فردوسی، احیاگر زبان فارسی است


فردوسی، احیاگر زبان فارسی است

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فردوسی به عنوان احیاگر زبان فارسی است و به نوعی در دوره بعد از فردوسی، ادبیات فارسی وامدار این حکیم است.

به گزارش ایسنا، یوسف امینی که امروز در نشست خبری «چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد مقدس» سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد: یکی از شخصیت‌های بسیار موثر در پیشینه فرهنگی و تاریخی ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در عرصه‌های مختلف به ویژه زبان فارسی تاثیرگذاری داشته و به عنوان احیاگر زبان فارسی است و به نوعی در دوره بعد از فردوسی، ادبیات فارسی وامدار این حکیم است.

وی ادامه داد: لذا در تقویم فرهنگی و رسمی کشور با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 25 اردیبهشت به عنوان روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی نام‌گذاری شده است.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به اهمیتی که زبان فارسی داشت و تاثیرگذاری‌ که شاهنامه و فردوسی در احیای زبان فارسی داشته‌اند، در سال 1395 با پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان پاسداشت زبان فارسی هم به این روز اضافه شد؛ لذا در حال حاضر 25 اردیبهشت با دو رویکرد روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فاسی در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شده است.

امینی خاطرنشان کرد: در این ایام برنامه‌های مختلفی از جانب دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی و گروه‌های علاقه‌مند و فعال در عرصه شاهنامه‌پژوهی یا در زمینه زبان و ادبیات فارسی برگزار می‌شود و فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ویژه‌ای که در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی شده و از سال 1393 به بعد به صورت منظم این کار انجام شده، بحث اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی است، با این رویکرد که بحث برجسته‌سازی فردوسی و توجه به افرادی که در زمینه‌های مختلف مرتبط با شاهنامه یا زبان و ادبیات فارسی فعالیتی داشتند، در گروه‌های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری، رسانه‌ای و ... شناسایی شوند و در طی مراسمی تقدیر شوند که امسال ششمین دوره این مراسم هم در مشهد مقدس برگزارخواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی