در مورد کاربرد و نحوه مصرف گیاهان دارویی آشنایی دارید؟ گیاهان دارویی یک راه عالی برای تمیز کردن ذهن و بدن هستند. در زمان های قدیم، از این گیاهان برای بهبود سلامت کلی استفاده شده است. و حتی در حال حاضر، متخصصان سلامت نیز به دلیل مزایای سلامتی عالی، نوع استفاده از دارو و آشپزی به این گیاهان دارویی علاقه دارند. در این مقاله از بخش طب سنتی و داروهای گیاهی دکتر سلام به بررسی 30 نوع از گیاهان دارویی می پردازیم و کاربرد هر کدام را مورد تحلیل قرار می دهیم.

گیاهان دارویی و کاربرد آنها

شایان ذکر است که برای دست یافتن به این گیاهان نیازی نیست که شما روانه کوه و دشت شوید. می توانید به سادگی برخی از این گیاهان را در باغچه آشپزخانه خود بکارید. گیاهان تازه نه تنها عطر دلپذیر را به وعده های غذایی اضافه می کنند بلکه مقدار زیادی مواد مغذی را نیز به همراه دارند.

گیاهان دارویی؛ معرفی و کاربرد 30 نوع از گیاهان دارویی

قدرت گیاهان شفابخش برای درمان سرماخوردگی مؤثرند در حالیکه ترکیبات دیگر برای سم زدایی ضروری هستند. شما باید جعفری، نعناع و مریم گلی را مصرف کنید تا مواد معدنی و الکترولیت های زیر را بدست آورید:

منیزیم منگنز فسفر پتاسیم سلنیوم سدیم فلز روی

علاوه بر این، خیس کردن گوشت با گیاهانی مانند مریم گلی، رزماری، آویشن و ترخون می تواند به شما کمک کند که از غذاهای گیاهی و یا ویتامین ها استفاده کنید، مانند:

کاروتن- آ کاروتن-ب کریپتوکسانتین-ب فولاد لوتئین زاکسنتین نیکوتینیک اسید پانتوتنیک پیریدوکسین ریبوفلاوین تیامین ویتامین -آ ویتامین- سی ویتامین- ایی

فهرست 30 نوع گیاه دارویی با مزایا و کاربردهای آن:

1. آویشن

آویشن متعلق به خانواده نعناع است و یک گزینه اصلی چاشنی غذاهای آمریکایی و ایتالیایی است. آویشن می تواند در هر شرایطی رشد کند و نیازی به مکان مناسب ندارد. به این ترتیب می توانید از عطر تازه این گیاه در طول سال لذت ببرید. علاوه بر استفاده از این گیاه در آشپزی، همچنین روی، مس و پتاسیم بدن را فراهم و باعث تقویت بافت های همبند در بدن می شود.

2. لیمو:

لیمو بمب ویتامین C است و نقش مهمی در جلوگیری از گسترش سلولهای سرطانی بدن دارد. همچنین می توانید بتا کاروتن را از طریق این گیاه دریافت کنید که هیچ چیزی همانند این دارو التهاب چشم را درمان نمی کند. علاوه بر این، خوشحال خواهید شد که یاد بگیرید که چاشنی لیمو دارای عطر و طعم قوی است و وعده های غذایی را جذب می کند. همچنین، می توانید یک فنجان چای لیمو را قبل از رفتن به رختخواب برای به دست آوردن مواد مغذی نوش جان کنید.

3. استویا ( شیرین برگ):

گیاه شناسان و متخصصین بهداشت توصیه می کنند که از استویا به عنوان یک شیرین کننده طبیعی استفاده کنید. این کالری و ارزش غذایی بالا دارد. اگر دچار دیابت هستید، می توانید شیرینی های کم کالری که با استویا ساخته شده اند، جایگزین کنید. شما همچنین می توانید برگ های خرد شده استویا را به سالاد اضافه کنید تا یک وعده غذایی مفید را برای خود و خانواده تان تهیه کنید.

4. نخود فرنگی:

گیاهان دارویی؛ معرفی و کاربرد 30 نوع از گیاهان دارویی

نخود فرنگی بمب انرژی ویتامین B، پتاسیم و کلسیم است. اگر از این گیاه برای چاشنی استفاده نکنید، باید از آن برای مقاصد پزشکی استفاده کنید. نخود فرنگی یک راه امن برای درمان اختلال در خواب است. این گیاه اثرات مثبت را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نشان داده است. شما می توانید چند برگ تازه و تمیز نخود فرنگی را به لیموناد خود اضافه کنید تا میزان مواد مغذی را افزایش دهید. روغن اسانس حاصل از روغن نخود فرنگی به عنوان یک آفت کش طبیعی عمل می کند.

5. کاربرد گیاهان دارویی – گل راعی:

این دارو گیاهی پس از پیوند باپتیست سنت جونز نامگذاری شده، چون آن را در روز تولدش پیدا کرده بود. اگرچه این گیاه در آشپزی یا چاشنی استفاده نمی شود، اما حاوی آنزیم هایی است که مغز را تحریک می کند. گل راعی به طور گسترده ای به عنوان داروهای گیاهی برای درمان اختلالات روانی از جمله اضطراب و افسردگی استفاده می شود.

.6. پیاز کوهی:

پیاز کوهی متعلق به خانواده سیر و همچنین گیاهان خوب است. درست است که غذاهای تازه بدون پیاز کوهی ناقص هستند. علاوه بر این، عطر و طعم ظریف آن را به خوبی با سالاد، تخم مرغ، سیب زمینی و سوپ مخلوط می کند. این گیاه نه تنها کرم خامه را تکمیل می کند، بلکه مقدار زیادی ویتامین C و بتا کاروتن را نیز فراهم می کند. اگر طرفدار مکمل ها نیستید، سعی کنید مصرف ویتامین C را از طریق پیاز کوهی مصرف کنید.

7. علف گربه:

گربه ها به این گیاه شگفت انگیز علاقه مند هستند و دوست دارند چند برگ را نیز بخورند. حس بویایی گربه به محرک این گیاه حساس می باشد . به همین دلیل است که گیاهخواران آن را یک عامل آرام بخش می دانند. شما می توانید روغن اسانس تولید شده از گرده افشانی را استفاده کنید. این گیاه ادرار آور و ملین است و به شما اجازه می دهد مواد زائد را بدون صدمه زدن به سلامتی خود از بدن دفع کنید. کاشت گل علف گربه در باغ به نظر می رسد یک راه سازگار با محیط زیست برای کشتن باکتری ها و سایر آلاینده ها است

8. کاربرد گیاهان دارویی – اسطوخدوس:

استفاده از اسطوخودوس در سس سالاد یک شیوه معمول در اکثر مناطق جهان است. جوانه های خشک شده از اسطوخدوس و شربت آن به طور گسترده ای برای ساخت مارشمالو و کیک مربعی شکل استفاده می شود. شما می توانید اسانس اسطوخدوس را برای اهداف دارویی مانند زخم های تسکین دهنده یا نیش حشرات استفاده کنید. در حال حاضر روغن اسطوخودوس برای درمان سردرد ثابت به بخش مهمی از آروماتراپی تبدیل شده است.

9. یاس:

این بوی خوش طعم بخشی از خانواده زیتون است. چای یاس یکی از چای های معروف در سراسر جهان است. این گیاه مقدار کافی از آنتی اکسیدان ها را به همراه مواد مغذی فراهم می کند که هضم را افزایش می دهد. مصرف منظم چای یاس راه امنی برای رسیدن به تمرکز ذهنی است. جوانه های یاس فرآوری شده به عنوان عطر و طعم برای چندین شربت استفاده می شود. به طور گسترده ای برای استفاده در عطر نیز استفاده می شود.

10. بابونه:

گیاهان دارویی؛ معرفی و کاربرد 30 نوع از گیاهان دارویی

وقتی که در مورد درمان بیماری های صحبت به میان می آید، اسم بابونه به ذهن خطور می کند. این گیاه یک مخزن مواد معدنی، مواد غذایی طبیعی و ترکیبات دیگر است که برای اعصاب در هر زمانی آرامبخش است. به علت دلایل مشابه، این بخشی از طب سنتی ده ساله بوده است. شما باید چای بابونه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از عوامل پیشگیری کننده از اختلالات معده کمک بگیرید.

علاوه بر این، این گیاه یک گزینه ایده آل چای برای مادران باردار است؛ زیرا در درمان سلامتی کمک کننده است. در شیوه های سنتی چای بابونه برای کاهش التهاب بدن مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه، اگر با تب خفیف مواجه می شوید، سعی کنید از یک چای گرم بابونه برای تسکین وضعیت خود استفاده کنید.

11. کاربرد گیاهان دارویی – رازیانه:

رازیانه شبیه به شکل دلفی است. شما می توانید برگ این گیاه را برای کباب کردن استفاده کنید. ریشه رازیانه یک گزینه عالی برای طعم دادن به وعده های غذایی شما است. عطر و طعم تنها مزیت های مرتبط با گیاه نیستند. اما، این می تواند گزینه بعدی شما برای مصرف ویتامین A همراه با مواد معدنی مانند پتاسیم و روی باشد.

12. گشنیز:

کشنیزهمچنین به عنوان جعفری چینی و برگ گشنیز در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده است. یکی از بهترین استفاده های آشپزی سیب زمینی، افزودن برگ های خرد شده به غذاهای تند است. شما می توانید بسیاری از غذاهای چینی، هند، آسیای جنوب شرقی و غذاهای مکزیکی را با قارچ خوب به ارمغان بیاورد. علاوه بر این، این گیاه دارای خواص شفا است که کمک می کند تا سرعت بهبود روند بهبود یابد. گیاهپزشکان آن را متابولیک می دانند؛ شما می توانید آن را در رژیم غذایی خود در هر فرم به منظور جلوگیری از سموم، نمک بیش از حد و آلاینده های بدن خود را ترکیب کنید.

13 آویشن:

شما نمی توانید غذاهای ایتالیایی، مدیترانه ای یا فرانسوی را بدون اضافه کردن یک تکه تمشک تازه به آن آماده کنید. شما باید آویشن تازه ای را بر روی گوشت گوسفند، مرغ و یا هر ظروف حاوی گوجه فرنگی بپاشید تا عطر و طعم را افزایش دهد. برای اضافه کردن عطر به لوبیا، تخم مرغ، و سبزیجات، بیشتر از تمشک نیست. این گیاه به خوبی با دستور العمل های مختلف سوپ و بخار مخلوط است. علاوه بر این، برگ های ظریف آویشن حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و آنزیم هایی هستند که به سوخت و ساز بدن کمک می کنند.

14. رزماری:

در گیاهان دارویی استفاده از رزماری بی پایان است. از این گیاه برای طعم دار کردن گوشت، مرغ و سبزیجات پخته استفاده می شود. عطر و طعم ملایم این گیاه باعث تسکین ذهن و تمرکز می شود. پرورش رزماری آسان است و در بهار شکوفا می شود. بنابراین، هنگامی که بوته های درختی از رزماری برای فروش در اطراف کریسمس پیدا می کنید، فراموش نکنید که یکی را برای باغچه آشپزخانه خود خریداری کنید.

15. کاربرد گیاهان دارویی – مریم گلی:

مریم گلی طعم و کیفیت سس را افزایش می دهد و به شما اجازه می دهد تا آنها را برای مدت طولانی حفظ کنید. به استثنای استفاده از آشپزی آن، در مورد مسائل مربوط به حافظه نیز مفید است. این گیاه از آلزایمر در سنین پیری جلوگیری می کند.شما می توانید گسترش باکتری ها را در مناطق سوختگی و کاهش چاقو با استفاده از این گیاه متوقف کنید. مریم گلی همچنین برای کاهش التهاب مشترک عالی است.

16. ریحان

گیاهان دارویی؛ معرفی و کاربرد 30 نوع از گیاهان دارویی

پاستو، پیتزا، سالاد و سس ها بدون ریحان تازه ناقص هستند. شما می توانید انواعی از این گیاه مانند ریحان برگ بزرگ ایتالیایی یا ریحان ریوی بنفش را پیدا کنید. این گیاه برای تقویت طعم غذاهای مختلف محبوب است. با این حال، غذاهای ایتالیایی و ریحان جدا نیستند. بسیاری از مردم بر این باورند که کاشت ریحان و گوجه فرنگی کنار آن گوجه فرنگی را شیرین و آبدار می کند. علاوه بر این، ریحان منبع طبیعی برای به دست آوردن آنتی اکسیدان ها است که بدن شما را در برابر عوامل آسیب زا به بدن محافظت می کند. بیماران مبتلایان به قند خون پایین می توانند برگ های ریحان را برای تعادل میزان شکر همراه با داروهای تجویزی انتخاب کنند.

17. شوید:

شوید معمولا برای استفاده های دارویی شناخته شده است. شما می توانید کمی مقدار شوید را برای درمان اختلال در یک دوره زمانی کوتاه مصرف کنید. اگر شما به دنبال غذاهایی برای حفظ سلامتی دهان خود هستید، بلافاصله به رژیم غذایی خود شوید اضافه کنید، زیرا التهاب های دهان را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد. کاهش شدت گرفتگی و تورم برخی از مزایای اضافی مربوط به این گیاه است. افرادی که به آشپزی علاقه وافری دارند می توانند در غذاهای سیب زمینی خوشمزه، گوسفند، ماهی، و نخود فرنگی مقدار زیادی شوید استفاده کنند.

18. نعناع

بسیاری از انواع نعناع در حال حاضر در دسترس هستند. انواع متنوع قدرتمند مغذی در این گیاه یافت می شود. شما می توانید با استفاده از برگ نعنا پودرش را تهیه کنید. شایع ترین استفاده از این گیاه در درمان اختلالات معده مانند اسهال است. اگر از بوی بد دهان خسته شده اید، بیشتر از برگ نعناع استفاده کنید. شایان ذکر است که گیاه نعناع به سرعت در حال گسترش است و ممکن است ناگهان به باغ شما برسد. بنابراین، اگر در حال برنامه ریزی برای رشد نعناع در خانه خود هستید، آن را در یک ظرف بکارید.

19. جعفری:

این گیاه چند منظوره مزه تلخی دارد، اما طعم غذای شما را افزایش می دهد. غذای خود را با جعفری تازه سبز مزه دار کنید. علاوه بر این، می توانید طعم خورش را با استفاده از چند برگ جعفری خرد شده متعادل کنید. گیاهپزشکان پیشنهاد می کنند روزانه جعفری مصرف کنید تا در برابر بیماری های معده ایمن شوید. علاوه بر این، اسهال و تهوع را به طور یکسان درمان می کند. جعفری حاوی خواص آرام و شفابخش است که آن را یک گزینه برای درمان زخم های دهان و التهاب بدن موثر می کند. شما همچنین می توانید ویتامین A و C را از طریق جعفری تهیه کنید.

20. بومادران:

هنگامی که با اسطوخودوس ترکیب می شود، بلافاصله از خونریزی جلوگیری می کند . تزریق بذر فقط به عنوان آنتی بیوتیک کار می کند. در صورت مسائل مانند زخم یا سوختگی توصیه می کنیم با پزشک مشورت کنید، و از مصرف دارو خودداری کنید. شما حتی می توانید از این گیاه برای دفع حشرات نیز استفاده کنید.

21. برگ تمشک قرمز:

این گیاه با مواد معدنی غنی شده است. این یکی از گیاهانی است که متخصصان تغذیه به زنان باردار توصیه می کنند. می توانید مقدار متوسط این گیاه را برای تسکین التهاب استفاده کنید. به علاوه، آنزیم هایی که در برگ تمشک قرمز می توانند مشکلات زیر زمینه در دستگاه گوارش شما را درمان کنند.

22. بارهنگ:

گیاهان دارویی؛ معرفی و کاربرد 30 نوع از گیاهان دارویی

متخصصان طب سنتی توصیه می کنند که در کابینت آشپزخانه خود حتما مقداری بارهنگ داشته باشید. این زخم باز و التهاب را در ناحیه آسیب دیده تسهیل می کند. استفاده منظم از بارهنگ در هر شکل باعث سرعت بخشیدن به روند بازیابی نیز می شود.

23. کاربرد گیاهان دارویی – گزنه:

گزنه مقدار زیادی از مواد معدنی شامل کلسیم را ارائه می دهد. اگر شما بیشتر در معرض اسپاسم عضلات هستید، نیاز دارید که مقداری گزنه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برخی از متخصصان تغذیه تأثیرات مثبتی بر روی تقویت رحم داشته اند. با این حال، شواهد بیشتری برای حمایت از ادعا نیز مورد نیاز است

24. گون:

گیاه محبوب چینی گون برای تقویت انواع دستور العمل سوپ مفید است. از لحاظ پزشکی، این گیاه یک راه برای تقویت ایمنی محسوب می شود. اگر از مصونیت ضعیف رنج می برید، برای تقویت ایمنی بدن خود گون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. عطر و بوی دلپذیر آن نیز باعث تقویت اعصاب می شود.

25.کامفری ( نوعی گاو زبان) :

نوعی گیاه است که شما نمی توانید از آن لذت ببرید. با این حال،این گیاه یک گزینه عالی است که با توجه به خواص ضد باکتریایی آن در پودرها و پماد استفاده می شود. در اغلب موارد، آن را در تولید چای نیز استفاده می کنند. کامفری یک گیاه شفا است که قرن ها در بخشی از طب سنتی باقی مانده است.

26. کاربرد گیاهان دارویی – گل همیشه بهار:

گل همیشه بهار مقدار زیادی از استفاده های دارویی را در خود جمع کرده است . گیاهرپزشکان آن را گیاه شفا نامیده اند. این ترکیبات حاوی مواد آرام بخش، بهبودی و ضد التهابی است. به همین دلیل است که چندین شرکت دارویی از پماد آن استفاده می کنند. هیچ شواهدی برای توضیح اینکه آیا باید از آن استفاده کنید یا خیر، وجود ندارد. بنابراین، از ترکیب آن به وعده های غذایی خود اجتناب کنید.

27. مرزه تابستانی:

گیاهان دارویی؛ معرفی و کاربرد 30 نوع از گیاهان دارویی

این گیاه معطر یک ماده سنتی و حیاتی برای افزایش طعم غذاهای امریکایی و اروپای شرقی است. این مقدار زیادی مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، منگنز و سلنیوم را فراهم می کند. شما می توانید روغن های ضروری مانند کارواکرول یا تیمول را از برگ های قرمز برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های باکتریایی و قارچی دریافت کنید.

28. کاربرد گیاهان دارویی – مرزنگوش:

این گیاه مدیترانه از زمان های قدیم در خدمت انسان بوده است. این دارای طعم قوی، اما ظریفتر از پونه است. مرزنگوش شیرین تازه یک منبع برای به دست آوردن ویتامین C است. شما حتی می توانید سطح کافی از مواد مغذی را از این گیاه دریافت کنید. با توجه به محتوای ویتامین C در آن، مرزنگوش شیرین یک راه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و اثرات نامطلوب را از بدن دفع می کند. ایمنی جامد به مبارزه با باکتری های خطرناک، استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد کمک می کند تا سلامت کلی شما را ارتقا بخشد.

29. ترخون:

این گیاه فرانسوی نیز به عنوان شربت اژدها شناخته شده است. ترخون برای استفاده های آشپزی محبوب است و طعم غذاهای مدیترانه ای را برای مدت زمان طولانی به ارمغان می آورد. ترخون آروماتیک است و طعم غذای شما را به ارمغان می آورد. بیماران مبتلا به دیابت می توانند تریاژون را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، زیرا این ترکیبی از ترکیبات پلی فنل را ارائه می دهد. این ترکیبات باعث کاهش سطح قند خون شما می شود. به علاوه، این گیاه سبب کاهش اشتها و کاهش علائم آنورسیک می شود. این شامل ریبوفلاوین، فولات و نیاسین است که باعث افزایش میزان متابولیسم شما می شود.

30. کاربرد گیاهان دارویی – قاصدک:

قاصدک با تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک و پیریدوکسین همراه با مقدار زیادی فلاونوئیدها مانند لوتئین، زاکسانتین و کاروتن-b بسته بندی شده است. این مواد مغذی از ریه های شما در برابر اشیاء خارجی محافظت می کند. علاوه بر این، مصرف قاصدک نیز می تواند از ابتلا به سرطان های دهان جلوگیری کند. قارچ نیز در طب سنتی برای درمان بیماری های جزئی پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید گل و ریشه گیاه را برای اهداف آشپزی نیز استفاده کنید.

پیشنهاد نهایی:

بدون شک، گزینه های طبیعی مثل گیاهان، اثرات نامطلوب بر سلامت شما ندارند. ما هنوز هم توصیه می کنیم با پزشک خود در مورد یک بیماری یا آسیب درمانی برای دریافت درمان مناسب مشورت کنید. توجه داشته باشید که هر گیاه شامل گیاهان دارویی نیست. بنابراین، قبل از اینکه آنها را به رژیم خود اضافه کنید، درباره استفاده از گیاهان خاص تحقیق کنید.