بحث درباره ائتلاف انتخاباتی؛ بسیار زود است


بحث درباره ائتلاف انتخاباتی؛ بسیار زود است

تهران-ایرنا- اظهارات «محمدرضا عارف» درباره «عدم ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو» با واکنش برخی اصلاح طلبان مواجه شد و آنان بحث درباره ائتلاف برای انتخابات مجلس در اسفند ماه را زود توصیف کردند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا؛ «محمدرضا عارف» نماینده تهران و رییس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه ( 22 اردیبهشت) در جمع گروهی از دانشجویان گفت: «ما در سال 94 در چه شرایطی بودیم که به اجبار تعامل کردیم، با توجه به تجربه گذشته، تاکنون شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بر این نظر تاکید دارد که ائتلاف نکنیم چرا که نتوانستیم مطالبات مردم را پاسخ دهیم».
با توجه به این اظهارات، پژوهشگر ایرنا در گفت وگو با سه تن از فعالان اصلاح طلب از آنان این پرسش را طرح کرد که آیا اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو تصمیم دارند دست از ائتلاف با میانه روها بکشند و فهرستی بدون مشارکت سایر گروه ها را ارایه دهند؟ یا چنین اقدامی در دستور کار اصلاح طلبان نیست.

** تجربه لیست امید موفق نبود/ باید تا انتخابات صبر کرد
«صادق زیبا کلام» استاد دانشگاه و از فعالان اصلاح طلب در مصاحبه با پژوهشگر ایرنا در این ارتباط گفت: به نظر بنده بسیار زود است که وارد بحث ائتلاف یا عدم ائتلاف شویم. چیزی که اهمیت دارد اولاً آن است که تصمیم گیری اصلاح طلبان باید دسته جمعی باشد و نباید فردی تصمیم گیری شود. دومین نکته آن است که باید دید شورای نگهبان چه تصمیمی برای تایید یا رد صلاحیت نامزدها خواهد گرفت. اگر رد صلاحیت ها گسترده باشد، ممکن است اصلاح طلبان تصمیمی برای شرکت در انتخابات نگیرند. در نتیجه بعد از انکه اصلاح طلبان با رهبری جناح اصلاح طلب، شورای نگهبان و رهبری اصولگرایان وارد گفت وگو شدند و مشخص شد که سرنوشت تایید صلاحیت ها چیست، می توان درباره ائتلاف یا عدم ائتلاف اظهار نظر کرد.
وی همچنین درباره ایده های طرح شده از سوی برخی اصلاح طلبان همچون «مشارکت مشروط» یا «لیست حداقلی» گفت: واقع مطلب این است که تجربه فهرست حداقلی در انتخابات گذشته و با فهرست امید، تجربه موفقی برای اصلاح طلبان نبود؛ هرچند که توانستیم تا حدی جلو ورود نیروهای تندرو و اعضای جبهه پایداری را به مجلس بگیریم؛ اما این کافی به نظر نمی رسد. اگر شورای نگهبان بخواهد رد صلاحیت هایی گسترده داشته باشد، ممکن است اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند. در عین حال آن چه مسلم است این است که تجربه امید، تجربه موفقی نبود و باعث بی اعتباری اصلاح طلبان شد و بهتر است دیگر تکرار نشود.
این فعال سیاسی بار دیگر تاکید کرد که پیروزی این فهرست «تنها جلو ورود تندروها را به قوه های مقننه و مجریه گرفت»؛ اما «امروز باید یک گام به جلو برداریم و تلاش کنیم تا نامزدهای اصلاح طلب، برای انتخابات پیش رو تایید صلاحیت شوند».

** اصلاح طلبان بدون تحول جدی در انتخابات مشارکت نخواهند کرد
«عباس عبدی» دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب هم در پاسخ به سوال پژوهشگر ایرنا در ارتباط با اظهارات رییس فراکسیون امید گفت: بنده اطلاعی از جزئیات آن چه [رییس فراکسیون امید] گفته است ندارم؛ ولی گمان نمی کنم با ادامه روند گذشته، اصلاح طلبان واقعی بتوانند یا حاضر شوند که در انتخابات فعالیت کنند؛ مگر این که تحولی جدی در فرایند موجود رخ دهد. اگر تحولی رخ دهد، آن گاه می توان درباره چگونگی حضور بحث و گفتگو کرد.
وی افزود: بیان چنین نکاتی [عدم ائتلاف با سایر جناح ها] در انتخاباتی که هنوز نحوه حضور اصلاح طلبان در آن مبهم است، چیزی جز بازی با کلمات نیست.
عبدی تاکید کرد: اطمینان دارم که مجموعه اصلاح طلبان تاکنون به بحث در این موضوع ورود نکرده اند.

** بسیاری از اصلاح طلبان دغدغه مشارکت مشروط دارند
«عبداله ناصری» از دیگر فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز در پاسخ به سووال طرح شده گفت: هنوز هیچگونه تصمیم رسمی در مجمع رسمی اصلاح طلبان در این ارتباط گرفته نشده است.
وی افزود: این شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است که به عنوان نهاد تصمیم گیر برای نحوه شرکت در انتخابات از سوی اصلاح طلبان به رسمیت شناخته می شود و این نهاد تاکنون تصمیمی برای نحوه شرکت در انتخابات نگرفته است و شرط و شروطی نیز نگذاشته است.
ناصری ادامه داد: البته تا آنجایی که بنده خبر دارم، بحث ها بر سر نحوه شرکت در انتخابات آغاز شده است؛ اما بسیاری از اصلاح طلبان دغدغه مشارکت مشروط دارند. باید صبر کرد و دید در نهایت نهادهای سیاست گذاری در جناح اصلاح طلب در زمان انتخابات، در این ارتباط به چه نتیجه ای خواهند رسید.
پژوهشم**ب-ا**1552

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس زن فوق جذاب احمد مهران ‌فر + بیوگرافی و صفر تا صد خصوصی ترین ها