

اسنفند ماه سال گذشته آلخاندرو گونزالس ایناریتو به عنوان رئیس داور بخش رقابتی جشنواره فیلم کن انتخاب شد. این کارگردان سابقه برنده شدن دو جایزه پیاپی از آکادمی اسکار و همچنین جشنواره‌های معتبر دیگر مثل گلدن گلوب را در کارنامه دارد. این کارگردان همچنین با حضور در جشنواره فیلم کن غریبه نبوده و از این جشنواره نیز دو جایزه از جمله جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرده است. انتخاب وی به عنوان رئیس هیئت داوران واکنش‌های مثبتی را از سوی جامعه هنری فرانسه در پی داشت.

آغاز به کار جشنواره فیلم کن از امروز/ تصاویر

انتشار پوستر رسمی جشنواره با ادای احترام به آنیس واردا

پوستر رسمی جشنواره فیلم کن با تصویری از آنیس واردا کارگردان تازه درگذشته که از چهره‌های مهم شکل گیری موج نوی سینمای فرانسه محسوب می‌شود منتشر شد. این پوستر تصویری از او را در زمانی که در حال ساخت اولین فیلم سینمایی خود به نام «نقطه کوتاه» بود را نشان می‌دهد که با سختی‌های بسیاری همراه بود.

افتتاح جشنواره با ژانر وحشت/ ناکامی سینمای ایران برای حضور در کن

فیلم‌های حاضر در بخش‌های اصلی کن در حالی اعلام شد که هیچ یک از نمایندگان سینمای ایران به این جشنواره راه پیدا نکردند. جشنواره کن با فیلم جدید جیم جارموش به نام مرده‌ها نمی‌میرند، افتتاح می شود و چهره‌های مشهوری همچون «پدرو آلمادوار» با فیلم درد و افتخار و برادران داردن با فیلم «احمد جوان» در بخش‌های رقابتی این جشنواره حضو خواهند داشت.

با انتشار فهرست فیلم‌ها اعلام شد که فیلم جدید تارانتینو به نام «روز و روزگاری در هالیوود» در مرحله تدوین قرار دارد و به این جشنواره نخواهید رسید. اما طبق روال هرساله که ممکن است باز هم فیلمی به بخش‌های این جشنواره اضافه شود، فیلم کوئنتین تارانتینو نیز به این جشنواره رسید تا جذابیت این جشنواره بیش از پیش شود.

آغاز به کار جشنواره فیلم کن از امروز/ تصاویر

اعلام لیست هیئت داوران در بخش‌های مختلف با حضور داور لبنانی

یورگوس لانتیموس از یونان، کلی رایکارد از آمریکا، آلیس رورواچر از ایتالیا، ال فانینگ بازیگر آمریکایی، مایمونا ان دیایه، رابین کامپیو و انکی بیلال از کشور فرانسه به عنوان اعضای داوران بخش رقابتی انتخاب شدند. نادین لبکی کارگردان لبنانی نیز به عنوان رئیس هیئت داوران بخش نوعی نگاه و کلر دنی نیز به عنوان رئیس هیئت داوران بخش فیلم کوتاه و سینه فونداسیون انتخاب شدند.

آغاز به کار جشنواره فیلم کن از امروز/ تصاویر

فمنیست‌ها علیه آلن دلون

جشنواره فیلم کن اعلام کرد در نظر دارد برای تشکر از زحماتی که آلن دلون برای سینمای فرانسه انجام داده است، یک جایزه افتخاری را به این بازیگر تقدیم کند که با مخالفت فمینیست‌های آمریکا و همچنین فرانسه روبرو شد. دلون پیش از این از برخورد و ضرب و شتم یک زن صحبت کرده بود و جامعه زنان، جایزه دادن به این بازیگران به نوعی مهر تاییدی بر رفتار او به حساب می‌آوردند. او همچنین مخالف سر سخت همجنس باز هاست و عده‌ای معتقد هستند او با این کار آزادی را از فرانسه سلب می کند. با این حال جشنواره از این تصمیم خود کوتاه نیامد و چندی پیش اعلام کرد که جایزه صلح نوبل به دلون نمی‌دهیم و تنها به پاس زحمات وی یک جایزه افتخاری به وی می دهیم.

آغاز به کار جشنواره فیلم کن از امروز/ تصاویر

اختتامیه جشنوراه با «استثنایی ها»

برگزار کنندگان جشنواره کن اعلام کردند که فیلم اختتامیه جشنواره فیلم کن که از این با عنوان «آخرین نمایش» شناخته می‌شود، فیلمی فرانسوی به نام «استثنایی ها» به کارگردانی اولیویه ناکاشه و اریک توادانو خواهد بود که داستان دو دوست را روایت می کند که برای بیماران مبتلا به اوتیسم مرکز حمایتی تاسیس می‌کنند.

آغاز به کار جشنواره فیلم کن از امروز/ تصاویر