شرایط روزه‌داری برای مادران باردار


یکی از پرسش‌هایی که این روزها پیش می‌آید بحث روزه‌داری مادران باردار است که آیا روزه‌داری برای مادر یا جنین خطرآفرین خواهد بود

شرایط روزه‌داری برای مادران باردار
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس مامایی شرایط روزه‌داری مادران باردار را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین، شهرزاد کاوه در خصوص روزه‌داری مادران باردار در ایام ماه مبارک رمضان توضیح داد: یکی از پرسش‌هایی که این روزها پیش می‌آید بحث روزه‌داری مادران باردار است که آیا روزه‌داری برای مادر یا جنین خطرآفرین خواهد بود.

وی افزود: مطالعات مختلف نشان داده است اگر مادر باردار روزه بگیرد، قند خون(Blood glucose) وی به صورت مختصری کاهش می‌یابد که البته این میزان کاهش در محدوده طبیعی بوده و مشکلی برای مادر ایجاد نخواهد کرد.

کاوه با بیان اینکه کاهش قند خون و کاهش دسترسی به گلوکز در حین گرسنگی طولانی‌مدت و سوءتغذیه ممکن است منجر به تامین نیاز بدن از دیگر ذخایر بدنی شود، توضیح داد: این موضوع به این صورت است که چربی‌های ذخیره‌شده در بدن به منظور تامین انرژی تجزیه شده و به تولید مواد مضری در بدن کمک می‌کند که منجر به آسیب مغزی جنین خواهد شد. به همین علت است که در مادران دچار سوءتغذیه احتمال آسیب مغزی جنین زیاد است.

کارشناس مامایی افزود: هرچه طول مدت روزه‌داری و گرسنگی بیشتر باشد احتمال تولید مواد مضر افزایش خواهد یافت؛ بنابراین در روزهایی از سال مانند تابستان که فاصله زمانی بین اذان صبح و مغرب طولانی است احتمال تولید این مواد افزایش می‌یابد؛ بنابراین استفاده مایعات کافی در فاصله بین افطار و سحر نقش مهمی در پیشگیری از کم‌آبی و افزایش غلظت مواد مضر دارد.

وی تصریح کرد: به منظور پیشگیری از ایجاد آسیب مغزی(Brain damage) جنین مادران باردار روزه‌دار نباید به هیچ وعده سحری را حذف کنند. به طور کلی زنان باردار برای روزه‌داری باید مشورت‌های لازم را با پزشک خود انجام دهند.

کاوه ادامه داد: اگر در طول روزه‌داری دریافت انرژی مادر در مقادیر توصیه‌شده باشد روزه‌داری اثرات سوئی بر وزن‌گیری مادر نخواهد داشت. به همین منظور مادران باردار که قصد روزه‌داری دارند باید برنامه غذایی مناسب دوران بارداری را رعایت کرده و طبق توصیه متخصص تغذیه وعده‌های غذایی‌شان به صورت دقیق تنظیم شود.

کارشناس مامایی گفت: اگر تغذیه مادر مناسب نباشد می‌تواند منجر به کاهش وزن هنگام تولد نوزاد شود. بر اساس اطلاعات موجود روزه‌داری در صورت تغذیه خوب مادر اثرات سوئی در کاهش قند خون و کاهش ضریب هوشی نوزاد نخواهد داشت و با توجه به اینکه در سه ماهه اول بارداری عده‌ای از زنان دچار حالت تهوع می‌شوند و در حالت عادی هم امکان مصرف وعده‌های غذایی را ندارند، روزه‌داری این مشکل را تشدید کرده و موجب کاهش قند خون می‌شود و اغلب روزه گرفتن برای این مادران توصیه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل احتمال کاهش قند خون مادر، روزه‌داری در سه ماهه سوم بارداری باید با احتیاط انجام شود، همچنین در صورت پیروی از یک برنامه غذایی مناسب حجم و ترکیب شیر مادر در ماه رمضان و روزه‌داری تغییری نمی‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید