انتشار 400 میلیارد تومان ابزارهای مالی در بورس انرژی


انتشار 400 میلیارد تومان ابزارهای مالی در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی ایران از انتشار و عرضه قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره 380 سانتی استوک عرضه شده توسط شرکت ملی نفت ایران در نماد سمانک 991 در بازار مشتقه بورس انرژی ایران خبر داد.

انتشار 400 میلیارد تومان ابزارهای مالی در بورس انرژی
ایران اکونومیست- سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، از انتشار و عرضه قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره 380 سانتی استوک عرضه شده توسط شرکت ملی نفت ایران در نماد "سمانک 991" در بازار مشتقه بورس انرژی ایران خبر داد و میزان تأمین مالی از طریق انتشار این اوراق را قریب به 4000 میلیارد ریال و حجم این اوراق را حدود 68 هزار قرارداد اعلام کرد.
مدیرعامل بورس انرژی ایران، ضمن اعلام این خبر افزود: از مزایای انجام این معاملات می‌توان به بازدهی مطلوب نسبت به سایرفرصت های سرمایه‌گذاری، ابزاری برای پوشش ریسک تولیدکنندگان، تعیین حداقل و حداکثر سود در قرارداد و معافیت‌های مالیاتی نام برد.
وی در ادامه با اشاره به برخی از شرایط بازارگردانی و بازدهی این اوراق خاطر نشان کرد: بازارگردان و متعهد خرید در عرضه اولیه این قرارداد، شرکت تأمین سرمایه بانک ملت بوده و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کد معاملاتی قادر خواهند بود طی دوره عرضه اولیه و پس از آن در دوره معاملات ثانویه از طریق کارگزاری‎های دارای مجوز فعالیت در بورس انرژی ایران نسبت به خرید این اوراق اقدام نمایند.
همچنین بازدهی این اوراق در صورتی که قیمت پایانی اوراق در سررسید بیشتر از 119 درصد قیمت پایه در عرضه اولیه باشد، شرکت ملی نفت ایران می‌تواند از اختیار خرید استفاده کرده و نسبت به خرید قرارداد به قیمت 118.5 درصد قیمت پایه در عرضه اولیه به شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند، به این ترتیب بازدهی سالانه اوراق سلف انتشار یافته حداقل 18.5 درصد خواهد بود.
این اوراق سود بین دوره ای ندارد و در پایان دوره خریدار میتواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت نفت کوره در زمان تحویل/سررسید و بر اساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی و اختیار خرید تبعی اقدام کند. اوراق مذکور به ترتیب منضم به اختیار فروش و خرید، 18.5 و 19 درصدی بوده و بازارگردان نیز با نرخ سود روزشمار سالانه 17.5 درصد نسبت به نقدشوندگی اوراق در طی دوره معاملاتی اقدام می‎نماید.
وی در پایان با اشاره به اینکه از آغاز به کار بورس انرژی ایران تا کنون، بالغ بر 71 هزار و 150 میلیارد ریال از طریق انتشار ابزارهای مالی در بورس انرژی ایران، منابع موردنیاز صنایع انرژی در این بورس تأمین گردیده است، ابراز امیدواری کرد، در آینده شاهد توسعه روزافزون همکاری‌ مشترک بورس انرژی ایران و صنایع این حوزه در این زمینه باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403