فعالیت 9 هزار دانشجو در 18 استان درگیر سیل/خدمات 350 دانشگاه به حاشیه شهرها


 فعالیت 9 هزار دانشجو در 18 استان درگیر سیل/خدمات 350 دانشگاه به حاشیه شهرها

مفرد با اشاره به اینکه در سال 97 طبق آمار 70 هزار دانشجو در قالب 1800 اردوی جهادی فعالیت کردند،گفت: در سیل امسال حداقل 9 هزار دانشجو در 18 استان درگیر سیل فعالیت کردند که شاید کمتر نام آنها در اخبار شنیده شد و خدمات زیادی را در این مناطق ارایه دادند.

خبرگزاری شبستان - گروه سیاسی. فرزانه تهجا: جامعه دانشجویی کشور با توجه به جمعیت عظیم از نیروهای جوان و صاحب استعداد به عنوان یک منبع با ارزش از نیروی انسانی تلقی می شود که می تواند با پشتکار و مطالبه گری که برگرفته از تفکر حل مسئله است در حل مشکلات کشور موثر باشد این استعداد ها با هدایت بسیج دانشجویی در قالب گروههای جهادی دانشجویی سهم به سزایی در کمک به دولت و حل مشکلات کشور دارند که به همین جهت خبرگزاری شبستان گفتگویی با «صادق مفرد»، معاون جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی انجام داده است که مشروح آن در زیر ارائه می شود:

چند گروه جهادی در بسیج دانشجویی در حال فعالیت هستند؟

در بسیج دانشجویی قریب به 1400 گروه جهادی شکل گرفته است و اکثر قریب به اتفاق دانشگاهها معتبر در کشور مانند دانشگاه علمی و کاربردی و دانشگاههای اصلی کشور مانند دانشگاه آزاد و سراسری ایجاد گروههای جهادی را در دانشگاههای خود را به ثبت رسانده اند. سابقه این فعالیت در میان گروههای جهادی در دانشگاهها 20 سال است.

قبل از تشکیل بسیج سازندگی نیز باز همین گروههای جهادی بودند که در دانشگاههای اصلی کشور در قالب گروههای مردمی در مناطق مختلف کشور حضور می یافتند و پس از انحلال جهاد سازندگی نیز با ادغام در بسیج، بسیج سازندگی در 17 اردیبهشت ماه به فرمان رهبر انقلاب تشکیل شد.

در پیام رهبر انقلاب به مناسبت تشکیل بسیج سازندگی اشاره ای بر گزارش اقدامات مطلوب قبلی شده است که به طور سازمان یافته گروههای جهادی در حدود 20 سال است که به فعالیت در حوزه های گوناگون متناسب با رشته های تحصیلی دانشجویی می پردازند و در حوزه های سلامت، دامپزشکی، عمرانی و کشاورزی و اخیرا نیز در حوزه صنعت و اشتغالزایی و حاشیه نشینی و خدمات اجتماعی ورود یافته اند.

آیا حوزه های فعالیت بسیج سازندگی متناسب با نیاز جامعه تغییر می کند؟

در چند سال اخیر گسترش فعالیت گروههای جهادی در عرصه های گوناگون متناسب با نیاز کشور مانند معیشت و اشتغالزایی تغییر کرده است تا جایی که از اولویت های اقدامات بسیج سازندگی این حوزه ها هستند. پیش از این گستره فعالیت بسیج سازندگی بیشتر در روستاها بود اما در حال حاضر فعالیت بسیج از روستا به شهر و حاشیه شهرها کشیده شده است.

با توجه به فعالیت تحصیلی دانشجویان زمان حضور آنها در مناطق مورد نیاز کشوری چه زمانی است؟

ابتدا به لحاظ زمانی اردوهها در ایام تعطیلات برگزار می شد اما در حوادث اخیر مانند سیل و سایر وقایعی که نیازمند حضور مردمی است جمعیت کثیری از گروههای جهادی از دل دانشگاه آماده خدمت رسانی درعرصه گوناگون هستند .

مهمترین محصول بسیج سازندگی دانشجویی چیست؟

مهمترین محصولی که بیشتر می توان در گروههای جهادی دانشجویی مورد ارزیابی قرار داد، خود دانشجوان هستند که در این چرخه رشد می کنند و از نزدیک با مسایل و مشکلات کشور آشنا می شوند و دغدغه حل مسایل مشکلات را دارند و به قدر توان خود تلاش می کنند تا مشکلات کشور را حل کنند.این سابقه فعالیت در آینده می تواند در جایگاه مسئولیتی که دانشجویان قرار می گیرند بهترین تجربه را در اختیار آنها قرار دهد.

جهادگران در طی فعالیت خود اقداماتی انجام می دهند که خارج از بروکراسی اداری است این اقدامات حتی در مواردی که موضوعی سالها درگیر سیستم سازمانی و نهادهای گوناگون بوده دیده شده است که با پیگیری جهادگران موانع بزرگی از میان برداشته شده و زمینه رشد و توسعه مناطق زیادی از روستا و استانهای کشور فراهم شده است.

چند گروه دانشجویی در بسیج سازندگی در قالب اردوهای جهادی فعالیت می کنند؟

در سال 97 طبق آمار 70 هزار دانشجو در قالب 1800 اردوی جهادی فعالیت کردند در سیل امسال حداقل 9 هزار دانشجو در 18 استان درگیر سیل فعالیت کردند که شاید کمتر نام آنها در اخبار شنیده شد و خدمات زیادی را در این مناطق ارایه کردند و حتی برخی از جهادگران تا یک ونیم ماه در این مناطق خدمات مورد نیاز هموطنان را ارایه کردند.

رویکر بسیج سازندگی دانشجویی را برای حل مشکلات کشوری در مناطق مختلف توضیح دهید؟

گروههای دانشجویی با رویکردی علمی و حل مسئله وارد فعالیتهای جهادی در مناطق مورد نیاز می شوند و از سوی دیگر در فعالیت های فیزیکی نیز مشارکت می کنند به عنوان مثال 70 هزار واحد مسکونی در مناطق سیل زده نیازمند تخریب هستند که این امر در فراخوانی به گروههای دانشجویی اعلام شده است و این موضوع در پویشی با عنوان مآمن طرحهای و سازه های علمی، سبک و ارزان را جمع آوری می کند که به لحاظ علمی نیز بتوانند در حل این بحران کشور موثر باشند.

جنس گروههای جهادی نسبت به تمام گروههایی که در سطح دانشجویی فعالیت می کنند متفاوت است. گروههای جهادی مسائل مهم را در سطح روستا و شهرستان احصاء می کنند و برای آن راه حل پیدا کرده و در نهایت مطالبه گری می کنند تا مسئله مورد نظر حل شود و در این میان خود این گروهها نیز وارد میدان عمل می شوند و برای آن اقدام می کنند و این باور را در دل مسئولان و مردم ایجاد می کنند که یک دانشجو شاید توانایی کمتر از سایر مسئولان داشته باشد اما با رویکرد حل موضوع وارد میدان می شود و با پیگیری و مطالبه گری و شروع به اقدام در نهایت موفق به حل مسئله می کند و این همان ویژگی است که در بیانات رهبر انقلاب به عنوان یک ویژگی از این گروهها اشاره شده است.

گزارشی از فعالیت گرووهای دانشجویی در حوزه حاشیه نشینی ارایه کنید؟

گروههای دانشجویی به حوزه حاشیه شهرها ورود پیدا کردند و تقریبا 350 دانشگاه نزدیک به حاشیه شهرها در این مناطق خدماتی را در طی سال ارایه می کنند که حوزه فعالیت این گروهها جهادی نیست اما خدمات علمی، اجتماعی، فرهنگی را با تحت پوشش قرار دادن 6 هزار خانوار و 800 هزار کودک ارایه می دهند این گروهها دانشجویی در حاشیه شهرها منشا خدمات زیادی هستند.

با توجه به اولویت اشتغالزایی در کشور گروههای جهادی دانشجویی در این زمینه چه اقداماتی انجام دادند؟

250 گروه جهادی دانشجویی در حوزه اشتغال زایی فعالیت می کنند که نوع ورود آنها به این حوزه قدری متفاوت است که بخشی از این گروهها در شبکه بازار کار می کنند و با شناسایی یک کالا و معرفی آن در شبکه روستا کالا (فضای مجازی) این محصولات را بدون واسطه به نفع رونق تولید و مصرف کننده و تولید کننده به فروش می رسانند. برخی از گروههای جهادی در حوزه اشتغال در شبکه آموزش فعالیت می کنند که شامل کشاورزی و دامپزشکی که با آموزشهای خود موجب بهینه شدن و بهره وری بیشتر محصولات می شوند.

برخی گروههای جهادی نیز به عنوان تسهیل گر هستند این گروهها، فرد با استعداد در منطقه را پیدا می کنند و شغل و کسب کار متناسب با بازار آن منطقه را شناسایی و با معرفی خیرین و سرمایه گذاران و اتصال آنها به یگدیگر موجب رونق کسب و کار و تولید در مناطق مختلف روستایی و استانی می شوند. این گروها در قالب طرح رویش در 6 دهستان فعالیت می کنند و نتایج خیلی خوبی در موضوع اشتغالزایی کسب کردند. آموزش و شبکه سازی گروههای فعال در حوزه اقتصاد اولویت ما در تسهیل گری است.

فعالیت گروههای جهادی دانشجویی در حوزه پزشکی را تشریح کنید؟

در حال حاضر قریب به 80 گروه تخصصی پزشکی دانشجویی در حال فعالیت هستند این گروهها متعلق به دانشگاههای پزشکی در کشور هستند و کار قالب آنها پزشکی است این گروهها به همراه خود بیشترین تعداد متخصص را برای ارایه خدمات مختلف پزشکی دارند گروههای پزشکی تخصصی خدمات تخصصی دندانپزشکی، مامایی، گوارش و ....می دهند به طور مثال ارزش خدمات که در تیم داندانپزشکی در خراسان شمالی توسط دانشگاه آزاد دندانپزشکی ارایه شد قریب به 2 میلیارد تومان بوده است.

تیم های بهداشتی و دامپزشکی نیز در زمان سیل در مناطق آق قلا، گلستان، معمولان، خوزستان حضور یافتند و با بررسی میزان سلامت آب و فاضلاب مناطق درگیر سیل و محل زندگی دام و انسان خدمات زیادی در حوزه مشاوره و درمان و پیشگیری ارایه می دهند.

مهمترین اقدامات بسیج سازندگی دانشجویی در سال رونق تولید را توضیح دهید؟

هدفگذاری ما این است که یک پنچم گروههای جهادی در حوزه رونق تولید فعالیت کنند و برای این منظور دبیرخانه ای تشکیل شده است و مقرر شده تا با آموزش تخصصی این گروهها قدر جدی تر به موضوع رونق تولید توجه شود در این زمینه گروههای جهادی تجربه خوبی را در کارنامه عملی خود دارند که می تواند پشتوانه خوبی در حوزه عملی محسوب شود.

بسیج سازندگی دانشجویی چه اقدام ویژه ای را در موضوع سیل مد نظر دارد؟

پویش سراسری هر دانشگاه یک خانه یکی از اقدامات ویژه گروههای بسیج سازندگی دانشجویی است که در این طرح مقرر شده تا هر دانشگاه در مناطق سیل زده متولی ساخت یک خانه برای هموطنان در مناطق سیل زده باشد و با فراخوانی که در دانشگاه اعلام می شود کمک های مردمی در این موضوع جمع اوری می شود و با تقسیم بندی جغرافیایی و ثبت نام نیروی متخصص امادگی ورود به این امر را داریم تا بتوانیم در فصل تابستان بار عظیمی از بحران سیل در کشور را از زمین برداریم./

پایان پیام/34

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است