خسارت 600 میلیارد تومانی به محصول پسته رفسنجان در سال جاری


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: بر اثر طوفان، نوسانات دمایی و باران های تلقیحی در سال جاری، 600 میلیارد تومان به محصول پسته شهرستان خسارت وارد شد.

به گزارش ایسنا، حسین رضایی امروز 22 اردیبهشت ماه در نشست خبری اظهار کرد: فروردین، ماه خیلی مهمی برای محصول پسته است و محصول سال آینده هم به همین ماه بستگی دارد.


وی افزود: سال گذشته گرمای فروردین موجب شد ارقام کله قوچی و فندقی جوانه گل تولید نکنند و دما ۱۹ درجه بود که امسال 17.8 بود.

وی بیان کرد: امسال نوسانات دما، بارندگی تلقیحی و طوفان با سرعت ۷۰ کیلومتر داشتیم که موجب شد 6000 تن پسته خسارت ببیند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان یادآور شد: پیش بینی می کردیم امسال ۳۵ هزارتن پسته داشته باشیم اما با این میزان خسارت ۲۹ هزار تن پسته پیش‌بینی می‌کنیم که ۱۰ برابر سال گذشته است.

رضایی خاطرنشان کرد: سال گذشته برای ما سال استثنایی در کشاورزی بود و نباید با امسال مقایسه کنیم اما امسال ۴۵ درصد سال ۹۶ پسته داریم.

وی عنوان کرد: امسال درختان دو هفته دیرتر از سال گذشته سبز شدند بنابراین برداشت محصول هم دیرتر انجام می‌گیرد.

رضایی ضعیف‌ترین ارقام را کله قوچی و فندقی و ایده‌آل‌ترین ارقام امسال را اکبری و چروک نام برد و افزود: رقم احمدآقایی وضعیت متوسطی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان تصریح کرد: در کل استان اولین گل دهی درختان پسته در منطقه نوق بوده و سپس کشکوئیه و حومه غربی، حومه شرقی و کبوترخان در مراحل بعدی هستند.

رضایی عنوان کرد: چون گل دهی در کبوترخان دیرتر انجام می شود اتفاقات نیمه اول فروردین روی گل دهی محصول این منطقه خسارتی نداشت لذا کبوترخان کمترین و مناطق حومه بیشترین آسیب را با توجه به ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت دارند.

به گفته وی رقم اکبری در حومه غربی و کشکوئیه و رقم احمدآقایی در رفسنجان و نوق وضعیت خیلی خوبی دارند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به خسارات به محصولات دیگر شهرستان، یادآور شد: ۸۰ میلیارد تومان به محصولات سردسیری از جمله بادام، زردآلو و گردو خسارات وارد شده است.

رضایی با توصیه به باغداران مبنی بر مراقبت از باغات، خاطرنشان کرد: سال آینده محصول خوبی داریم بنابراین تقویت بنیه درختان با کوددهی و محلول پاشی و سایر مراقبت‌ها اهمیت زیادی دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در گذشته یک سال در میان محصول داشتیم و الان سه، چهار سال یک بار سال پسته است، الان تغذیه درختان به دلیل هزینه های بالا به درستی انجام نمی شود و حداقل هزینه در هر هکتار ۱۰ میلیون تومان است کشاورزی که خیلی خوب هزینه می کند مخارج هر هکتار وی ۲۰ میلیون تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با تأکید بر اینکه اگر پسته نباشد تمام مشاغل حتی صنعت در شهرستان تحت تأثیر قرار می گیرد، عنوان کرد: ۲۹ هزار تن پسته ای که امسال پیش بینی کردیم سه هزار میلیارد تومان به چرخه اقتصادی شهرستان وارد می کند.

رضایی در خصوص زنجیره اقتصادی پسته در شهرستان افزود: مقدار کیسه پلاستیکی، حمل محصول، کارگران باغی و ترمنیال ها و...از محل تولید پسته اشتغال بالایی ایجاد می کند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان تصریح کرد: در شهرستان رفسنجان ۳۶ هزار بهره بردار پسته داریم و وظیفه داریم برای آنها کاری انجام دهیم که محصول سرپا بماند و بر همین اساس جلسات توجیهی و آموزشی در ایام هفته برگزار می کنیم.

رضایی با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در رفسنجان بیان کرد: در بدترین شرایط ۳۰ هزار هکتار باغات می مانند هیچ جای کشور به مانند رفسنجان قابلیت تولید پسته را ندارد و بهترین محصول را باغداران این شهرستان دارند.

وی با بیان اینکه تحریم ها برای ما فرصت بوده است، یادآور شد: اکثر کودهایی که از خارج وارد می شد در استان تولید می شود و کیفیت آنها خوب است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان همچنین میزان بارندگی در سال زراعی جاری را ۷۵ میلیمتر اعلام کرد و گفت: سال گذشته دامداران برای خرید علوفه برای دریافت وام مراجعه می کردند اما امسال همه دام ها از مراتع استفاده می کنند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس