فرش و نقاشی ایرانی هنر تزئینی نیست
منبع خبر /
مهر /
فارس /
22-02-1398
منبع خبر
/
مهر /
فارس
شیراز- ایمان افسریان، نقاش و پژوهشگر هنر با بیان اینکه تصویر هنرمند ایرانی حماسی است، گفت: هنر ایرانی به ویژه فرش و نقاشی تزئینی نیست.
نویسنده کتاب «در جست و جوی زمان نو» در حاشیه برگزاری هفته «حرفه؛ هنرمند» که به میزبانی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار شد به خبرنگار مهر، گفت: فرش به معنی حماسه است؛ ایرانیها سعی میکردند بیابان را باغ کنند یا یک تکه را باغ میکردند و روی آن مینشستند.
افسریان که برای برگزاری چند کارگاه تخصصی و سخرانی پیرامون فرهنگ و هنر ایران در شیراز حضور یافت به فرم مثالی و خیالی هنر هم اشاره کرد و گفت: نگاه نقاش ایرانی دائماً در حال تغییر بوده؛ دائم این نگاه مانند یک چشم خیالی حرکت و تصویربرداری می کرده است.
به گفته نویسنده مقالات متعدد در فصلنامه «حرفه؛ هنرمند»، ما روبه روی اثر قرار نمیگیریم و این تفاوت هنرمند ایرانی با غربی است.
وی با بیان اینکه تصویر هنرمند ایرانی حماسی است، عنوان کرد: درحالی که هنر ایران را تزئینی مینامند؛ مفهوم حاشیه برای فهم تصویر ایرانی مهم است، درحالی که تصویر چینی کادر و حاشیه ندارد و جهان برای نقاش چینی بی نهایت است اما در هنر ایران از گذشته تا امروز همیشه عنصر مهم حاشیه بوده است.
این نقاش و پژوهشگر هنر با این حال افزود: در نقاشی ایرانی، حاشیه به معنی قاب و استعاره پنجره نیست؛ حاشیه نشان دهنده بخشی از زمین است تا بخشش اتفاق بیفتد.
به گزارش خبرنگار مهر، هفته فرهنگی و هنری حرفه؛ هنرمند تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد که طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری افسریان پیرامون تصویر ایرانی و آرش صداقت کیش درخصوص نقاشی معاصر شیراز در مجموعه فرهنگی هنر شهر آفتاب سخنرانی دارند.
نویسنده کتاب «در جست و جوی زمان نو» در حاشیه برگزاری هفته «حرفه؛ هنرمند» که به میزبانی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار شد به خبرنگار مهر، گفت: فرش به معنی حماسه است؛ ایرانیها سعی میکردند بیابان را باغ کنند یا یک تکه را باغ میکردند و روی آن مینشستند.
افسریان که برای برگزاری چند کارگاه تخصصی و سخرانی پیرامون فرهنگ و هنر ایران در شیراز حضور یافت به فرم مثالی و خیالی هنر هم اشاره کرد و گفت: نگاه نقاش ایرانی دائماً در حال تغییر بوده؛ دائم این نگاه مانند یک چشم خیالی حرکت و تصویربرداری می کرده است.
به گفته نویسنده مقالات متعدد در فصلنامه «حرفه؛ هنرمند»، ما روبه روی اثر قرار نمیگیریم و این تفاوت هنرمند ایرانی با غربی است.
وی با بیان اینکه تصویر هنرمند ایرانی حماسی است، عنوان کرد: درحالی که هنر ایران را تزئینی مینامند؛ مفهوم حاشیه برای فهم تصویر ایرانی مهم است، درحالی که تصویر چینی کادر و حاشیه ندارد و جهان برای نقاش چینی بی نهایت است اما در هنر ایران از گذشته تا امروز همیشه عنصر مهم حاشیه بوده است.
این نقاش و پژوهشگر هنر با این حال افزود: در نقاشی ایرانی، حاشیه به معنی قاب و استعاره پنجره نیست؛ حاشیه نشان دهنده بخشی از زمین است تا بخشش اتفاق بیفتد.
به گزارش خبرنگار مهر، هفته فرهنگی و هنری حرفه؛ هنرمند تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد که طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری افسریان پیرامون تصویر ایرانی و آرش صداقت کیش درخصوص نقاشی معاصر شیراز در مجموعه فرهنگی هنر شهر آفتاب سخنرانی دارند.
کد خبر 4614687
حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس
برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!