گناه؛ اصلی ترین چالش زندگی/99 درصد ذکر اولیاء، استغفار است


گناه؛ اصلی ترین چالش زندگی/99 درصد ذکر اولیاء، استغفار است

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اصلی ترین چالش زندگی ما گناه است، گفت: 99 درصد ذکر اولیاء الهی استغفار است، زیرا خدا را چنان بزرگ دیدند که بندگی شان شایسته او نیست. دعای عرفه، حال امام حسین(ع) است، قیل و قال نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین تهران به سخنرانی پرداخته و درباره گناه و توبه گفت: اصلی ترین چالش زندگی ما گناه است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مهمترین مساله در قرآن گناه و اطاعت امر الهی است، اگر شناخت حقیقی نسبت به مقوله گناه نداشته باشیم شاید دینداری حقیقی را درک نکردیم. در حالی که گناه نکردن برای آزادی انسان است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه اگر گناه را درست نفهمیم مسائل اعتقادی نظیر توحید، نبوت یا معاد را درک نخواهیم کرد، گفت: مساله و درد بشر پذیرش وجود خدا، نبوت یا معاد از نظر فکری و اعتقادی نیست بلکه مساله بشر فهم گناه است که جهنم را در پی دارد.

وی با بیان اینکه انسان ها با کمی تامل، خدا، معاد و حتی برتری پیامبران نسبت به خود را قبول می کنند، ابراز کرد: مساله بشر گناه و حدود الهی است که قرآن به صورت کلیدی به آن اشاره کرده است، بر همین اساس هر پیامبری امری از طرف خدا آورد اگر مخالف هوای نفس آنها بود یا او را کشتند یا گفتند دروغ می گوید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: بسیاری از انسان ها قبول دارند که اشتباه یا خطا کردند دعوا سر این نیست بلکه دعوا برای آن است که اسم این اشتباه یا خطا گناه باشد که خداوند برای آن عقاب سنگین تعیین کرده است. کسی که دین دارد پذیرفته که خطا و اشتباهات او گناه است؛ دعوای قرآن هم برای گناه است، حتی نام مشکلات اعتقادی را گناه نام گذاری کرده و برای مرتد، مجازات دنیوی تعیین کرده و در آخرت او را عذاب می کند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه مساله اصلی دین گناه است، ابراز کرد: همه انسان ها به اخلاق اعتقاد دارند دعوا زمانی رخ می دهد که به عنوان مثال درباره اخلاق سخاوت حدود و امر و نهی الهی مشخص می شود. پیامبران را به خاطر امر و نهی می کشند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: پیامبر(ص) ۴۰ سال در بین مردم زندگی می کرد همه حتی بسیاری از کافران نظیر ابوجهل از نظر اخلاقی شخصیت او را بسیار دوست داشتند اما پیامبریِ او را نمی پذیرفتند، گاهی حتی به طلبه ها می گویند از خوب بودن صحبت کنید و اخلاق و عقاید بگویید اما از حدود الهی صحبت نکنید.

وی بیان کرد:‌ دعوای اصلی بشر با انبیاء الهی برای این است که صرفا اخلاقی بحث نمی کنند و با دشمنان، مخاطبان دین حتی با دینداران بر سر حدود الهی که خدا به عنوان امر و نهی، گناه و طاعت خود تعیین کرده، صحبت می کنند. این چالش اصلی قرآن و اولیاء الهی با مردم است.

حجت الاسلام پناهیان با استناد به روایتی از پیامبر(ص) تاکید کرد:‌ بهترین کار در ماه مبارک رمضان ترک گناه است، درون خود را بررسی کنیم از نظر قلبی گناه و ثواب را پذیرفتیم؛ آیا از گناه نکردن در زندگی خود خوشحال می شویم؛ امیرمومنان امام علی(ع) می فرمایند: «هر روزی که در آن گناه نکنید، عید است»؛ آیا ما این امر را پذیرفتیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما برای خوب شدن به دنیا نیامدیم فرشتگان خوب هستند؛ حتی برای خطا نکردن یا حتی موفقیت هم خلق نشدیم، گفت: به هر موفقیت یا کمالی در دنیا برسید غم دل شما را می گیرد، انسان طوری خلق شده که حتی از بهشت هم خسته می شود، زیرا خداوند موجودی ساخته و فرموده که فقط با خودم آرام می شوید، بهشت فرش زیر پای شماست مهم این است که روی این فرش با چه کسی عشق بازی می کنید.

وی در ادامه بیان کرد: ارتباط و بندگی خدا طوری است که اگر انسان برای آن تمرین کند به مرور شیرینی آن را متوجه می شود، مفهوم عبودیت چشم گفتن به ولی خدا و نه گفتن به دشمنانی الهی نظیرآمریکا است. عبودیت خدا در نفی عبودیت غیر خدا است که در ذات خود انقلاب را دارد، بندگی خدا در عدم بردگی طاغوت است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه برای رسیدن به هدف خلقت باید فرمان های الهی را بپذیریم، اظهار کرد: عبد واقعی همیشه خود را مقابل خداوند مقصر می بیند و همواره منتظر فرمان و دستور مولا است اگر این دریافت را از خدا نداشته باشد، ناراحت می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه چالش اصلی دین، برداشت از مفهوم گناه و ثواب است، گفت: آنقدر دستورات الهی را انجام بدهید که حس بندگی در وجود شما ایجاد شود زیرا انسان برای بندگی الهی خلق شده است.

وی در ادامه بیان کرد: ۹۹ درصد ذکر اولیاء الهی استغفار است که از آن لذت می برند؛ زیرا خدا را آنچنان بزرگ دیدند که بندگی خود را آنگونه که شایسته است، نمی بینند. دعای عرفه، حال امام حسین(ع) است قیل و قال ایشان نیست بلکه از استغفار به درگاه الهی لذت می برند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه انسان تنها با بندگی الهی به تعادل روانی می رسد، ابراز کرد: امروز خلاء بزرگ حیات بشری این است که بندگی خدا را ندارد، در ماه رمضان بساط استغفار را پهن کنید که از خداوند طلب بندگی کنید.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: اگر به این رسیدید که عاشق امر و نهی الهی باشید همواره به درگاه او استغفار خواهید کرد از اینکه در بندگی آنگونه که باید شایسته رفتار نکردید.ب نده بسیار دوست دارد به مولای خود نزدیک شود و نظر و عشق و لذت او در این متمرکز می شود که مولا چقدر به او نظر دارد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟