جنوب غربی روسیه، بازاری بزرگ برای صادرکنندگان ایرانی است


جنوب غربی روسیه، بازاری بزرگ برای صادرکنندگان ایرانی است

تهران- ایرنا- یک برگزارکننده نمایشگاه های بین المللی گفت: جنوب غرب روسیه با دربرگیری 14 استان و جمعیت بیش از 20 میلیون نفری، بازار بزرگی است که فعالان اقتصادی ایرانی می توانند برای حضور در آن برنامه ریزی کنند؛ بازاری که کمتر مورد توجه ترک ها و چینی ها قرار گرفته است.

«حسن مرتجی» امروز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: یکی از راهکارهای اصلی تحقق شعار سال و دست یافتن به رونق تولید، توسعه صادرات است.
وی تاکید کرد: توسعه صادرات غیرنفتی در حالی که دشمنان به دنبال محدود کردن صادرات نفت و جدیدا صادرات فلزات اساسی کشورمان هستند، یکی از راه های خروج از شرایط کنونی اقتصادی کشور و تاثیرپذیری کمتر از تحریم هاست.
مرتجی اظهار داشت: با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی مناسب و نزدیکی مسیر، تجارت با کشورهای همسایه و حضور در بازار آنها برای صادرکنندگان ایرانی مزیت دارد و به ویژه در شرایط کنونی که ارزش کالاهای صادراتی افزایش یافته، باید مدیریت درستی در این موضوع حاکم باشد.
وی که برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه بازرگانی- صنعتی ایران در بندر آستاراخان روسیه را در اواخر خرداد امسال در برنامه دارد، خاطرنشان کرد: روسیه به عنوان یکی از بازارهای بزرگ اطراف ایران، از ظرفیت بسیار خوبی برای حضور و فعالیت تجار و بازرگانان کشورمان برخوردار است.
این فعال نمایشگاهی ادامه داد: حجم سالیانه تجارت خارجی روسیه هزار میلیارد دلار است و بازار بزرگی محسوب می شود، با این حال تجار ایرانی کمتر در مسکو و شهرهای بزرگ این کشور حضور دارند و بازارهای این منطقه در اختیار چینی ها، کره ای ها و تجار ترکیه است.
مرتجی خاطرنشان کرد: پایین بودن هزینه ها به ویژه هزینه بازاریابی و حمل و نقل، عاملی است که می تواند جلب و جذب تجار ایرانی را به این مناطق به دنبال داشته باشد.
وی در خصوص بندر بزرگ آستاراخان نیز گفت: این بندر محل دپوی کالاهای ارزان قیمت بوده و وجود مرکز تجاری ایران و کنسولگری کشورهای مختلف حوزه سی. آی. اس (مشترک المنافع) بر سهولت کار تجار ایرانی در این منطقه می افزاید، همچنین خط دریایی بندر انزلی- آستاراخان یکی از ارزان ترین خطوط حمل و نقل در منطقه است.
برگزارکننده نمایشگاه های بین المللی، نمایشگاه آستاراخان را بهترین فرصت برای بازرگانان، تولیدکنندگان و شرکت های ایرانی به ویژه در حوزه کالاهای ساختمانی، مواد غذایی و کشاورزی -که در آنها از مزیت های خوبی برخوردار هستیم- برشمرد.
وی یادآور شد: سردی آب و هوا در 9 ماه از سال که قابلیت کشت انواع سبزی و صیفی را از کشاورزان این منطقه می گیرد، بهترین فرصت برای تولیدکنندگان ایرانی است تا به عرضه محصولات کشاورزی و گل و گیاه خود در این مناطق بپردازند.
مرتجی تاکید کرد: توجه ویژه روس ها به «روز جهانی زن» (هشتم مارس مصادف با 17 اسفند) که در این روز تا 200 میلیون دلار گل در این کشور خریداری می شود، می تواند نکته مهمی برای فعالان حوزه گل و گیاه در ایران و تامین نیاز روس ها باشد.
مرتجی اضافه کرد: تاکنون با بیش از 200 اتاق بازرگانی و اتحادیه های تجاری و صنعتی روسیه از 89 استان این کشور برای حضور در نمایشگاه یاد شده مکاتبه شده و حتی در نظر داریم غرفه رایگان در اختیارشان قرار دهیم تا تجار روسی بتوانند گفت وگوهای رو در رو (B TO B) با بازرگانان ایرانی داشته باشند و نیازمندی های خود را به ویژه در صنعت ساختمان و مواد غذایی از کشورمان تامین کنند.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که تعرفه حضور در نمایشگاه های بین المللی در روسیه به ویژه مسکو بیش از 500 یورو در هر مترمربع است، اما برای این نمایشگاه با احتساب یارانه فقط 130 یورو برای فعالان اقتصادی کشورمان در نظر گرفته شده که به معنای هزینه 21 میلیون تومانی یک غرفه استاندارد 12 متری است.
به گزارش ایرنا، پنجمین همایش و نمایشگاه بازرگانی- صنعتی ایران از 29 تا 31 خرداد در بندر آستاراخان روسیه برگزار می شود.
برپایه این گزارش، نمایشگاه یاد شده با محوریت صنعت ساختمان، تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه های مهندسی، پروژه های فنی و مهندسی و توسعه شهری، ساخت و سازها و صدور خدمات فنی و مهندسی مربوطه، صنایع الکترونیک، خدمات فنی و مهندسی در زمینه های راه سازی، پل سازی و آسفالت، انتقال لوله های نفت و گاز، خودروسازی، لجستیک، حمل و نقل بین المللی، تجهیزات پزشکی، سلامت و دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده ها، صنایع و تجهیزات غذایی و نوشیدنی، نان، شیرینی و شکلات، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، گچ، رنگ و رزین، سرویس های بهداشتی، سنگ، شیشه، در و پنجره، لوله های انتقال آب و فاضلاب، بالابرها، سیستم های آبیاری و کشاورزی، ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات ساختمانی، صنایع و محصولات غذایی و کشاورزی برگزار می شود.
حمایت از توسعه صادرات از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.
اقتصام*3065* 3063

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پشت صحنه خنده دار برنامه اسکار مهران مدیری: وقتی فرناز رهنما با لبخند به نیما شعبان نژا...