هموارترین راه سعادتمندی


هموارترین راه سعادتمندی

سمنان- ایرنا- ساخت درصد بالایی از واحدهای آموزشی و مدارس کشور با حمایت و همراهی خیّران مدرسه ساز، علاوه بر بهبود فضای آموزشی و کیفیت بخشی به تحصیل دانش آموزان، سعادت و جاودانگی برای این نیک اندیشان به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، سرانه فضای آموزشی پیش از انقلاب اسلامی به ازای یک دانش آموز در کشور یک متر و 30 سانتیمتر بود که این رقم براساس آمار وزارت آموزش و پرورش اکنون به پنج متر و 50 سانتیمتر رسیده است.
افزایش پنج برابری فضای آموزشی در کشور تنها با اعتبارهای دولتی میسّر نبود و نیک اندیشانی که با مال و اعتبار خود دغدغه آینده ایران اسلامی را در سر داشتند، پای کارآمده و هزاران مدرسه را در نقاط مختلف ایران بنا نهادند.
بیش از 650 هزار خیّر مدرسه ساز کشور برای ساخت مدارس در سال های گذشته تلاش کردند و با بلندنظری خود برای توسعه و شکوفایی علمی، اخلاقی و اجتماعی ایران گام های عملیاتی برداشتند.
براساس آمار، اکنون بیش از 30 درصد مدارس کشور را خیّران می سازند و همراهی و دایمی بودن اقدام های این عزیزان رمز جاودانگی و اثربخشی آنان است.
آمار مدرسه سازی در استان سمنان چشمگیرتر از دستاوردهای کشوری است، چرا که در استان سمنان بیش از 50 درصد مدارس را خیّران می سازند که این رویکرد نشان از اهمیت دادن به جایگاه علم، اخلاق و فرهنگ در این دیار کهن دارد.
در پنج سال گذشته، عملیات ساخت و کلنگ زنی بیش از 100 واحد آموزشی و مکمل در استان سمنان انجام شد که این امر در کیفیت بخشی به آموزش و آموزش و پرورش بسیار موثر است.
روز به روز به تعداد نیک اندیشان و خیّرانی که به ساخت مدرسه در استان سمنان علاقه مند می شوند، رو به افزایش است و در همین سال 97 بود که فرهنگیان شهرستان سمنان کاری کردند کارستان و با موافقت کسر بخشی از حقوق ماهانه خود مدرسه 12 کلاسه پیامبر اعظم(ص) را افتتاح کردند و به نیّت چهارده معصوم(ع) با یکدیگر پیمان بستند که 13 مدرسه دیگر هم در این دیار بنا کنند.
از سوی دیگر، به دلیل مهاجرپذیری، جذب دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در استان سمنان رو به افزایش است که ساخت مدارس جدید در شهرستان های صنعتی مانند سمنان، گرمسار و آرادان باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
با وجود تلاش ارزشمند خیّران مدرسه ساز، اما براساس آمار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سمنان، چالش مدارس تخریبی و فرسوده در تمامی شهرستان های استان محسوس است که این امر در بلندمدت به دلیل کیفیت پایین در آموزش ها به افت تحصیلی و به ترک تحصیل در مناطق محروم استان می انجامد.
در استان سمنان 793 فضای آموزشی، پنج هزار و پنج کلاس درس به مساحت 653 هزار و 934 متر مربع وجود دارد و 41 درصد کلاس های درس این استان فرسوده و 36 درصد مدرسه ها تخریبی است.
از مجموع 120 هزار دانش آموز در استان سمنان دست کم 55 هزار نفر در مدارس تخریبی و فرسوده تحصیل می کنند که این امر در کاهش کیفیت آموزش در سمنان بسیار اثرگذار خواهد بود.
همچنین براساس آمار بیش از 40 درصد از مدارس کشور غیرایمن است که رفع این چالش و اجرای طرح های مهم آموزشی برای پرورش دانش آموزان نخبه و با استعداد نیازمند عزم دولت و مشارکت خیّران نیک اندیش است.

** 36 درصد مدارس سمنان تخریبی است
استاندار سمنان گفت: 36 درصد مدارس در استان سمنان تخریبی و فرسوده است که با تلاش و همراهی دولت و خیّران باید این آمار برای نوسازی سخت افزارهای آموزشی کاهش یابد.
علیرضا آشناگر افزود: در شرایط سخت اقتصادی که دولت با مشکلات متعددی مواجه است نمی شود مدرسه سازی را در کشور و استان سمنان نیمه تمام گذاشت بلکه با تلاش وحمایت خیّران می توان گام های اصولی برای توسعه کشور برداشت.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به دلیل فعالیت هزاران واحد صنعتی در سمنان روز به روز به تعداد جمعیت استان اضافه می شود که باید برای ساخت مدارس به تعداد دانش آموزان در استان اقدام های جدی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: تکمیل ساخت و کلنگ زنی صدها مدرسه خیّرساز در استان سمنان در سال های گذشته بسیار ارزشمند بوده و دولت قدردان مهر و تلاش این شخصیت های فرهیخته است.
استاندار سمنان اضافه کرد: مدرسه سازی به معنی توجه به آینده ایران اسلامی است و خیّران نیک اندیش با عزت و سربلندی برای توسعه کشور گام برمی دارند.

** خیّران مدرسه ساز برای توسعه کشور گام برمی دارند
رئیس جامعه خیران مدرسه ساز استان سمنان گفت: خیّران مدرسه ساز با اهدای بخش یا تمامی ملک و اموال خود و ساخت مدارس متعدد برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی گام برمی دارند.
علی اصغر جمعه ای افزود: روند تخریبی و فرسوده شدن مدارس استان سمنان رو به افزایش است و باید با شناسایی نقاط آسیب پذیر برای رفع این چالش مهم گام های عملیاتی برداشت.
وی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر بیش از 50 درصد مدارس استان سمنان را خیّران می سازند که این روند خیرخواهانه با تلاش و همراهی این نیک اندیشان ادامه می یابد.
وی اضافه کرد: مدرسه سازی در کشور سنّت بسیار ارزشی و مهم است که این رویه در ده های مختلف بعد از انقلاب اسلامی در کشور هم چنان پا برجا است.
رئیس جامعه خیران مدرسه ساز استان سمنان گفت: با وجود تمام مشکلات اقتصادی خیّران استان در مسیر اصولی و منسجم برای ساخت صدها مدرسه در سمنان گام برمی دارند و این رویکردهای ارزشمند با همدلی و تلاش دولت و این خیّران در سال های آینده هم ادامه می یابد.
جمعه ای اضافه کرد: تعهد خیّران برای ساخت مدارس به طور معمول عملیاتی می شود و بلند نظری این شخصیت ها توسعه ایران را به دنبال دارد.

** برنامه ساخت 40 مدرسه در گرمسار و آرادان
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود استقرار بیش از 45 درصد از بنگاه های اقتصادی و واحد های صنعتی استان سمنان در شهرستان های گرمسار و آرادان روند مهاجرت جمعیت به این منطقه سال به سال در حال افزایش است.
غلامرضا کاتب ادامه داد: با پیگیری های انجام شده و تعهد خیّران نیک اندیش ساخت 40 مدرسه جدید در غرب استان در دستور کار است که باید با تلاش و برنامه ریزی این مهم محقق شود.
وی تصریح کرد: در پنج سال گذشته بیش از 20 مدرسه با اعتبار 500 میلیارد ریالی در غرب استان سمنان با تلاش و همراهی خیّران ساخته شد و اکنون در این مدارس بیش از سه هزار نفر در حال تحصیل هستند.
کاتب گفت: تلاش خیّران اقدام بسیار پسندیده و نیکی است و دولت هم در کنار این نیکوکاران با تخصیص اعتبار برای ساخت و کلنگ زنی مدارس بیشتر در استان تلاش بیشتری داشته باشد.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ظرفیت ها برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی با تلاش این خیّران در امر مدرسه سازی به معنی واقعی فراهم شده است.

** فعالیت 300 خیّر مدرسه ساز در استان سمنان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: بیش از 50 درصد مدارس سمنان را خیّران می سازند و براساس آمار اکنون بیش از 300 خیّر مدرسه ساز در استان فعالیت دارند.
سعید هژبری افزود: از 300 خیّر مدرسه ساز در استان سمنان بیش از 75 نفر بانوان هستند که این آمار به معنی دغدغه تمامی اقشار جامعه در آموزش و پرورش است؛ در استان 81 موسسه حقوقی و 388 گروه و انجمن خیران مدرسه ساز فعال است و از سال 1378 تاکنون 174 مدرسه با کمک خیران در استان سمنان ساخته شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: در 2 دهه اخیر خیّران مدرسه ساز بیش از 6 هزار میلیارد ریال در امر مدرسه سازی در استان سمنان هزینه کردند.

** برای مدرسه سازی نمی توان به اعتبار دولتی دلخوش بود
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: برای ساخت مدرسه نمی توان به اعتبار دولتی دلخوش بود چرا که در بعضی از موارد این اعتبارهای مصوب به صورت 100 درصدی تخصیص نمی یابد.
محمد دستورانی افزود: خیّران به معنی واقعی کمک حال دولت برای نوسازی سامانه های آموزشی کشور هستند و اگر این نیک اندیشان نبودند آمار مدارس فرسوده و تخریبی ایران فاجعه بار بود.
وی اضافه کرد: باید برای توسعه و ساخت مدارس در کشور بیشتر تلاش شود و به معنی واقعی خیّران نیک اندیش انسان های وارسته هستند که برای آبادانی این مرز و بوم تلاش می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: شناسایی مناطق محروم و ساخت مدارس در شهرستان هایی که بیشترین مدارس فرسوده را دارند باید در اولویت قرار گیرد.
وی اضافه کرد: چالش مدارس تخریبی و فرسوده در تمامی شهرستان های استان وجود دارد اما در سمنان، دامغان، مهدیشهر و شهرهای همجوار این شهرستان ها بیشتر است.
دستورانی اضافه کرد: اجرایی شدن تعهدات خیّران مدرسه ساز برای ساخت واحدهای آموزشی بسیار ارزشمند است و این عزیزان با اهدای اموال خود خیر و نیکی در آخرت و این دنیا را برای خود تضمین می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: اقدام جمعی از فرهنگیان شهرستان سمنان با موافقت کسر از حقوق برای ساخت مدرسه هم اقدام بسیار مهم و ارزشی بود که این اقدام در بسیاری از نقاط کشور هم فرهنگ سازی شده است.
به گزارش ایرنا، بیش از هشت هزار معلم در یک هزار و 100 مدرسه استان سمنان به 120 هزار دانش آموز آموزش می دهند.
7339/6103

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس