روحانی: فشار دشمنان علیه ما، جنگی تمام‌عیار است


رئیس جمهور ایران اعلام کرد فشارهای سیاسی و اقتصادی دشمنان علیه این کشور، جنگی بی سابقه و تمام‌عیار است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران شامگاه شنبه در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی اظهار داشت: فشارهای سیاسی و اقتصادی دشمنان علیه ما جنگی تمام عیار بوده که در تاریخ انقلاب کشورمان دیده نشده است.

وی افزود:ئما در زمان جنگ (با عراق) مشکل بانک، فروش نفت و واردات و صادرات نداشتیم و تنها تحریم ما، تحریم خرید سلاح بود.

روحانی با اشاره به محدودیت هایی که دشمنان برای فعالیت های بانکی این کشور ایجاد کرده اند و هزینه های اضافی که این تحریمهای بانکی بر نقل و انتقالات مالی تحمیل کرده است، گفت:

"این مشکلات در حوزه های فروش نفت، محصولات پتروشیمی، فولاد و کشاورزی نیز اثرگذار است. نباید تسلیم بشویم و باید راه‌حل ها را پیدا کنیم. البته مهم است که چه مقدار از راه‌حل‌ها در اختیار دولت قرار دارد.

وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سوال دارای اختیار بوده است.

اگر در خصوص سیاست خارجی، فرهنگ و یا فضای مجازی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود، باید ببینیم که دولت چقدر در این حوزه‌ها اختیار دارد".

گفتنی است وی در سالگرد خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد:

"فروش اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را متوقف خواهیم کرد. تاکنون هر وقت مواد غنی‌شده ما به 300 کیلوگرم می‌رسید اضافه آن را می‌فروختیم و کیک زرد می‌گرفتیم. هر وقت آب سنگین نیز از 130 تن تجاوز می‌کرد اضافه آن را می‌فروختیم.

از امروز این فروش‌ها انجام نمی‌شود. اگر طی 60 روز آینده به نتیجه نرسیم دو اقدام دیگر را آغاز می کنیم که یکی افزایش عدم پای‌بندی به محدودیت غنی سازی 3.5 درصد خواهد بود. همچنین نسبت به اراک هم تصمیم خواهیم گرفت تا اراک را تکمیل کنیم".

استفان سیبرت، سخنگوی دولت آلمان طی یک نشست خبری در برلین درباره تصمیم ایران برای کاهش تعهد خود به برجام گفت: ما خواهان حفظ برجام و پای‌بندی ایران به تمام تعهداتش در قبال این توافق هستیم.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلستان نیز طی سخنانی در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود در لندن گفت: ایران در صورت عدم پای‌بندی به تعهدات خود در قبال برجام متحمل تبعات آن خواهد شد.

فرهان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن تاکید بر اهمیت برجام برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار داشت: جناب دبیرکل نسبت به حفظ برجام امیدوار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟