آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ


آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

مطلب آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ بوئینگ B-52 استراتوفورستر (Boeing B-52 Stratofrtress) یکی از بهترین، قدرتمندترین و مشهورترین بمب افکن‌های تاریخ است. در این نوشته مروری خواهیم داشت...

بوئینگ B-52 استراتوفورستر (Boeing B-52 Stratofrtress) یکی از بهترین، قدرتمندترین و مشهورترین بمب افکن‌های تاریخ است. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر مشخصات و قابلیت‌های این بمب افکن که بیشتر با نام هواپیمای بی ۵۲ یا ب ۵۲ شناخته می‌شود.

ارتش ایالات متحده خواه با این کشور موافق باشیم و خواه دشمن، در حال حاضر یکی از قدرتمندترین ارتش های جهان در سال ۲۰۱۹ بوده و نیروی هوایی این کشور نیز به همین دلیل در رده قوی‌ترین نیروهای هوایی جهان قرار می‌گیرد.

این کشور با بهره گیری از شرکت‌های بسیار معتبری مانند بوئینگ (Boeing) سال‌هاست که از پیشتازان صنعت هوانوردی جهان بوده و محصولات دهه‌های گذشته آن هنوز هم توانایی رقابت با تولیدات کشورهای اروپایی و روسیه را دارند. نیروی هوایی ایالات متحده نیز به دلیل استفاده از ناوگان بسیار قدرتمندی از دهه‌های گذشته در صدر جدول قدرتمندترین نیروهای هوایی جهان قرار داشته و نمونه‌هایی مانند سری فالکون شامل F-4 و F-5 و F-14 و F-16 قدرت هوایی ارتش‌های استفاده کننده از آن را تضمین می‌کنند.

نیروی هوایی ایران نیز که به غیر از مدل F-16 (که به دلیل خلف وعده ایالات متحده در تحویل آن به ایران علیرغم دریافت مبلغ) از سایر نمونه‌های آن سود می‌برد، با تکیه بر توانایی‌های جنگندگی و بمبارد آنها توانست در روزهای اولیه جنگ، پاسخی دندان شکن به نیروهای کشور دشمن دیروز و دوست امروز دهند.

هواپیمای بی ۵۲ ؛ مشهورترین و قدرتمندترین بمب افکن تاریخ

هواپیمای بی ۵۲ نیز یکی از محصولات کمپانی معظم بوئینگ بود که در اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی به سفارش ارتش ایالات متحده آمریکا ساخته شد.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

این بمب افکن استراتژیک به منظور جلوگیری از حملات اتمی و هسته‌ای طراحی شده بود و علاوه بر توانایی حمل بمب اتمی قابلیت مقابله با حملات احتمالی ارتش شوروی در دوران جنگ سرد را داشت. هواپیمای بی ۵۲ در جنگ ویتنام علیرغم شکست آمریکا، حضور پر رنگی داشت و بسیاری از بمب‌ها توسط این بمب افکن بر روی مردم بی‌گنام ویتنام ریخته شد.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

این هواپیمای بسیار بزرگ و عظیم الجثه، به دلیل ابعاد بزرگ و ظاهر نامتعارف اولین بار در سال ۱۹۵۲ میلادی به پرواز درآمد و از سال ۱۹۵۵ میلادی تا سال ۱۹۶۳ میلادی در خط تولید شرکت بوئینگ قرار داشت. تعداد کل هواپیمای بی ۵۲ بر اساس اعلام شرکت بوئینگ ۷۴۴ فروند بوده که نزدیک به ۹۰ فروند از آنها هنوز در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده هستند.

مشخصات بمب افکن بی ۵۲

هواپیمای بی ۵۲ طولی در حدود ۴۹ متر، ارتفاعی در حدود ۱۲.۵ متر و طول بال‌هایی در حدود ۵۶.۵ متر دارد و با توجه با ابعاد و ظاهر نامتعارف و وزن خالص ۸۳ تنی خود به نام‌هایی مانند BUFF یا Big Ugly Fat Fella نیز مشهور شده است.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

پیشرانه این بمب افکن در حال حاضر از ۸ موتور غول آسای توربوفن ساخت شرکت رولزرویس (Rolls Royce) تشکیل شده که توانایی تولید نیرویی در حدود ۷۰.۰۰۰ پاوند بر فوت را دارند. برای درک میزان نیروی تولیدی این مجموعه می‌توان به این نکته اشاره کرد که قدرت تولیدی موتور هواپیمای F-16 با سرعت بیش از ۲.۴۰۰ کیلومتر در ساعت در حدود ۲۸.۰۰۰ پاوند است.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

متخصصان بوئینگ با توجه به پتانسیل بسیار بالای بمب افکن بی ۵۲ در طول سالیان متمادی بیکار ننشسته و هر چند سال یک بار با بروزرسانی آن، موجب بهبود قابلیت‌های آن شده و آخرین مدل آن با کد B-52H شناخته می‌شود. بنابر اعلام نیروی هوایی، این هواپیما تا سال ۲۰۴۴ در خدمت ارتش خواهد بود.

قابلیت‌ها و سلاح‌های هواپیمای ب ۵۲

اما تنها ابعاد بزرگ نیست که بمب افکن بی ۵۲ را در رده بهترین هواپیماهای جنگی و بمب افکن تاریخ قرار داده است. این جت غول آسا توانایی اوج گیری تا ارتفاعی در حدود ۱۵.۰۰۰ متر را داشته و حداکثر سرعتی در حدود ۶۵۰ مایل در ساعت (معادل ۱.۰۴۵ کیلومتر در ساعت) دارد.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

از دیگر قابلیت‌های این هواپیما که با تنها ۵ خدمه (خلبان، کمک خلبان، افسر سیستم‌های جنگ افزاری، افسر پرواز یا مسئول ناوبری و افسر تجهیزات جنگی الکترونیکی) اداره می‌شود می‌توان به توانایی حمل ۲۰ موشک کروز اشاره کرد. مجموع بمب‌های قابل استفاده در این هواپیما در حدود ۳۲ تن است.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

علاوه بر حمل بمب، هواپیمای بی ۵۲ با توجه به عدم نیاز به سوخت گیری برای پروازی به طول ۱۴.۰۰۰ کیلومتر، توانایی گشت زنی بر فراز اقیانوس را نیز داشته که موجب شده آن را به بهترین هواپیمای جهان برای عملیات‌های ضد کشتی در دریا تبدیل نماید.

قیمت بوئینگ بمب افکن بی ۵۲

بی ۵۲H در زمان ساخت (سال ۱۹۶۲ میلادی/۱۳۴۰ شمسی) هزینه‌ای در حدود ۹.۲ میلیون دلار (معادل ۷۴ میلیون تومان با ارز ۸ تومانی) را تحمیل نیروی هوایی آمریکا نمود.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

با توجه به تورم این رقم برای سال ۲۰۱۸ در حدود ۶ برابر شده و به نزدیک ۶۰ میلیون دلار (معادل ۹۰۰ میلیارد تومان با دلار ۱۵۰۰۰ تومانی سال ۹۸) رسیده است.

گالری تصاویر بمب افکن ب ۵۲

مشخصات فنی ب ۵۲ در یک نگاه

نام لاتین Boeing B-52 Stratofortress
نام فارسی بوئینگ بی ۵۲
نوع هواپیما بمب افکن استراتژیک
شرکت سازنده بوئینگ
کشور سازنده ایالات متحده آمریکا
نخستین پرواز آوریل ۱۹۵۲
معرفی رسمی فوریه ۱۹۵۵
آخرین مدل ساخته شده B-52H در سال ۱۹۶۲
قیمت در زمان ساخت ۹.۲ میلیون دلار / ۷۴ میلیون تومان
قیمت فعلی ۶۰ میلیون دلار / ۹۰۰۰۰۰ میلیون تومان
طول هواپیما ۴۸.۵ متر
ارتفاع ۱۲.۴ متر
طول ۲ بال ۵۶.۴ متر
مساحت بال‌ها ۳۷۰ متر مربع
وزن (بدون سوخت و تجهزات جنگی) ۸۳.۲ تن
وزن ۱۲۰ تن
حداکثر وزن در هنگام تیک آف ۲۲۰ تن
حداکثر وزن تجهیزات و بمب‌ها ۳۲ تن
ظرفیت سوخت ۱۸۱.۰۰۰ لیتر
حداکثر سرعت ۶۵۰ مایل در ساعت/ ۱۰۴۵ کیلومتر در ساعت
حداکثر ارتفاع حرکتی ۵۰.۰۰۰ پا / ۱۵.۰۰۰ متر
بازه حرکتی ۱۴.۰۰۰ کیلومتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط